وال استریت ژورنال:کابل شش‌ماه دیگر سقوط می‌کند/ ۱۳۰ عضو طالبان به روند صلح در هرات پیوستند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وال استریت ژورنال با استناد به یک ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که دولت افغانستان به رهبری اشرف غنی، احتمالا ظرف شش تا ۱۲ ماه پس از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از این کشور سقوط خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا که سال ۲۰۰۱ پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر وارد افغانستان شد، ماه آوریل خروج نیروهایش را اعلام کرده و گفت تا بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر این خروج تکمیل میشود. با این حال، در شرایطی که آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را به دست نیروهای کابل داده است، طالبان هم تحرکاتش را در ولایت‌ها و مناطق بی‌حفاظ شده آغاز کرده است.

 

براساس گزارش وال استریت ژورنال، برخی مقامها یک پیش‌بینی ناگوارتر هم داشتند که حاکی از آن است که دولت کابل نمی‌تواند بیش از سه ماه در برابر طالبان مقاومت کند.

 

این برآورد جدید با ارزیابی پیشین که لحنی خوش‌بینانه از وضعیت افغانستان داشت و می‌گفت دولت کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی تا دو سال مشکلی نخواهد داشت، مغایرت دارد.

 

آمریکا تقریبا نیمی از ۳۵۰۰ نیروی نظامی خودش را از این منطقه خارج کرده و مابقی تا ضرب‌الاجل یازده سپتامبر که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در آوریل تعیین کرد، خارج خواهند شد.

 

در این شرایط، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پنج‌شنبه در جلسه کمیته سنا گفت خطر نسبی وجود دارد که گروه‌های افراطی افغانستان را ظرف دو سال پس از خروج نظامیان آمریکایی بگیرند و برخی از قانونگذاران هم از تصمیم واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

 

در وضعیتی که آمریکا پایگاه‌های نظامی خودش را به نیروهای افغان تحویل می‌دهد، طالبان تحرکات مسلحانه گسترده‌ای آغاز کرده و برخی مراکز را به کنترل خود درآورده است. طی روزهای گذشته، طالبان ده‌ها منطقه و شهر مهم در شمال افغانستان را به کنترل خود درآورد. همچنین نیروهای طالبان مزار شریف را گرفتند.

 

دبورا لیونز، نماینده ویژه و مدیر ماموریت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت گفت: اکثر نواحی اطراف مراکز ولایتی، به دست طالبان افتاده و این نشان می‌دهد طالبان به محض خروج کامل نیروهای خارجی برای گرفتن مراکز ولایتی تلاش میکند.

 

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که مقامهای کاخ سفید با توجه به تحرکات طالبان، از ارتش خواسته‌اند تا روند خروج نیروها را آهسته کنند.

 

 

خبرگزاری افق افغانستان: ۱۳۰ عضو طالبان به روند صلح در هرات پیوستند

 خبرگزاری افق افغانستان نوشت: یک گروه ۱۳۰ نفری از اعضای طالبان در ولایت هرات از جنگ دست کشیده و به روند صلح پیوسته‌اند.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایرنا، این رسانه افغانستانی نوشت: دفتر والی هرات امروز - پنجشنبه - در گزارشی اعلام کرد: حاجی مردان فرمانده این گروه گفته که به همراه افرادش آماده‌اند تا مانند یک سرباز در تامین امنیت سهم بگیرند.

 

عبدالصبور قانع والی هرات گفته‌ که جنگ طالبان جایز نیست و این گروه توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند.

 

بر اساس گزارش دفتر والی هرات، اعضای تسلیم‌شده طالبان، مقدار قابل توجهی اسلحه و مهمات سبک و سنگین را به ریاست امنیت ملی تحویل دادند.

 

این شمار از اعضای طالبان در حالی تسلیم شده‌اند که به تازگی حملات این گروه به شدت افزایش یافته و ده‌ها ولسوالی سقوط کرده‌ است.

 

با سقوط ولسوالی‌ها، مردم در برخی ولایات علیه طالبان بسیج شده‌اند.

