ریشه بروز جنون گاوی کشف شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
دانشمندان با تزریق نوع خاصی از بیماری اسکرپی به موش‌های آزمایشگاهی، دلیل اولیه بروز جنون گاوی را کشف کردند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، محققان روز چهارشنبه از احتمال کشف علت بروز بیماری جنون گاوی خبر داده و بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ظهور و شیوع مجدد این بیماری تاکید کردند.

 

تاکنون چندین فرضیه درباره علت بروز انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو، یک بیماری نورودژنراتیو معروف به جنون گاوی که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در انگلستان ظاهر شد، مطرح شده است. اما تا به امروز هیچکدام از این فرضیه‌ها تایید نشده‌اند.

 

جنون گاوی به یک خانواده از بیماری‌ها تعلق دارد که شامل پروتئین‌های عفونت‌زای موسوم به پریون‌ها هستند. این پروتئین‌ها در سایر بیماری‌های نورودژنراتیو مشابه مانند اسکرپی گوسفندی و همچنین بیماری کروتزفلدت-یاکوب (CJD) که انسان را درگیر می‌کند، نیز وجود دارند.

 

محققان نوع خاصی از اسکرپی را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند که در نتیجه دستکاری ژنتیکی، پروتئین جنون گاوی تولید کرد. آن‌ها به کمک این پژوهش نشان دادند که این بیماری ممکن است از گونه‌ای به گونه دیگر جهش پیدا کند و موش‌هایی که دستکاری ژنتیکی شده بودند به جنون گاوی مبتلا شدند.

 

الیویه آندرولتی از پژوهشگران موسسۀ ملی پژوهش‌های کشاورزی فرانسه (INRA) در گفتگو با خبرگزاری فرانسه عنوان کرد که موش‌های اصلاح ژنی شده الگوی بسیار خوبی برای بررسی این مساله هستند که اگر گاوها در معرض این پریون‌ها قرار گیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد. نتایج این تحقیق با ظهور علائم بیماری جنون گاوی که در فرم طبیعی خود در پریون‌های تزریق شده وجود دارند، در موش‌ها توجیه شد.

 

اطلاعات به دست آمده از این پژوهش بر روی موش‌های آزمایشگاهی برای نخستین بار ظهور بیماری جنون گاوی را در دهه ۸۰ میلادی در انگلستان به طور تجربی توضیح داد.

 

این بیماری پس از آن در نتیجه مصرف موادغذایی از جمله غلات و اعضای خوراکی حیوانات مبتلا، در بین گله گاوهای موجود در اروپا، آمریکای شمالی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز شیوع پیدا کرد.

 

تماس با محصولات به دست آمده از گاوهایی که به این ترتیب مبتلا شده بودند، انسان را نیز در قالب کروتزفلدت-یاکوب به این بیماری آلوده کرد.  

 

گزارش این پژوهش در مجله علمی  PNAS منتشر شده است.

 

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------