اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

رهایی از عوارض سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز



اخبار,اخبار پزشکی
محققان آمریکایی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که عوارض حاصل از سکته مغزی را با تحریک مغناطیسی غیرتهاجمی مغز برطرف می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، نتایج اولیه ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی انجمن سکته مغزی آمریکا در لس‌آنجلس نشان می‌دهد تحریک مغناطیسی غیرتهاجمی مغز می‌تواند فعالیت مغز را در بیماران پس از سکته مغزی تقویت کند. امید است که این دستگاه بتواند سرعت بهبودی این بیماران را بهبود بخشد و عملکرد حرکتی را در بازماندگان سکته مغزی تقویت کند.

 

این مطالعه، ۳۰ بازمانده از سکته مغزی مزمن را که یک طرف بدنشان لمس شده بود، سه ماه پس از سکته مغزی بررسی کرد. آنها به طور شانسی به دو گروه تقسیم شدند که یکی از آنها درمان ساختگی را دریافت کرد و گروه دیگر تحت تحریک مغناطیسی مغز  قرار گرفت. این کار ۲۰ جلسه، هر جلسه ۴۰ دقیقه به طول انجامید و طی چهار هفته انجام شد.

 

بی خطر بودن این درمان و بدون عوارض بودن آن در این مطالعه اثبات شد و اسکن‌های MRI نشان داد فعالیت مغز گروه دوم، در مقایسه با گروه دریافت کننده درمان ساختگی، در مناطق آسیب دیده تقریباً ۹ برابر بیشتر شد.

 

"دیوید چیو" نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: قدرت افزایش فعالیت فیزیولوژیکی مغز تحت این درمان شگفت آور بود. نتیجه گرفتن با فقط ۳۰ داوطلب، از نظر آماری چشمگیر است و بهبود فوق‌العاده‌ای در فعالیت مغز آنان مشاهده شد.

 

از آنجا که این مطالعه کوچک و مقدماتی بود، نمی‌توان راجع به عملکرد کلی آن در مقیاس بزرگ با اطمینان حرف زد. با این حال بهبود عملکرد حرکتی می‌تواند در اسکن‌های MRI و اندازه‌گیری فعالیت مغز مربوط به سرعت راه رفتن، قدرت در دست گرفتن اجسام و سایر عملکردهای حرکتی بازو مشاهده شود.

 

"میشل الکیند" رئیس انجمن قلب آمریکا و استاد عصب شناسی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا نیویورک این مطالعه را هیجان انگیز می‌نامد و می‌گوید اگرچه این مطالعه هنوز در مراحل اولیه خود است، سادگی این دستگاه باعث می‌شود که بتوان آن را به راحتی در خانه بیمارانی که از عوارض سکته مغزی رنج می‌برند، استفاده کرد.

 

وی افزود: مزیت این تحریک مغناطیسی، قابل پوشیدن بودن آن است که بیمار می‌تواند آن را در خانه با خود داشته باشد و لزوماً ضروری نیست آنها به مراکز درمانی یا کلینیک‌های پزشکی مراجعه کنند تا این نوع درمان بر روی آنها اعمال شود.

 

در حال حاضر یک آزمایش بزرگتر برای ارزیابی بهتر کارایی این دستگاه در بهبود عملکرد حرکتی در اثر سکته مغزی در حال پی ریزی است.

 

"سرایا مدیکال"(Seraya Medical) شرکتی که ثبت اختراع این دستگاه جدید را انجام داده است، حمایت از آزمایشات بزرگتر را انجام می‌دهد. "چیو" خوش‌بین است که این فناوری روش کمک پزشکان به بیماران در بهبود سکته مغزی را تغییر دهد.

 

این تحقیقات در کنفرانس بین المللی سکته مغزی ۲۰۲۰ در لس آنجلس ارائه شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------