بورل : روسیه اگر به اوکراین حمله کند، تحریم می شود/ بوریس جانسون به پوتین هشدار داد



جوزف بورل،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
"جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: وزیران خارجه اتحادیه اروپا توافق کردند که هر تهاجم روسیه به اوکراین منجر به تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بورل روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین برای پشتیبانی از حاکمیت و یکپارچگی سرزمین این کشور می‌ایستد.

 

این دیپلمات ارشد اروپایی در خصوص عزم اروپایی‌ها در این خصوص تاکید کرد: تمام وزیران امروز بسیار صریح بودند که هر تهاجمی علیه اوکراین پیامدهای سیاسی و هزینه سنگین اقتصادی برای روسیه دارد.   

 

گروه هفت نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای به روسیه هشدار داد چنانچه مسکو تصمیمی مبنی بر حمله به اوکراین بگیرد، با عواقب بزرگی مواجه می شود.

 

در پیش نویس این بیانیه آمده است : روسیه نباید شک داشته باشد که تشدید اقدامات نظامی در قبال اوکراین، (برای مسکو) عواقب بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

 

نمایندگان گروه هفت در نشستی که در شهر لیورپول در شمال انگلیس برگزار شد، اعلام کردند که در محکوم کردن اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین متحد هستند و مسکو را به تنش زدایی دعوت کردند.

 

این گروه در ادامه افزود : ما بر تعهد تزلزل ناپذیرمان بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می کنیم.

 

گروه هفت متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آمریکاست که نمایندگانی از اتحادیه اروپا را نیز در بر می گیرد.

 

***

 

جانسون به پوتین هشدار داد: هرگونه بی‌ثبات‌سازی اوکراین عواقب خطرناکی دارد

رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر انگلیس درخصوص تجمع نیروهای روسی در مرز اوکراین گفت‌وگو کردند.

 

به گزارش ایسنا، سایت ریاست‌جمهوری انگلیس روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: نخست‌وزیر امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد. وی نگرانی عمیق انگلیس از تجمع نیروهای روسی در مرز اوکراین را ابراز کرد و بر اهمیت همکاری از طریق کانال‌های دیپلماتیک جهت تنش‌زدایی و یافتن راه حل‌های بادوام تاکید داشت.

 

در ادامه بیانیه آمده است: نخست‌وزیر بر تعهد انگلیس در قبال خودمختاری و تمامیت ارضی اورکراین تاکید کرد و هشدار داد هرگونه اقدام بی‌ثبات‌کننده اشتباهی راهبردی خواهد بود که پیامدهای بزرگی در پی خواهد داشت.

 

در بیانیه دولت انگلیس نوشته شده است: وی همچنین به اهمیت گفت‌وگو درخصوص امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد. آن‌ها همچنین درخصوص الزام‌آور بودن احترام‌ گذاشتن تمامی طرفین به پروتکل مینسک توافق کردند.

 

در انتهای این بیانیه آمده است: رهبران همچنین از پیشرفت‌های حاصله درخصوص تغییر اقلیمی و حفاظت از جنگل‌ها در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ استقبال و اشاره داشتند که همکاری روسیه و انگلیس برای انجام تعهداتی که در گلاسکو داده شد، حیاتی است.

 

اوکراین در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی کمپین نظامی را علیه جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین آغاز کرد که روی کار آمدن دولت مرکزی کی‌یف را به دنبال یک کودتای تحت حمایت آمریکا قبول نداشتند. سازمان ملل برآورد می‌کند که در درگیری‌های اوکراین بیش از ۹۰۰۰ تن کشته شده‌اند.

 

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------