زمان بلوغ و استحکام استخوان‌ها با هم ارتباط دارند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,استحکام استخوان‌ها
محققان انگلیسی در جریان یک مطالعه متوجه شدند که استحکام استخوان‌ها با زمان بلوغ ارتباط دارد و کودکانی که دیرتر بالغ می‌شوند بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان در سال‌های بعدی زندگی قرار دارند.

 به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال نت، محققان دانشگاه «بریستول» در انگلیس در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مطالعه  ristol's Children of the ۹۰s study ، متوجه شدند، کودکانی که دیرتر از هم سن و سالان خود بالغ می‌شوند در سال‌های بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به وضعیت‌های شکنندگی استخوان مانند پوکی استخوان قرار دارند.

 

محققان در این مطالعه اسکن‌های استخوان ۶ هزار و ۳۸۹ کودک را در فاصله زمانی میان ۱۰ سالگی تا ۲۵ سالگی بررسی کردند. این محققان در صدد بررسی این موضوع بودند که آیا زمان بلوغ تاثیری در تراکم استخوانی در طول دوره نوجوانی و اوایل بزرگسالی دارد یا خیر.

 

این مطالعه نشان داد، تراکم استخوانی نوجوانی که جهش رشدی بلوغ آنها دیرتر از هم سن و سالان خودشان بود، تا حدی افزایش داشت اما همچنان در بزرگسالی برای چند سال تراکم استخوانی پایین تری از حد متوسط داشتند.

 

از سوی دیگر می دانیم که حداکثر توده استخوانی در پایان جهش رشد نوجوانی به عنوان نشانگری برای خطر شکستگی و پوکی استخوان در سال‌های بعدی زندگی در نظر گرفته می شود، بنابراین محققان با استفاده از اندازه گیری‌های مکرری که در طول این مطالعه ۱۵ ساله انجام شده بود، توانستند تغییرات تراکم استخوانی را در طول زمان بررسی کنند، آنها از این تغییرات برای بررسی مدتی استفاده کردند که تراکم استخوانی افرادی که دیر بالغ می شوند به حد تراکم استخوانی هم سن و سالان خود می رسد.

 

محققان خاطر نشان کردند که تحقیق آنها تاییدی است بر این مدرک که کودکانی که دیرتر بالغ می‌شوند در حین رشد در معرض افزایش خطر شکستگی استخوان قرار دارند. این افراد همچنین در سال های بعدی زندگی در معرض افزایش خطر ابتلا به وضعیت های شکننده استخوانی مانند پوکی استخوان قرار دارند.

 

آنها خاطر نشان کردند که با استفاده از اطلاعات مطالعه Bristol's Children of the ۹۰s study برای اولین بار موفق شدند که کودکان را در حین رشد با جزئیات مفصل تا زمان رسیدن به اوایل دوران بزرگسالی مورد بررسی قرار داده و تراکم استخوانی آنها را مشاهده کنند.

 

محققان خاطر نشان کردند که اقدام بعدی باید انجام ارزیابی‌های دقیق تر از تأثیرات طولانی مدت بلوغ بر رشد و تکامل استخوان باشد.

 

این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------