آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

آمریکا: مقامات افغان هنوز ابزار لازم برای دفاع از کشورشان را دارند



وزارت امور خارجه آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزارت امور خارجه آمریکا در حالی که اعلام کرد تلاش می‌کند تا به یک اجماع بین‌المللی برای توافق صلح افغانستان برسد، اما اذعان داشت که همه شواهد دال بر این هستند که طالبان به دنبال پیروزی در میدان جنگ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرد که نمایندگان از آمریکا، چین، روسیه و دیگر کشورها با مذاکره‌کنندگان طالبان و دولت کابل در دوحه دیدار کردند تا بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح را رفع کنند.

 

شبه‌نظامیان طالبان حملاتی را در سراسر افغانستان انجام داده‌اند که منجر به تصرف مرکز ۱۰ ولایت شده است و یکی از مقامات دفاعی آمریکا پیش‌بینی کرده که شبه‌نظامیان طالبان احتمالا ظرف ۳۰ تا ۹۰ روز کابل، پایتخت افغانستان را محاصره می‌کنند.

 

ند پرایس در کنفرانسی خبری گفت: طالبان متن و روح توافق آمریکا-طالبان در فوریه ۲۰۲۰ برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان را نقض می‌کنند. طالبان به مذاکرات بین‌الافغانی درخصوص توافق صلح که منجر به یک آتش‌بس دائمی و جامع می‌شود، متعهد شده‌اند. اما در حال حاضر تمامی نشانه‌ها حاکی از آنند که طالبان به دنبال پیروزی در میدان جنگ هستند.

 

وی افزود: حمله به مراکز ولایت‌ها و هدف قرار دادن غیرنظامیان مغایر با روح این توافقنامه است.

 

این در حالی است که طالبان در بیانیه‌ای هدف گرفتن و کشتار غیرنظامیان در جریان حملاتش علیه نیروهای دولت کابل را رد کرده و خواستار یک تحقیقات مستقل شدند و به افغان‌ها اطمینان داد که هیچ خانه یا خانواده‌ای با تهدیدات طالبان مواجه نمی‌شود.  

 

طالبان نیروهای دولت کابل و نیروهای خارجی را مقصر تلفات غیرنظامی دانستند.

 

این بیانیه طالبان پس از آن منتشر شد که سازمان ملل اعلام کرد در ماه گذشته بیش از یک هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شدند و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد از اول اوت سال جاری میلادی حدود ۴۰۴۲ تن زخمی شده و در ۱۵ بیمارستان و مرکز بهداشت معالجه شده‌اند.

 

ند پرایس این بیانیه طالبان را رد کرد و گفت:‌ به هر کجا که نگاه کنید داده‌ها، مدارک و تصاویری از خشونت، خونریزی و قساوت‌هایی که طالبان مرتکب شده می‌بینید.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود بدست گرفتن قدرت‌ با تفنگ مشروعیتی ندارد و تنها راه دستیابی به آینده پایدار و باثبات در افغانستان، پیگیری گفت‌وگو و دیپلماسی است.

 

طالبان پیشنهاد دادند که تیمی متشکل از نمایندگان سازمان ملل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیگر گروه‌های امدادرسان تشکیل شود تا تحقیقاتی مستقل و بی‌طرفانه درباره رویدادهای اخیر انجام دهد.

 

ند پرایس گفت: زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و همتایان روسی، چینی و پاکستانی‌اش و همچنین مقاماتی از دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه رایزنی با مذاکره‌کنندگان طالبان و دولت افغانستان در دوحه را آغاز کردند.

 

وی تاکید کرد: هدف و نیت ما این است که به یک اجماع بین‌المللی درخصوص توافق صلح افغانستان برسیم.

 

همچنین به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس اعلام کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حد اقل روی کاغذ، نسبت به طالبان بیشتر هستند، شکست آنها از پیش تعیین شده نیست و تنها سوال رهبری سیاسی و نظامی است.

 

وی گفت: "این از پیش تعیین شده نیست، اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری تصور می‌کنند که تحرک طالبان غیرقابل توقف خواهد بود... اینطور نیست. درک این نکته مهم است که اکنون، همانطور که می بینیم، نیروهای امنیتی افغانستان از نظر عددی نسبت به طالبان بیشتر هستند. روز گذشته گفتند که ۳۰۰ هزار سرباز دارند."

 

وی در ادامه افزود: "بنابراین، یک بار دیگر تاکید می‌کنم که مقامات افغان ابزار و پشتیبانی سیاسی را دارند، نیروهای امنیتی آنها همچنان از ایالات متحده حمایت می‌شود، آنها ابزار لازم را دارند، مسلما بر روی کاغذ، تا از کشور محافظت کنند.

 

پرایس گفت: "ما یک سوال در رهبری می‌بینیم، هم از لحاظ سیاسی و هم نظامی."

 

گفته‌های این مقام آمریکایی درحالی است که حملات گروه طالبان در بیشتر ولایات افغانستان افزایش یافته و درحال پیشروی هستند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------