عربستان و فرانسه برای همکاری در زمینه هسته‌ای گفت و گو کردند



 عربستان و فرانسه,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر انرژی عربستان با وزیر اقتصاد، دارایی، صنعت و دیجیتال فرانسه درباره روابط دو جانبه از جمله همکاری در زمینه انرژی هسته ای گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری الخلیج الجدید امروز (یکشنبه) با اعلام این خبر نوشت: «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان با «برونو لومر» وزیر اقتصاد، دارایی، صنعت و دیجیتال فرانسه درباره چشم‌انداز همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و فرصت‌های همکاری در آینده در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن پاک و شبکه برق تبادل نظر کردند.

 

الخلیج الجدید اضافه کرد: این دیدار در حالی انجام شد که اخباری مبنی بر تمایل عربستان سعودی به کنار گذاشتن فرانسه و روی آوردن به چین در پروژه توسعه دو راکتور هسته‌ای در ریاض منتشر شده است.

 

به نوشته این پایگاه خبری پیش از این قرار بود که شرکت برق فرانسه این پروژه را در ریاض اجرا کند اما سرگرم پروژه‌های دیگر در اروپا است.

 

الخلیج الجدید افزایش هزینه بالای پیشنهاد شده از سوی شرکت فرانسوی نسبت به قرارداد چینی را از دیگر دلایل کنارگذاشتن طرف فرانسوی عنوان کرد.

 

پیشتر «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی معادن در ریاض از برنامه بزرگ این کشور برای غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای خبر داده و گفته بود که به عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان برای هدایت بازار منطقه به سمت انرژی پاک، ریاض به دنبال تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف داخلی و صادرات آن است.

 

پس از راه اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ که با کمک کارشناسان و متخصصان کره جنوبی انجام و نام این کشور به عنوان اولین کشور عربی دارای نیروگاه هسته‌ای ثبت شد، حالا شتاب سعودی‌ها برای دستیابی به این فناوری بیشتر شده و خبرها حکایت از تلاش بی‌وقفه ریاض برای دستیابی به فناوری هسته‌ای دارد.

 

پیشتر ریاض اعلام کرده بود که عربستان به دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰ سال آینده است و انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، هزینه این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------