 

خبرگزاری افق در عین حال به نقل از منابع محلی نوشت ۴ ولسوالی در ولایت‌های بغلان، فاریاب و ارزگان به دست گروه طالبان افتاده است.

 

خبرگزاری افق افغانستان: ۱۳۰ عضو طالبان به روند صلح در هرات پیوستند

 

محمد رسول فاریابی عضو مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق می‌گوید که ولسوالی بلچراغ این ولایت به دلیل نرسیدن امکانات و تجهیزات برای نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی تخلیه شده است.

 

نماینده مردم فاریاب در مجلس گفت که این ولسوالی از یک هفته به‌این‌سو در محاصره جنگجویان طالبان قرار داشت و نیروهای امنیتی تا آخرین گلوله در برابر اعضای طالبان جنگیدند، اما به دلیل نرسیدن تجهیزات و نیروهای کمکی این ولسوالی تخلیه شده است.

 

فاریابی افزود که تاکنون حدود ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی به شهر میمنه منتقل شده‌اند. به گفته او، در این میان ۶۰ تن از نیروهای امنیتی ناپدید شده‌اند و مشخص نیست این تعداد کشته و زخمی و یا به دست طالبان اسیر شده‌اند.

 

این در حالی است که ولسوالی گرزیوان این ولایت نیز شب گذشته به دست جنگجویان طالبان افتاده است.

 

از سوی دیگر، سمیع الدین ناظر عضو شورای ولایتی بغلان  گفت که ولسوالی‌ تاله و برفک و ولسوالی خنجان این ولایت نیز به دست طالبان افتاده است.

 

این عضو شورای ولایتی افزود که شب گذشته ولسوالی‌های تاله و برفک و خنجان پس از مدتی محاصره و نرسیدن نیروهای کمکی به دست اعضای طالبان سقوط کرده‌است.

 

ناظر گفت که به جز شهر پلخمری مرکز این ولایت بیشتر ولسوالی‌های بغلان به تصرف طالبان درآمده و یا خطر سقوط آن وجود دارد.

 

در همین حال، بسم الله جان‌محمد نماینده مردم ارزگان در مجلس نمایندگان تصریح کرد که ولسوالی چنارتوی این ولایت به دست طالبان افتاده است. به گفته این عضو مجلس چند ولسوالی‌ ارزگان به دلیل بی‌توجهی مسوولان محلی ونرسیدن کمک و تجهیزات به این نیروها در خطر سقوط قرار دارند.

 

گروه طالبان اما ادعا کرده‌اند که اعضای این گروه مراکز این ۴ ولسوالی را تصرف کرده و در جریان تصرف این ولسوالی‌ها تمام تجهیزات و امکانات آن‌ها به دست جنگجویان این گروه افتاده است.

 

این در حالی‌ است که در نتیجه تشدید حملات جنگجویان طالبان ده‌ها ولسوالی سقوط کرده‌ا ست که از این میان نیروهای دولتی توانسته‌اند چند ولسوالی را دوباره تصرف کنند.

 

همزمان با سقوط پی‌درپی ولسوالی‌ها، صدها تن از شماری از ولایات در حمایت از نیروهای امنیتی در برابر طالبان بسیج شده‌اند.

 

 اشرف غنی راهی آمریکا شد

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان در راس هیئتی بلندپایه از این کشور برای دیدار و مذاکره با «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، راهی آمریکا شد.

 

این نخستین دیدار ‌‌رؤسای‌جمهور افغانستان و آمریکا از زمان پیروزی جو بایدن است و در شرایطی انجام می‌شود که تنها یک ماه به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان باقی مانده است.

 

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور غنی در جریان این سفر با جو بایدن، اعضای کنگره و سنا، مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و شخصیت‌های تاثیرگذار آن کشور جداگانه دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد فصل جدید روابط میان دو کشور، تقویت هرچه بیشتر مناسبات دیپلماتیک، تامین مالی، تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری آمریکا با بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم بحث و تبادل نظر خواهد کرد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------