آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

وزیر خارجه طالبان: ۲۰ سال خودشان کاری نکردند،‌ انتظار دارند ما دو ماهه همه کار کنیم/ دیدار طالبان با هیئت آلمانی



 وزیر خارجه طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر خارجه طالبان افغانستان در اظهاراتی خواستار روابط خوب جهان با کشورش شد اما از ارائه تعهدات محکم در خصوص تحصیل دختران در این کشور به رغم درخواستهای بین المللی از دولت متبوعش برای اجازه به بازگشت همه محصلان افغان به مدارس خودداری کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، با گذشت تقریبا دو ماه از فروپاشی دولت سابق مورد حمایت غرب در افغانستان و تصرف شهر کابل از سوی نیروهای طالبان، دولت جدید وابسته به این گروه به ایجاد روابط خوب با کشورهای دیگر با هدف کمک به دفع یک بحران اقتصادی فاجعه بار در افغانستان اصرار دارد.

 

امیر خان متقی وزیر خارجه موقت افغانستان، در نشستی به هماهنگی مرکز مطالعات انسانی و جنگ در شهر دوحه قطر گفت: جامعه بین المللی باید شروع به همکاری با ما کند. در این صورت ما خواهیم توانست ناامنی را متوقف کرده و همزمان نیز خواهیم توانست تعاملی مثبت با جهان داشته باشیم.

 

این در حالی است که طالبان تاکنون از فراهم کردن زمینه برای بازگشت دختران به دبیرستان که یکی از مطالبات اصلی جامعه بین المللی از آنها بوده، خودداری کرده است؛ در حالی که طالبان ماه گذشته میلادی اعلام کرد مدارس بالای کلاس ششم تنها برای پسران بازگشایی می شوند.

 

متقی بیان کرد، دولت "امارات اسلامی" طالبان با احتیاط حرکت می کند اما تنها چند هفته است که در قدرت قرار گرفته و نمی توان انتظار داشت که اصلاحاتی را که جامعه بین المللی در عرض ۲۰ سال قادر به اجرایشان نبوده تکمیل کند.

 

او اظهار کرد:  آنها منابع مالی زیاد و حمایت و پشتیبانی بین المللی قدرتمندی داشتند اما همزمان شما دارید از ما می خواهید تنها در عرض دو ماه همه اصلاحات را انجام دهیم؟

 

اخیرا آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت طالبان قولهایش برای تضمین حقوق زنان و دختران را نقض کرده و در صورت ممنوع شدن کار زنان به هیچ وجه اقتصاد افغانستان قابل ترمیم نیست.

 

وزیر خارجه دولت طالبان بار دیگر از آمریکا خواست بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور را آزاد کند اما گفت که دولت متبوع او از محل مالیاتها، عوارض گمرکی و کشاورزی در صورت تداوم مسدود ماندن این ذخایر، درآمد کسب می کند.

 

او اظهار کرد، نیروهای طالبان کنترل کامل کشور را در دست دارند و قادر به کنترل تهدید شبه نظامیان داعش هستند که مسئولیت چند حمله تروریستی مرگبار در هفته های اخیر افغانستان را بر عهده گرفته اند، از جمله بمب گذاری اخیر در مسجد شیعیان شهر قندوز.

 

وی افزود: تاکنون مساله داعش از سوی امارت اسلامی به خوبی کنترل شده است.

 

اما او گفت که فشارهای بین المللی بر این دولت به تقویت روحیه داعش کمک می کند. متقی تاکید کرد: جهان باید به جای اعمال فشار با ما همکاری کند.

 

دیدار طالبان افغانستان با هیئت آلمانی در دوحه/قطر: از مذاکرات دوحه حمایت می‌کنیم

هیئتی از دولت موقت افغانستان با یک هیئت آلمانی در دوحه دیدار کرد. همزمان وزیر خارجه قطر حمایت کشورش از این مذاکرات را اعلام کرد.

 وزیر خارجه طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دوشنبه امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت افغانستان و هیئت همراه او با جاسپر ویک، نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و سفیر آلمان در افغانستان دیدار کرد.

 

وی اعلام کرد که هیئت آلمانی از تمایل خود برای ادامه ارائه کمک انسانی به افغانستان خبر داده است.

 

امیرخان متقی گفت: ما از کمک‌های انسانی استقبال و برخورد مثبتی و خوبی با کشورهای دیگر خواهیم داشت. همچنین به حفظ امنیت کارکنان در زمینه انسانی و دیپلمات‌های خارجی پایبند هستیم.

 

وی در همایشی که مرکز پژوهش‌های نزاع و مسائل انسانی در دوحه آن را برگزار کرد، گفت: هدف دولت تقویت ارتباط با کشورهای عربی است.

 

وزیر خارجه دولت موقت افغانستان گفت: دیکته کردن خواسته‌ها به افغانستان سودی نداشته است. ما به ساختار سیاسی نیاز داریم که نیازهای کشور را برآورده کند تا به مسئولیت‌های خود در سطح بین المللی عمل کنیم.

 

وی خواهان پایبندی به توافق دوحه با آمریکایی‌ها شد و گفت: توافق دوحه آغازی برای روابط حسنه است.

 

امیرخان متقی تأکید کرد که دولت افغانستان خواهان روابط مثبت با اتحادیه اروپا است و نمی‌خواهد اروپا بار سنگین مهاجران افغانی را به دوش بکشد.

 

وی گفت: هیئت دولت موقت افغانستان خواهان آزاد کردن دارایی‌های افغانستان شده است. هیئت آمریکایی در دوحه تمایل خود را برای کمک به مردم افغانستان نشان داده است.

 

این دیدارها بعد از دیدارهای اخیر هیئت دولت موقت افغانستان با مسئولان آمریکایی صورت گرفته است.

 

همچنین محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که هیئت دولت موقت افغانستان امروز(سه شنبه) با نمایندگان اتحادیه اروپا در دوحه دیدار خواهد کرد.

 

از سوی دیگر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت: ما به تلاش‌هایمان برای مذاکره جهت تحقق امنیت و ثبات در افغانستان ادامه می‌دهیم.

 

وی گفت: ایجاد همکاری در آسیا تنها با تحقق امنیت و ثبات در افغانستان ممکن است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------