اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آیا هوای سرد کولر در انتقال ویروس کرونا تاثیر دارد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,هوای سرد کولر
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: معمولا ویروس کرونا وارد کولر گازی نمی‌شود، اما کولر می تواند پخش و انتشار ویروس را بیشتر کند.

به گزارش مهر، حمید سوری، با اشاره به اینکه خوزستان و سایر مناطق گرم کشور درگیر موج جدید کووید ۱۹ هستند، اظهار کرد: این روزها که موج جدید اپیدمی در خوزستان و برخی مناطق مطرح شده، خبرهایی مبنی بر افزایش موارد بروز بیماری به دلیل استفاده از کولر گازی منتشر شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً علت افزایش معنی دار موارد ابتلاء به کرونا به دلیل استفاده از کولر گازی است، گفت: اگر شما در مناطق گرمسیر مانند خوزستان زندگی کرده باشید حتماً قبول می‌کنید زندگی بدون کولر گازی در آنجا تقریباً غیر ممکن است و این در حالی است که اولین گزارش احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی از چین بود که بر اساس آن مردی شصت و چند ساله بدون مواجهه مؤثر با افراد آلوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض باد کولر، مبتلا به بیماری کرونا شده بود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا مانند آریزونا نشان داد که احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی تقریباً صفر است و نمونه‌های متعدد گرفته شده از بدنه و فیلتر کولرها همه منفی بودند، ولی کولر گازی به خاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا که با عطسه و سرفه در فضا پخش می‌شود را افزایش دهد.

 

سوری با تاکید بر ناشناخته بودن ابعاد مختلف ویروس کرونا، توصیه کرد: توجه داشته باشید هنگام استفاده از کولر گازی درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد نشود، بهتر است پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد، از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود و رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها و کنترل سرفه و عطسه و مانند آن شدید تر و جدی تر رعایت شود.

 

پرهیز از روشن کردن کولر در ساعات خنک‌تر شبانه روز، استفاده فرد آلوده یا محتمل، دارای سرفه و عطسه از ماسک مناسب، عدم حضور سالمندان و یا افراد پرخطر دارای بیماری در فضاهای بسته و استفاده از تهویه مناسب و خاموش کردن کولر در ساعاتی مشخص از دیگر مواردی بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آن اشاره کرد.

 

سوری با بیان اینکه اگر مورد بدون علامت بیماری و خصوصاً سرفه و عطسه در منزل نیست پوشیدن ماسک ضرورتی ندارد، ادامه داد: اگر از فرد آلوده به ویروس کرونا در منزل مراقبت می‌کنید و امکان اقامت او در اتاقی جداگانه وجود ندارد سایر افراد حاضر در آن فضا از ماسک استفاده کنند و افراد غیر ساکن نیز حضور خود را به حداقل زمان ممکن برسانند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: در روزهای اپیدمی کرونا در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را با جدیت بیشتری رعایت و از تجمع و تراکم افراد در یک محل خصوصاً مدت طولانی اجتناب شود.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه تفاوتی بین کولر یک تکه قدیمی یا اسپلیت وجود ندارد، توضیح داد: درباره کولر آبی به نظر می‌رسد به خاطر تأثیر کمتر کولر آبی بر سرعت گردش هوا نسبت به کولر گازی اثر انتشار ویروس کمتر باشد.

 

وی در پایان افزود: ممکن است رطوبت بالاتر تأثیر افزایشی در انتقال ویروس داشته باشد ولی تا به امروز در مطالب علمی و مقالات نکته‌ای درباره انتقال ویروس کرونا از کولر آبی منتشر نشده است.

 

  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------