اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ارتباط شیفت کاری شبانه با بی‌نظمی قاعدگی در زنان



 شیفت کاری شبانه ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که شیفت کاری شبانه با بی‌نظمی قاعدگی و افزایش احتمال ابتلا به اندومتریوز (به حالتی که یاخته‌های مشابه با یاخته‌های آستر رحم، در بیرون از رحم رشد کنند) مرتبط است.

به گزارش یورکالرت، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، زنانی که در شیفت شب‌کار می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر بی‌نظمی قاعدگی و ایجاد اندومتریوز باشند. این تحقیق کاهش بیان ژن PER-۲  (یک پروتئین در پستانداران)، CRY-۱ (ژن رمزگذاری پروتئین) و ژن ساعت همراه با افزایش REV-ERBb (یک پروتئین در بدن) در بافت خارج رحمی را در مقایسه با بافت‌های رحمی نشان داد. پیش‌ازاین تحقیق، هیچ مطالعه قبلی در زمینه تغییرات ژن‌های ساعت اصلی و تاثیر آن بر زنان مبتلا به اندومتریوز منتشر نشده است.

 

اندومتریوز بیماری است که در آن بافت‌های مشابه پوشش رحم در مکان‌های دیگر مانند تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی شروع به رشد می‌کنند. اندومتریوز حدود ۱۰ درصد (۱۹۰ میلیون) از زنان و دختران سن باروری در سطح جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آن ممکن است متفاوت باشد؛ برخی از زنان به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است علائم قابل‌توجهی نداشته باشند. در موارد شدید، می‌تواند بسیار دردناک باشد و به دلیل اثرات احتمالی اندومتریوز بر حفره لگن، تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی یا رحم، باعث ناباروری، سقط و حاملگی خارج از رحم شود. دو اختلال مشاهده شده در ریتم شبانه‌روزی کارگران شیفت شب با بی‌نظمی قاعدگی و افزایش احتمال ابتلا به اندومتریوز و تومورهای تخمدان همراه بوده است.

 

دکتر نرجس نصیری - انصاری، دکتر اگلیکی کاراپا ناگیوتی و گروهی از همکاران تحت راهنمایی و نظارت پروفسور اوا کاسی از دانشگاه ملی و کاپودیستریان آتن، یونان، بیان ژن‌های اصلی مربوط به ساعت را در بافت‌های آندومتر خارج رحمی و رحمی بررسی کردند.

 

این مطالعه ۲۷ بیمار مبتلا به اندومتریوز تخمدان را تایید کرد. ۱۱ جفت نمونه از کیست تخمدان (بافت‌های آندومتر خارج رحمی) و اندومتر طبیعی (بافت‌های خارج رحمی) و هشت  نمونه خارج رحمی و هشت  بافت اندومتر خارج رحمی از ۱۶ بیمار مختلف با همان تشخیص جمع‌آوری شد.

 

استاد اوا کاسی اظهار کرد: «شواهد بالینی مبنی‌بر این‌ است که اختلالات ریتم شبانه‌روزی می‌تواند با اندومتریوز همراه باشد، در حال حاضر در سطح بافت، با تغییر بیان ژن‌های ساعت محلی، اندومتر خارج رحمی تایید می‌شود. درک علل و اثرات اندومتریوز توانایی ما را در تشخیص، مدیریت یا حتی پیشگیری از این بیماری بهبود می‌بخشد. این یافته‌ها درک بهتری از اختلالات ریتم بیولوژیکی در اختیار ما قرار می‌دهند».

 

نتایج حاصل از این مطالعه بیان تغییریافته ژن‌های ساعت، CRY ۱، PER-۲ و Rev-ERBb در بافت‌های اندومتر طبیعی را نشان می‌دهد، در مقایسه با بافت‌های اندومتر خارج رحمی که نشان‌دهنده اختلال در زمان بیولوژیکی است. بااین‌حال، رابطه علّی الگوی بیان تغییریافته این ژن‌ها با ایجاد اندومتریوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

نتایج این تحقیق در بیست و سومین کنگره غدد درون‌ریز اروپا ارائه شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------