صف لبنانی ها برای خرید گذرنامه دیگر کشورها / ناامیدی از بهبود شرایط اقتصادی لبنان



بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
به دلیل بحران اقتصادی در لبنان، این کشور با مهاجرت شمار زیادی از ساکنانش روبه رو است. 

لبنانی ها به خرید گذرنامه های خارجی روی آورده اند. دلیل این اتفاق، بی ارزش شدن گذرنامه لبنانی است.

 

به گزارش عصرایران، خبرگزاری فرانسه به افزایش خرید گذرنامه خارجی در میان لبنانی ها پرداخت. در این گزارش آمده است: "جاد" شهروند لبنانی که به عنوان مدیرعامل یک شرکت در دبی فعالیت می کند امیدش را برای بازگشت به کشورش از دست داده است. لبنان دچار بحران اقتصادی شده و او از صف طولانی کسب ویزای کار خسته شده است. راهی نمانده جز اینکه با پرداخت 135 هزار دلار گذرنامه خارجی جدید خریداری کند.

 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

یک ماه بعد، یک پاکت حاوی دو گذرنامه برای خود و همسرش دریافت کرد که از سوی کشور جزیره ای "سنت کیتس و نیس" در منطقه کارائیب صادر شده است.

 

جاد و همسرش با این گذرنامه های جدید می توانند بدون نیاز به ویزا به بیش از 150 کشور از جمله اروپا سفر کنند.

براساس رتبه بندی اعتبار گذرنامه ها، گذرنامه لبنان در دسته بدترین در جهان از نظر راحتی کسب ویزا، قرار گرفته است.

 

همچنین به دلیل مشکلات مالی، صدور گذرنامه های جدید در لبنان متوقف شده زیرا انبار مواد اولیه برای صدور گذرنامه نیز به پایان رسیده و به دلیل نبود بودجه، امکان تهیه مواد اولیه و صدور گذرنامه نیست.

 

لبنان از سال 2019 تاکنون با بحران بزرگی روبه رو است. 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

شرح عکس - "خوزه شارو" مدیر دفتر نمایندگی یک شرکت سوئیسی اعطای شهروندی و گذرنامه و اقامت از طریق سرمایه گذاری در بیروت در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، سایت اینترنتی شرکت را نشان می دهد.

 

جاد که خواست نام خانوادگی اش منتشر نشود ادامه داد: "سه سال قبل، تصور نمی کردم گذرنامه بخرم اما هم اکنون به دلیل شرایط لبنان، نمی توانم هزینه های این شرایط را قبول کنم و در نهایت دست به این کار زدم".

 

کشور جزیره ای و کوچک "سنت کیتس و نویس" با جمعیت 55 هزار نفر در سال 1983 مستقل شد و یک سال بعد برنامه فروش گذرنامه را آغاز کرد. گذرنامه این کشور رتبه 25 را در سطح جهان دارد. این رتبه بندی براساس راحتی سفر به دیگر کشورها با استفاده از این گذرنامه و عدم نیاز به دریافت ویزا یا دریافت ویزای فرودگاهی برای حامل آن است.

 

در برنامه فروش گذرنامه، افراد ثروتمند از کشورهای دارای بحران اقتصادی یا تحریم تلاش می کنند با خرید گذرنامه جدید از امکان سفر و سکونت و کار در دیگر کشورها به راحتی استفاده کنند. عراق، یمن و سوریه از جمله این کشورها هستند و لبنان کشور جدید این مجموعه است.

 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

بسیاری از افراد ثروتمند لبنان که اکثر آنها در کشورهای جنوب خلیج فارس یا آفریقا مشغول سرمایه گذاری یا کار هستند به دنبال خرید گذرنامه از دیگر کشورها یا کسب اقامت در آنها هستند. آنها درباره بهبودی وضعیت کشورشان لبنان ناامید شده اند.

 

به دلیل بحران اقتصادی در لبنان، این کشور با مهاجرت شمار زیادی از ساکنانش روبه رو است. برای چند ماه صف های طولانی در مقابل محل صدور گذرنامه قابل مشاهده است.

 

درخواست خرید گذرنامه از کشور "سنت کیتس و نویس" روبه افزایش است فقط با پرداخت پول و بدون نیاز به حتی سفر به این کشور. این یکی از روش های درآمدزایی این کشور است.

