اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آلودگی هوا به جفت جنین هم رسید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، زمانی‌که یک زن باردار در هوای آلوده نفس می‌کشد، این آلودگی فراتر از ریه‌های وی رفته و به جفت که از جنین محافظت می‌کند نیز می‌رسد. 

به گزارش روزنامه نیویورک پست، آلودگی متشکل از ذرات ریز ناشی از اگزوز خودروها، دود کارخانه‌ها و منابع دیگر برای سلامتی همه خصوصا بانوان باردار خطرناک است و در دوران بارداری با زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد مرتبط است.

 

اما محققان علت این موضوع را نمی‌دانند. یک تئوری این است که ذرات آلاینده در ریه‌های مادر جا می‌گیرند و موجب بروز التهاب بالقوه مضر می‌شود.

 

اکنون محققان دانشگاه «هاسلت» در بلژیک در جریان مطالعه‌ای متوجه وجود ذرات کربن سیاه در جفت زنان بارداری شدند که طی دوران بارداری در معرض هوای آلوده قرار داشتند. آن‌ها این ذرات کربن سیاه را در سمتی از جفت که به جنین نزدیک است و بند ناف در آنجا وجود دارد، پیدا کردند.

 

محققان خاطر نشان کردند که این مطالعه اولین مدرکی است که نشان می‌دهد ذرات آلاینده‌ای که مادر در دوران بارداری تنفس می‌کند به سد جفت جنین نفوذ می‌کنند. با این حال، آن‌ها خاطر نشان کردند که برای مشخص شدن اینکه آیا این ذرات آلاینده به جنین نیز می‌رسد یا خیر به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است. 

 

محققان بلژیکی در مجله Nature Communications در ارتباط با مطالعه خود نوشتند، که آنها با استفاده از یک روش جدید تصویربرداری موفق به کشف نوعی ذره آلوده به نام «کربن سیاه» در جفت‌های اهدا شده ۲۸ زنی شدند که به تازگی مادر شده بودند.

 

جفت وظیفه تغذیه جنین در حال رشد و مسدود کردن مواد مضر را در جریان خون مادر بر عهده دارد. محققان دانشگاه «هاسلت» در این مطالعه ذرات کربن سیاه در سمتی از جفت پیدا کردند که در نزدیک‌ترین فاصله به جنین قرار داشت و در آنجا بند ناف قرار دارد.

 

دکتر «یوئل سادوفسکی» از مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ هشدار داد: البته این موضوع اثبات نمی‌کند که دوده در واقع با عبور از جفت به جنین رسیده است - و یا وجود ذرات کربن سیاه در جفت عامل بروز هرگونه عارضه بیماری است.

 

محققان در این مطالعه بر روی ۲۸ زن که نمونه‌هایی از بافت جفت خود را ارائه داده بودند، متوجه شدند ۱۰ مادر که در دوران بارداری در معرض بیشترین سطوح ذرات کربن سیاه شهری -۲.۴۲ میکروگرم در مترمکعب- قرار داشتند، نسبت به مادرانی که در معرض کمترین سطوح کربن سیاه شهری -۰.۶۳ میکروگرم در متر مکعب- قرار داشتند، از بیشترین سطح این ذرات در جفت خود برخوردار بودند.

 

ذرات کربن سیاه هر روز عمدتا از طریق سوخت‌های فسیلی در هوا آزاد می‌شود و تصور می‌شود که این ذرات می‌توانند اثرات مخربی بر نتایج بارداری از جمله افزایش خطر سقط جنین و تولد زودهنگام نوزاد داشته باشند.

 

اما با این حال محققان خاطر نشان کردند که فهمیدن این موضوع که آیا این ذرات مستقیم و یا از طریق بروز واکنشی در بدن مادر بر بارداری تاثیر می گذارند، حائز اهمیت است.

 

محققان نوشتند: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که سد جفت انسان در برابر ذرات آلاینده نفوذناپذیر نیست.

 

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------