نخستین زن سرخ‌پوست، وزیر کشور آمریکا می‌شود



اخبار,اخبار بین الملل,دب هالند
حو بایدن، "دب هالند" از نیومکزیکو را که یک زن بومی است (سرخ‌پوست) برای سمت وزارت کشور آمریکا برگزیده و وی نخستین زن بومی است که برای این سمت انتخاب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، بر اساس گزارش چندین رسانه آمریکایی از جمله واشنگتن پست، NPR و نیویورک تایمز، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دب هالند را برای سمت وزارت کشور ایالات متحده انتخاب کرده است که بر امور قبایل و پارک‌های ملی آمریکا نظارت دارد.

 

وزارت کشور آمریکا در دولت بایدن هم‌چنین مسئول مقابله با گرمای زمین است؛ بایدن وعده داده که تمامی حفاری‌های جدید حوزه‌های نفتی و گازی را در اراضی و آب‌های عمومی ممنوع می‌کند؛ سوخت فسیلی مسئول یک چهارم خروجی سالانه کربن آمریکا محسوب می‌شود.

 

هالند در مصاحبه اخیر خود با واشنگتن پست گفته بود: من اهل نیومکزیکو هستم، ایالتی غنی از منابع نفتی و گازی و به تک تک شغل‌ها و کارها اهمیت می‌دهم. ما نمی‌خواهیم به حالت عادی برگردیم، درست است؟ ما نمی‌خواهیم به جایی که بودیم برگردیم زیرا این اقتصاد برای بسیاری از مردم کارایی نداشته است.

 

وزارت کشور آمریکا همچنین مسئول نظارت بر نواحی حفاظت شده شامل بیش از ۱۰۰ میلیون جریب اراضی طبیعی و ۴۲۲ پارک ملی است. همچنین این وزارتخانه مسئول حفاظت از بیش از ۱۰۰۰ گونه در معرض خطر و پروژه‌های آبی در غرب است که آب شرب را برای شهرهای بزرگ چون لاس وگاس و لس آنجلس تامین می‌کند.

 

روز چهارشنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هالند را یکی از قابل احترام‌ترین و یکی از بهترین اعضای کنگره توصیف کرد که با او همکاری داشته است.

 

تصمیم بایدن در حالی گرفته شده که روابط دولت فدرال با قبایل بومی آمریکایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رو به وخامت گذاشت چون او حفاظت از آنها را ملغی کرد.

 

هالند ۶۰ ساله از مادری بومی فعال در نیروی دریایی و از پدری نروژی تبار که تفنگدار آمریکایی بود، در آریزونا متولد شد.

 

بایدن همچنان بر سر قولش در تشکیل کابینه و دولتی متفاوت مانده است. کامالا هریس، معاون بایدن، مادری مهاجر از هند دارد و نیرا تاندن، که از سوی بایدن برای پست مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاندیدا شده هم تباری هندی دارد. کاترین تای هم که دختر دو مهاجر تایوانی است، از سوی بایدن به عنوان نماینده تجاری آمریکا انتخاب شده است.

 

در میان دیگر اعضای کابینه، می‌توان به جنت یلن، به عنوان نخستین زن در سمت وزیر خزانه داری آمریکا اشاره کرد و لوید آستین هم نخستین سیاهپوست آمریکایی است که وزیر دفاع می‌شود.

 

آلخاندور مایورکاس هم نخستین مهاجر و لاتین تباری است که وزارت امنیت داخلی را برعهده دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------