 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

جاد می گوید که وقتی برای اولین بار با استفاده از گذرنامه جدید به پاریس سفر کرد کارمندان فرودگاه به گذرنامه ام نگاه کردند و گفتند شما از کشور زیبایی می آیید.

  

وی افزود: اما در واقعیت من هیچ وقت به این کشور سفر نکرده ام.

 

البته جاد تنها نیست بلکه دوستانش هم به دنبال خرید گذرنامه از دیگر کشورهای جزیره ای در منطقه کارآییب هستند. برخی دیگر هم قصد دارند با سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی مثل یونان و پرتغال اقامت دائم کسب کنند.

 

جاد اضافه کرد: این یک راه حل است.

 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

350 هزار نفر از لبنانی ها در کشورهای جنوب خلیج فارس کار و زندگی می کنند که از جمله 100 هزار نفر در امارات هستند. آنها در میان بحران های دیپلماتیک، معلق هستند و باعث نگرانی آنها شده است که کار و زندگی شان دستخوش تغییر و مشکل شود.

 

در سال گذشته میلادی، کشورهای جنوب خلیج فارس در اعتراض به سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره یمن، سفرای خود را از بیروت فرآخواندند و سطح روابط با بیروت را کم کردند.

 

در آن زمان کویت اعلام کرد در اعطای ویزا به لبنان، سخت گیری خواهد کرد. شهروندان لبنان نگران هستند دیگر کشورها هم همین رویه را درباره لبنانی ها داشته باشند.

 

"ماربیلی بوحرب" فعال اقتصادی لبنانی 35 ساله می گوید: همه این اتفاقات من را به فکر کردن برای حل مشکل واداشت. نمی خواهم کار و زندگی ام در خلیج (فارس) را در معرض خطر قرار بدهم.

 

او سال گذشته 4 گذرنامه از سنت کیتس نویس برای خود و همسر و دو کودکش خریداری کرد. او از تخفیف 50 هزار دلاری این جزیره برای فروش گذرنامه در اوج کرونا استفاده کرد. درآمد اصلی این جزیره از طریق خدمات گردشگری است.

 

معمولا یک گذرنامه 150 هزار دلار هزینه دارد که به صورت هدیه به صندوق توسعه پایدار به کشوری ارائه می شود که برای اولین بار در سال 2018 در پایتخت آن چراغ راهنمایی نصب شد.

 

دیگر کشورهای جزیره ای در کارائیب هم گذرنامه فروشی دارند که از جمله می توان به گرینادا و انتیگوا و باربودا و دومینکا اشاره کرد.

 

بحران اقتصادی در لبنان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

اما در لبنان که بیش از 80 درصد از ساکنان آن زیر خط فقر هستند تنها گروه اندکی می توانند گذرنامه های خارجی بخرند.

 

در دو سال گذشته، کار شرکت های فعال در زمینه فروش گذرنامه در لبنان، شکوفا شده است. تبلیغات این شرکت ها نیز به صورت چشم گیر افزایش یافته که می توان در تابلوهای تبلیغاتی یا پیامک های تبلیغاتی آنها را مشاهده کرد.

 

در سال 2020 هم "زیاد کرکجی" شهروند لبنانی شرکت ساختمانی اش را به شرکت مشاوره فروش گذرنامه "گلوبال باس" تبدیل کرد.

 

او گفت: بین سال های 2020 و 2021 کار ما 40 درصد افزایش یافت.

 

"خوزه شارو" هم که در شرکت سوئیسی مشاوره فروش گذرنامه های خارجی در لبنان فعالیت می کند هم گفت بعد از فروپاشی اقتصاد لبنان و سپس انفجار بندر بیروت در سال 2020 تعداد مشتریان شرکت 5 برابر شد. او می گوید لبنانی ها یک چهارم کل مشتریان این شرکت را تشکیل می دهند.

 

وی افزود: اگر مشتری به دنبال راه حلی برای کسب راحت ویزای سرمایه گذاری در آمریکاست بهتر است شهروندی جزیره گرینادا را کسب کرد. افرادی که به دنبال بازنشستگی یا زندگی در خارج از لبنان هستند می توانند با سرمایه گذاری 250 هزار دلار اقامت دائم در یونان یا پرتغال را کسب کنند. لبنانی ها آزادی خود را می خرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------