آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

سخنگوی طالبان: جهان باید ما را بپذیرد/ حمله طالبان به مردم اسد آباد و یک زن به دلیل نپوشیدن برقع



طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
دومین نشست خبری «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان با رویکرد سیاست خارجی دولت طالبان امروز در کابل برگزار شد.

به گزارش مهر به نقل از طلوع نیوز، دومین نشست خبری «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان امروز در کابل برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، ذبیح الله مجاهد در جریان کنفرانس خبری خود که عمدتاً حول محور سیاست خارجی دولت طالبان برگزار شد، گفت: جهان باید ما را بپذیرد؛ ما به خانه کسی حمله نکرده‌ایم.

 

ذبیح الله مجاهد همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مراودات دیپلماتیک با کشورهای جهان برای طالبان گفت: ما به جهان می‌گوییم که ما خواهان روابط دیپلماتیک با تمام جهان هستیم؛ اما دخالت هیچکس را در امور مذهبی خود نمی‌پذیریم.

 

سخنگوی طالبان در ادامه تاکید کرد: ما نیروی احدی را در خاک خود نمی‌پذیریم و تسلیم هیچکس نمی‌شویم.

 

طالبان خواستار روابط دیپلماتیک و تجاری با تمام کشورهای جهان است

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه خواستار ارتباط دیپلماتیک و تجاری با تمام کشورهای جهان است.

 

بر اساس این گزارش، «ذبیح الله مجاهد» سرپرست وزارت ارتباطات و انتشارات در صفحه توئیتر خود نوشت: با تمام کشورها خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری هستیم.

 

وی افزود: طالبان درباره قطع روابط تجاری با هیچ کشوری سخنی نگفته و تمام این موارد شایعات است و حقیقت ندارد.

 

***

 

طالبان راهپیمایی روز استقلال در یک شهر افغانستان را به عزا تبدیل کرد

افراد مسلح گروه طالبان شرکت کنندگان در راهپیمایی روز استقلال افغانستان در شهر اسد آباد را به گلوله بستند.

 

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

به گزارش جماران به نقل از رویترز، گروه طالبان شرکت کنندگان در راهپیمایی روز استقلال در شهر«اسدآباد» مرکز ولایت«کنر» در شرق افغانستان را به گلوله بست.

 

به گفته شاهدان عینی امروز پنجشنبه شماری از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز استقلال در اسد آباد در اثر تیراندازی افراد مسلح گروه طالبان و ایجاد ازدحام کشته شدند.

 

شماری از مردم اسدآباد امروز به خیابان ها آمدند و با در دست داشتن پرچم ملی در تظاهراتی مشابه تظاهرات روز گذشته در ولایت های «ننگرهار» و «خوست» شرکت کردند.

 

این درحالی است که روز گذشته نیز افراد مسلح وابسته به گروه طالبان مردم معترض را در شهر ننگرهار به خاک و خون کشیدند.

 

 در حادثه تیراندازی نیروهای طالبان در ولایت ننگرهار افغانستان دست کم 3 نفر کشته و 12 تَن زخمی شدند.

 

در پی تیراندازی افراد مسلح گروه طالبان به تظاهراتی در شهر «جلال آباد» واقع در مرکز ولایت «ننگرهار» 3 نفر کشته و 12 نفر زخمی شدند.

 

برخی تصاویر منتشر شده در شکه های اجتماعی نشان می دهد که عناصر طالبان به سوی تظاهرات کنندگان در حمایت از پرچم ملی افغانستان آتش گشوده اند.

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

خبرگزاری پژواک و شبکه تلویزیونی آریانا نیوز نیز اعلام کردند که خبرنگاران آنها در زمان تلاش برای پوشش خبری این تظاهرات توسط افراد مسلح گروه طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

این در حالی است که روز سه شنبه و برای اولین بار پس از ورود طالبان به کابل، گروهی از زنان افغان با مطالبه صیانت از حقوق زنان در پایتخت تجمع کردند.

 

این گروه کوچک در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند، مقابل کاخ ریاست جمهوری که اکنون در اختیار نیروهای طالبان است جمع شده و خواستار حفظ دستاوردهای حقوق زنان از جمله حق تحصیل، مشارکت سیاسی و کار شدند.

 

این تجمع در حالی برگزار شد که نمایندگان طالبان از زمان تسلیم کابل اعلام کرده‌اند حقوق زنان در چارچوب قوانین شریعت اسلام محترم شمرده می‌شود.

 

فارغ از این سخنان که برتری مقررات اسلامی بر قوانین عرفی را فرض می‌گیرد، عملکرد طالبان در قدرت در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی و بی‌حقوقی مطلق زنان در آن دوران، جامعه افغانستان به‌ویژه شهرنشینان را از امکان بازگشت آن رویکرد وحشت زده کرده است.

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

در بیست سال گذشته، محدودیت‌های طالبان علیه زنان با برچیده شدن امارت اسلامی از بین رفت و زنان در این کشور به پیشرفتهای اجتماعی قابل توجهی دست یافتند.

 

حسنی جلیل، وزیر پیشین امور زنان افغانستان می‌گوید: «طالبان درباره زنان و اینکه حقوق بنیادین زنان را تضمین می‌‌کنند پیام‌های اطمینان بخشی می‌دهند ولی عملکرد آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل هم زنان افغان می‌ترسند. من که دوران کودکیم را زیر سیطره طالبان گذرانده‌ام در این وحشت با آن‌ها شریک هستم. ما از ۲۰ سال پیش علیه آن‌ها مبارزه می‌کنیم. می‌شود گفت که طالبان همان سیاست‌هایی را در پیش خواهند گرفت که در آغاز حکومتشان به کار گرفتند، شاید این بار سخت‌گیرانه‌تر هم شود.»

 

با وجود وعده‌های طالبان، نگرانی درباره آینده زنان افغان چه در این کشور و چه در جامعه جهانی بسیار جدی است. روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصویری از بازگشایی دانشگاه غزنی منتشر شد که در یک کلاس، دختران و پسران با وجود بازگشت به کلاس با یک حصار فلزی از یکدیگر جدا شده بودند.

 

حضور خبرنگران تلویزیون طلوع و کابل‌نیوز در استودیو و خیابان در کنار تجمع کوچک زنان مطالبه‌گر، می‌تواند نشانگر مقاومت دست‌کم بخشی از زنان افغانستان در برابر طالبان پیش از قبضه کامل قدرت سیاسی باشد.

 

***

 

حمله طالبان به یک زن به دلیل نپوشیدن برقع

رسانه های مختلف خبر دادند که عناصر طالبان در ولایت تخار یک زن را به دلیل نپوشیدن برقع در خیابان به گلوله بستند.

 

به گزارش جماران، یک خبرنگار آمریکایی گزارش داده که «یک مترجم افغانستانی توسط تروریست های طالبان دار زده شده و دستانش قطع شده است. خانواده وی هم کشته شدند و دختر 10 ساله اش به یکی از فرماندهان طالبان داده شده است».

 

در گزارشی دیگر هم رسانه های مختلف خبر دادند که عناصر طالبان در ولایت تخار یک زن را به دلیل نپوشیدن برقع در خیابان به گلوله بستند.

 

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------