تولید مدل جنین اولیه با استفاده از سلول‌های پوست



مدل جنین اولیه,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی
محققان استرالیایی با استفاده از سلول‌های پوست انسان برای نخستین بار موفق به بازتولید ساختار اولیه جنین موسوم به بلاستوسیست شدند.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، فرصت انسان‌ها برای مطالعه بر روی اشکال اولیه جنین بسیار کم است، زیرا جنین بعد از شکل‌گیری به سرعت رشد کرده و تکامل می‌یابد. اما پژوهشگران با مدل سازی جنین در ابتدای شکل‌گیری می‌توانند بر روی موضوعات مهمی مانند ناباروری و بیماری‌های مادرزادی تحقیق کنند.

 

جنین اولیه ای که با استفاده از سلول‌های پوست تولید شده ساختار و جزئیات کاملی دارد و از آن می‌توان برای مطالعه بر روی عوامل مختلفی که شکل‌گیری انسان‌ها در جنین مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده کرد.

 

مدل سه بعدی تولید شده از جنین اولیه متشکل از لایه درونی و یک لایه حفاظتی بیرونی است. با توجه به محدودیت‌های حقوقی و اخلاقی در زمینه مطالعه بر روی جنین نوزادان، این مدل سازی تحقیق بر روی جنبه‌های مختلف بارداری در محیط آزمایشگاهی را نیز تسهیل می‌کند. همچنین به این شیوه می‌توان بر روی ویژگی‌های ژنتیکی جنین که بر روی رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد نیز مطالعاتی را نیز انجام داد.

 

برای طراحی این جنین سلول‌های پوست انسان در درون یک داربست زیستی ژله ای قرار گرفت و بلوک‌های سازنده بلاستوسیست نیز به آن اضافه شد. البته این جنین فاقد غشای خارجی جنین طبیعی موسوم به زون پلوسیدا است و بعد از چند روز تکامل متوقف شده و از کار می‌افتد، ولی فعالیت ۱۴ روزه آن برای انجام مطالعات مد نظر محققان کافی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------