واکسن کرونای آکسفورد میمون‌ها را مصون کرد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,  واکسن کرونای آکسفورد
شش میمونی که واکسن کرونای ساخت دانشگاه آکسفورد را دریافت کرده بودند پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا برای ۲۸ روز عاری از ویروس ماندند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر این نتایج برای این واکسن ضد ویروس جدید کرونا ساخت پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا که کارآزمایی بالینی آن روی انسان‌ها هم شروع شده است، امیدبخش است. البته حتی در بهترین سناریو در دسترسی به واکسن کرونای انسانی هنوز ماه‌ها طول خواهد کشید.

 

این تجربه روی میمون‌ها در اواخر ماه مارس بوسیله دانشمندان دولتی در آزمایشگاه راکی ماونتین در همیلتون در ایالت مونتانای آمریکا انجام شده است.

 

شش میمون ماکاک رزوس واکسن تولید شده بوسیله انستیتوی جنر و گروه واکسن دانشگاه آکسفورد را دریافت کردند. بعدا این میمون‌ها در معرض مقدارهای بالای ویروس کرونا قرار گرفتند که قبلا ثابت شده بود باعث بیماری میمون‌های دیگر می‌شود.

 

اما میمون‌های که واکسن زده بودند، هیچ علائمی از بیماری نشان ندادند و تا دست کم ۲۸ روز بعد سالم ماندند.

 

وینسنت مانستر، رئیس واحد اکولوژی ویروسی در این آزمایشگاه می‌گوید: «ماکاک رزسوس نزدیکترین حیوانی به انسان است که ما در اختیار داریم.»

 

انستیتو جنر که به عنوان بخشی از گروه واکسن آکسفورد عمل می‌کند، یکی از پیشگامان در مسابقه واکسن برای ویروس کرونا است و دولت بریتانیا وعده داده است ۲۰ میلیون پوند برای کارآزمایی این واکسن هزینه کند.

 

واکسنی که به ماکاک‌های رزوس تزریق شده است hAdOx1 nCov-19 نام دارد. کارآزمایی‌ بالینی این واکسن هفته پیش شروع شد و انتظار می‌رود در ماه سپتامبر (شهریور) پایان یابد.

 

فرآیند تولید و تایید شدن یک واکسن طولانی و در اختیار داشتن یک واکسن قابل‌استفاده در ماه سپتامبر روندی به طور غیر معمول سریع است.

 

از طرف دیگر انستیتوی سیرم ( Serum Institue) در هند که بزرگترین سازنده واکسن جهان است اعلام کرده است که منتظر پایان یافتن این کارآزمایی نمی‌ماند و از هم اکنون تولید ۴۰ میلیون دوز از آن را شروع کرده است تا در صورت تایید تاثیربخش بودن آن در وقت صرفه‌جوبی شود.

 

شرکت سینوواک بیوتک، یک شرکت چینی مستقر در پکن نیز به دنبال ساختی واکسنی برای ویروس جدید کرونا است. این شرکت هم هفته گذشته نشان داد که واکسن تولیدی‌اش ظاهر در میمون‌های ماکاک موثر است. کارآزمایی بالینی این واکسن هم آغاز شده است.

 

گرچه انسان‌ها و ماکاک‌ها از لحاظ ۹۳ درصد از DNAشان شبیه به هم هستند، اما تاثیربخش بودن این واکسن بر ماکاک‌ها ضرورتا به معنای موثر بودن آن بر انسان‌ها نیست.

 

در حال حاضر حدود ۸۰ واکسن برای ویروس کرونا بوسیله دانشمندان در شرکت‌ها و کشورهای گوناگون در دست ساخت است، اما برخی از این گروه‌ها تصمیم گرفته‌اند برای صرفه‌جویی در وقت آزمایش واکسن‌هایشان روی حیوانات را انجام ندهند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------