در تونگا چه می گذرد؟(عکس)



 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
تونگا به آب و کمک غذایی نیاز دارد. مردم تونگا هنوز مبهوت بزرگی این فاجعه هستند. 

فوران آتشفشان هفته پیش در کشور تونگا باعث ایجاد امواج سونامی در این کشور شد.

 

به گزارش عصرایران، خاکستر ناشی از فوران آتشفشان بخش‌های زیادی از خاک این کشور در  اقیانوس‌ آرام را پوشاند  باقطع برق باعث مختل شدن ارتباطات در این منطقه شد.

 

تونگا در هفته آتشفشانی

امواج اقیانوس در هفته گذشته بسیاری از قایق ها را با خود برد و بسیاری از فروشگاه های ساحلی از بین رفتند.

 

لایه‌ای از خاکستر ناشی از آتشفشان نیز بخش اعظم از خاک تونگا را پوشاند.

 

خاکستر ناشی از فوران آتشفشان روی باند فرودگاه را پوشاند و تلاش های امداد رسانی را با مشکل مواجه کرد.

 

گزارش ها حکایت از آسیب بسیار زیاد در جزایر کوچک و بزرگ تونگا داشت.

 

در پی فوران آتشفشان روز شنبه گذشته، کشورهای مختلف جهان نیز برای ارسال کمک از طریق آسمان و دریا به مردم تونگا تلاش کردند.

 

رویترز نوشت: مردم "تونگا" برای دریافت کمک های مالی محدود در پایتخت این جزیره اقیانوس آرام صف کشیدند.

 

تصویر هوایی از  جزیره نوموکا پس از فوران آتشفشان و سونامی "هونگا تونگا" در کشور "تونگا" در اقیانوس آرام- 20 ژانویه 2022/ عکس: تکنولوژی ماکسار- رویترز

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

این در حالیست که تلاش برای پاکسازی تونگا از خاکستر، پس از فوران آتشفشان ویرانگر و سونامی‌های پس از آن ادامه دارد.

 

دولت تونگا اعلام کرد که آب آشامیدنی برای مردم در اولویت قرار دارد و گروه های ملی "امداد رسانی" تا کنون بیش از 60 هزار لیتر آب را بین ساکنان توزیع کرده اند.

 

یک کشتی نیروی دریایی نیوزیلند مجهز به سیستم قوی آب شیرین کن روز جمعه وارد تونگا شد. این کشتی با توانایی تولید 70 هزار لیتر آب شیرین در روز شروع به برداشت آب دریا از بندر تونگا کرد.

 

دفتر نخست وزیری تونگا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که شهروندانی که خانه های خود را به خاطر برخورد امواج بیش از 15 متر سونامی در مناطق جنوبی این مجمع الجرایز اقیانوس آرام از دست داده اند، به خاطر کمبود آب و غذا به جزیره و بزرگ اصلی "تونگاتاپو" منتقل خواهند شد.

 

مردم در حال پاکسازی مناطق زندگی خود از خاکستر و زباله پس از فوان و سومامی در تونگا/ عکس: رویترز

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

دفتر نخست وزیری تونگا می‌گوید ریزش آتشفانی در سطح اقیانوس به قایق ها آسیب رسانده و حمل و نقل دریایی بین جزایر را با چالش مواجه کرده است. پروازها نیز به حالت تعلیق درآمده است.

 

براساس گزارش مقامات تونگا، ریزش خاکستر و سونامی 84 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده، ارتباط بین جزیره ای و اتصالات ماهواره ای- رادیویی را محدود  و "چالش حاد" ایجاد کرده است.

 

در اوایل هفته میلادی جاری مراسم تدفین یک زن و مرد تونگایی که بر اثر وقوع سونامی در حومه جزایر " Ha'apai" جان باختند، برگزار شد.

 

تا کنون آمار رسمی کشته شدگان براثر  فوران آتشفشان و سونامی 3 نفر اعلام شده است.

 

یک بیمارستان صحرایی پس از جارو و تمیز کردن بخش زیادی از خاکستر ناشی از آتشفشان در مرکز بهداشت جزیره "نوموکا" تونگا ایجاد شد.

 

تصویر هوایی از  جزیره "منگو" پس از فوران آتشفشان و سونامی "هونگا تونگا" در کشور "تونگا" در اقیانوس آرام- 20 ژانویه 2022/ عکس: تکنولوژی ماکسار- رویترز

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

"فاکا ایلوتونگا تاموافولا" هماهنگ کننده پروژه بازسازی پارلمان در تونگا گفت: بازگشایی خدمات انتقال پول برای ساعت محدود در روز شنبه برای مردم مهم است تا بتوانند کالاهای ضروری را خریداری کنند.

 

او که از منطقه "تونگاتاپو" با رویترز صحبت می‌کرد، گفت: "تونگایی ها مقاومت خود در این فاجعه را نشان داده اند و دوباره روی پای خود خواهند ایستاد".

 

کشتی‌های بیشتری از استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا برای ارسال کمک در مسیر تونگا هستند. ساعاتی پیش (روز شنبه به وقت محلی) 2 پراوز امدادی از ژاپن و نیوزیلند  وارد تونگا شدند. دو پرواز حاوی کمک های بشردوستانه نیز عصر جمعه از استرالیا وارد تونگا شدند.

