ترکیه: اسرائیل چراغ سبز بدهد، سفارتخانه باز می‌شود



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,مسعود جاشین
مسعود جاشین، مشاور امور خارجی ریاست جمهوری ترکیه، با اشاره به گفتگوهای جاری با اسرائیل گفت: «اگر اسرائیل یک گام پیش بگذارد، ترکیه ممکن است بتواند دو گام به جلو بردارد. اگر ما یک چراغ سبز ببینیم، ترکیه بار دیگر سفارتخانه را باز خواهد کرد و سفرای خود را باز می‌گردانیم. شاید بتوانیم در ماه مارس روابط دیپلماتیک کامل را دوباره برقرار کنیم.» 

"روابط اسرائیل و ترکیه ممکن است در آستانه تحولی چشمگیر باشد. یک مشاور ریاست جمهوری ترکیه گفتگوهای دوجانبه و امکان تجدید روابط دیپلماتیک کامل دو طرف تا ماه مارس را تایید کرده است. روابط بین دو متحد نزدیک، سال ۲۰۱۷، وقتی آنکارا سفیر خود را در تنش‌های فزاینده فرا خواند، تقریبا سقوط کرد."

 

بخش انگلیسی صدای آمریکا در گزارشی نوشته است: مسعود جاشین، مشاور امور خارجی ریاست جمهوری ترکیه، با اشاره به گفتگوهای جاری با اسرائیل گفت: «اگر اسرائیل یک گام پیش بگذارد، ترکیه ممکن است بتواند دو گام به جلو بردارد. اگر ما یک چراغ سبز ببینیم، ترکیه بار دیگر سفارتخانه را باز خواهد کرد و سفرای خود را باز می‌گردانیم. شاید بتوانیم در ماه مارس روابط دیپلماتیک کامل را دوباره برقرار کنیم.»

 

تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بهانه قطع روابط دو طرف بود.

 

جاشین اذعان کرد که انتخاب جو بایدن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده موجب تقویت تلاش‌ها برای ترمیم روابط ترکیه و اسرائیل می‌شود: «چشم اندازهای تازه‌ای با بایدن وجود دارد؛ خیلی چیزها تغییر خواهد کرد.»

 

ترکیه و اسرائیل در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان بر سر «قره باغ» مواضع مشترکی در حمایت از آذربایجان داشته‌اند. مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه هم از دیگر نقاط مشترک اسرائیل و ترکیه است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------