ساخت قرنیه مصنوعی با فناوری چاپ سه‌بعدی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, قرنیه مصنوعی
محققان دانشگاه کیونگ پوک کره با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و نوعی جوهر زیستی که با استفاده از سلول‌های بنیادی و بافت همبند سلول‌زدایی شده قرنیه تولید می‌شود، یک قرنیه مصنوعی ساختند که شباهت زیادی به قرنیه چشم انسان دارد. 

در صورت آسیب جدیدی به بافت قرنیه، تنها روش پیوند قرنیه است که به دلیل کمبود قرنیه اهدایی، معمولاً بیمار مدت زمان زیادی را در انتظار به سر می‌برد. به همین دلیل دستاوردهای علمی در زمینه تولید و رشد بافت‌های مصنوعی زیست‌سازگار بسیار با اهمیت است.

 

قرنیه‌های مصنوعی که در حال حاضر در دسترس هستند، از کلاژن یا پلیمرهای مصنوعی ساخته می‌شوند و سازگاری و مطابقت لازم با چشم را ندارند و معمولاً پس از قرارگرفتن در چشم، کدر می‌شوند.

 

محققان کره‌ای برای حل این مشکل از فناوری چاپ سه‌بعدی و نوعی جوهر زیستی که با استفاده از سلول‌های بنیادی و بافت همبند سلول‌زدایی شده قرنیه تولید می‌شود، یک قرنیه مصنوعی ساختند که شباهت زیادی به قرنیه چشم انسان دارد. یکی از مهمترین مزایای قرنیه ساخته شده با این روش علاوه بر نهایت سازگاری با بدن انسان، وضوح و شفافیت فوق‌العاده آن است که با قرنیه طبیعی رقابت می‌کند.

 

قرنیه انسان در یک الگوی شبکه‌ای کلاژنی سازماندهی شده و به همین دلیل شفاف است. معمولاً ساخت قرنیه مصنوعی به دلیل سمی بودن مواد و محدودیت استفاده از آن در مدل‌های سنتزشده، شفافیت لازم را ندارد. محققان در این روش جدید برای رفع تمام نواقص و به ویژه عدم شفافیت قرنیه از تنش برشی (shear stress) در فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده کرده‌اند. تنش برشی مولفه‌ای از تنش است که بر سطح مقطع جسم وارد می‌شود. در این فرآیند زمانی که جوهر از نازل پرینتر خارج می‌شود، نیروی اصطکاک، تنش برشی ایجاد می‌کند و از این طریق الگوی کلاژن دقیقاً مشابه آنچه در چشم وجود دارد، شبیه‌سازی می‌شود. این قرنیه به مدت چهار هفته در محیط آزمایشگاهی نگهداری می‌شود و پس از آن آماده پیوند است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Biofabrication منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------