 

مردم در حال پاک کردن زباله و خاکستر از خیابان‌های "نوکوآلوفا" پایتخت تونگا- 20 ژانویه 2022/ عکس منتشر شده در رسانه های اجتماعی

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

اقدامات احتیاطی کووید

دولت تونگا یک سیاست سختگیرانه کووید 19 را اجرا می‌کند و عاری از مبتلا است. براساس این سیاست مردم از جمله امدادگران نمی‌توانند بدون گذراندن دوره قرنطینه و ایزوله سازی 3 هفته ای وارد تونگا شوند. ارسال کمک ها نیز بدون تماس مستقیم بوده و بسته های ارسالی پس از ورود به فرودگاه تا 72 ساعت قرنطینه و پس از آن زیر نظر مقامات تونگا توزیع می‌شوند.

 

یک هواپیمای استرالیا در روز پنجشنبه گذشته و پس از شناسایی یک خدمه مبتلا به کرونا به شهر "بریزبن" استرالیا بازگشت.

 

"تاموافولا" هماهنگ کننده پروژه بازسازی در پارلمان تونگا گفت که این کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر خوب عمل کرده و سیاست مرزی در این کشور مانع از کمک ر سانی به جوامع محلی و آسیب دیده نخواهد شد.

 

 وی افزود: دریافت کمک بدون افزایش شمار مبتلایان کرونا ممکن است.

 

"زد سسلجا" وزیر توسعه بین الملل و اقیانوس آرام استرالیا روز شنبه به خبرنگاران در شهر کانبرا گفت انتظار داشتیم کشتی "HMAS Adelaide" نیروی دریایی استرالیا روز چهارشنبه با حجم آب بیشتر و یک بیمارستان صحرایی 40 تختخوابی وارد تونگا شود.

 

او افزود:" دولت تونگا "یک کار فوق العاده" در زمین" انجام می‌دهد.

 

یک افسر نیروی امداد و بحران  استرالیا در کشتی "HMAS Adelaide" بسته های کمک  و ارسالی بشردوستانه به تونگا را چک می‌کند

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

این وزیر استرالیا گفت: حساسیت های تونگا برای مهار کووید و اضافه نکردن بحران دیگری به شرایط موجود را درک مکنیم و به آن احترام می‌گذاریم. 

 

او افزود که استرالیا، نیوزیلند با حمایت فرانسه، آمریکا، پاپوا گینه نو در حال هماهنگی و تلاش بین المللی کمک رسانی هسند..

 

دولت تونگا نیز درخواست کرده بود تا سرعت کمک رسانی افزایش یابد تا فرودگاه کوچک این کشور تحت تاثیر و فشار بیشتر قرار نگیرد.

 

ساختمان و سازه ها صدمه دیده پس از سونامی "در منطقه "تونگاتاپو" کشور تونگا در اقیانوس آرام- 21 ژانویه 2022/ عکس: رویترز

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

"سسلجا" در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره برنامه کمک رسانی چین به این کشور اقیانوس آرام گفت: "ما از پیشنهادات حمایتی هر کسی از جمله دولت چین استقبال می‌کنیم".

 

"سیونه هوفانگا" کارشناس ویژه هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در تونگا به رویترز گفت که این آژانس در حال کمک به دولت در امور امدادی است زیرا هر روز افراد بیشتری به پناهگاه ها می‌رسند و به دنبال غذا و سایر لوازم هستند.

 

او در تماس تلفنی از "نوکوآلوفا" پایتخت تونگا، گفت: "تقریبا تمام محصولات کشاورزی این کشور به شدت تحت تاثیر  فوران و سونامی قرار گرفته اند. کشاورزان خانه و معیشت خو را از دست داده اند و این کشور برای مدتی به شدت به کمک های غذایی متکی خواهد بود".

 

تصویر ماهواره ای از جزیره "نوموکا" کشور تونگا پیش از فوران آتشفشان- 17 آگوست 2021

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

  

مردم تونگا چه می‌کنند؟

بخش کشاورزی تقریبا 14 درصد از تولید ناخالص داخلی تونگا در سال 2015-16 را تشکیل می داد و بیش از 65 درصد صادرات این کشور را در بر گرفته است.

 

دولت تونگا به خاطر کمک جامعه بین الملل از جمله کمک 8 میلیون دلاری بانک جهانی و 10 میلیون دلار کمک بانک توسعه آسیایی، "عمیقا قدرانی کرده است".

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: بیشتر مردم تونگا به ماندن در کشور و بازسازی آن پس از فوران و سونامی مصصم هستند.

 

"ماریان کوپو" روزنامه نگار تونگایی گفت: ما می‌خواهیم اینجا بمانیم و این همان چیزی است که ما تونگایی ها را معروف کرده است. ما می‌خواهیم کشورمان را بازسازی کنیم، متحد شویم و پیش رویم".

 تونگا  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 

خاکسترهای سمی آب آشامیدنی را آلوده کرده و حداقل دو روستای تونگا به صورت کامل از بین رفته است.

 

مردم تونگا هنوز مبهوت بزرگی این فاجعه هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------