آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

افشای همدستی پامپئو و وزیر خزانه‌داری برای برکناری ترامپ



 ترامپ ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
براساس محتوای یک کتاب جدید، استیون منوچن و مایک پامپئو، وزرای خزانه‌داری و خارجه دولت ترامپ، در نظر داشتند پس از شورش ژانویه گذشته در ساختمان کنگره، با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری ترامپ از ریاست جمهوری اقدام کنند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دیلی میل، طبق محتوای این کتاب جدید، «استیون منوچن» وزیر خزانه‌داری و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت سابق متعلق به دونالد ترامپ در آمریکا، در پی شورش ۶ ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا، درباره برکناری دونالد ترامپ از سمتش با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به بحث پرداختند.

 

«جاناتان کارل» خبرنگار شبکه خبری ای.بی.سی نیوز آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان "خیانت: پرده نهایی نمایش ترامپ"  گزارش می‌دهد که منوچن در شب ۶ ژانویه با پامپئو تماس گرفت تا درباره به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی -که معاون رئیس جمهور و هشت تن از ۱۵ وزیر اصلی کابینه مورد استناد قرار بگیرند- صحبت کند.

 

کارل روز سه‌شنبه در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که این طرح در پی استعفای چند تن از اعضای برجسته کابینه دولت ترامپ، از جمله الین چائو وزیر حمل‌ونقل و بتسی دیواس، وزیر آموزش متوقف شد. کارل توضیح داد: "به سرعت مشخص شد که قرار نیست طرح به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی کارکرد داشته باشد. این طرح سرعت کافی پیدا نمی‌کرد و دستخوش چالش‌های قانونی و غیره می‌شد."

 

جاناتان کارل گفت که "منابع محکمی" برای این مطلبش دارد و گفت که پامپئو "در واقع درخواست انجام تحلیلی حقوقی از متمم ۲۵ و نحوه کارکرد آن را داشت."

 

کارل به جو اسکاربورو، مجری برنامه مورنینگ جو (Morning Joe) گفت: گفتگوهای سطح بالایی در مورد این موضوع انجام شد.

 

اما کارل اظهار کرد، با وجود آنکه "بارها و بارها و بارها و بارها" از پامپئو و منوچن خواستار اظهار نظر درباره مطلب کتابش شده، اما آنها اظهار نظری در قبال کتاب این خبرنگار کهنه‌کار شبکه ای.بی.سی نیوز در حوزه کاخ سفید نداشتند.

 

کارل یادآور شد: آن‌ها به من چیزی در خصوص این مورد نگفتند.

 

او سپس برای آخرین بار قبل از انتشار کتابش با ترامپ صحبت کرد و به این رئیس جمهور سابق گفت "چرا این افراد حتی آن را تکذیب نمی‌کنند؟"

 

کارل گفت که چند ساعت پس از گفتگویش با ترامپ، یکی از دستیاران پامپئو با وی تماس گرفت تا نقل قولی را به او مطرح کند – هرچند این سخنگو از نام آنها استفاده نکرد.

 

کارل نقل کرد: این یک دروغ بود. آنها می‌دانستند که دروغ است. و منوچن هنوز چیزی را تکذیب نکرده است. اما پامپئو آن را صرفاً به این دلیل که از مارالاگو، (یکی از عمارت‌های تفریحی ترامپ در فلوریدا) با او تماس گرفتند، تکذیب کرد.

 

موضوع اصلی بحث متمم ۲۵ام قانون اساسی آمریکا، روال قانونی انتقال قدرت را از رئیس‌جمهور به معاونش به شکل موقت یا دائمی مشخص می‌کند. متمم ۲۵ام به معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور از انجام وظایفش -مثلا ناتوانی به خاطر مشکلات جسمی یا روحی- جای او را بگیرد. بخش مورد بحث این متمم، بند چهارم آن است که به معاون رئیس‌جمهور و اکثریت اعضای کابینه اجازه می‌داد که ترامپ را ناتوان از انجام وظایفش معرفی کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------