اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

کشف ساختار مولکول سرطان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان
محققان موفق به کشف ساختار مولکولی شدند که نقش مهمی در یکی از فرآیندهای دخیل در بروز سرطان دارد، اطلاع از عملکرد این مولکول می‌تواند به درمان‌های موثر سرطان منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، پروتئین‌ها مولکول‌های بسیار بزرگی هستند و نقش مهمی در سلامت تک تک سلول‌های بدن ایفا می‌کنند. فرآیندی که تعیین می‌کند کدام و چه تعداد پروتئین برای یک سلول در دسترس است بسیار پیچیده است. یکی از این فرآیندها اتصال جایگزین (alternative splicing) است. در این فرآیند دسترسی به طیف وسیعی از پروتئین با کد ژنتیکی یکسان و عملکردهای مختلف امکان‌پذیر و از این طریق سلامت سلول تضمین می‌شود. اتصال جایگزین یک فرآیند تنظیم‌ شده حین بیان ژن است که باعث می‌شود یک ژن واحد برای چند پروتئین کدگذاری شود.

 

این فرآیند بسیار پیچیده و کلیدی بوده و گرچه برای سلامت حیاتی است اما مطالعات جدید نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی از آن برای پیشرفت و تکثیر استفاده می‌کنند. زمانی که فرآیند اتصال جایگزین مختل می‌شود، می‌تواند منجر به رشد و تکثیر و گسترش سرطان و مقاومت نسبت به شیمی درمانی شود.

محققان بر این باورند که با تنظیم فرآیند اتصال جایگزین می‌توان روش‌های درمانی سرطان را متحول کرد.

 

محققان موسسه تحقیقات سرطان در لندن به اطلاعات جدیدی درباره ساختار و عملکرد یک مولکول به نام DHX8 دست یافتند. این مولکول نقش مهمی در فرآیند اتصال جایگزین ایفا می‌کند و نشان می‌دهد مولکول‌های سرطانی چگونه از این فرآیند به نفع خود بهره می‌برند. در این مطالعه آمده است اختلال در فرآیند اتصال جایگزین می‌تواند به طیف وسیعی از بیماری‌های از جمله سرطان منجر شود. این مولکول در آخرین مرحله از فرآیند اتصال جایگزین نقش دارند که در آن اطلاعات ژنتیکی رمزگشایی می‌شوند و پروتئین‌های گوناگون تولید می‌شود. با شناخت این مولکول و عملکرد آن و همچنین نحوه مهار آن می‌توان به روش‌های ارزشمندی برای درمان انواع سرطان دست یافت.

 

 ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------