نظارت بر مبتلایان به کووید-۱۹ با دستگاهی مشابه سمعک



کووید,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
 محققان دانشگاه مونیخ با استفاده از حسگری که درون گوش قرار می‌گیرد به نظارت مبتلایان به کووید-۱۹ از راه دور پرداختند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، تحقیقات جدید دانشگاه فنی مونیخ نشان داده است که نظارت بر مبتلایان به کووید-۱۹ از راه دور می‌تواند به طور موثری به تشخیص مراحل اولیه وخامت و بستری به موقع بیماران کمک کند.

 

در این سیستم یک حسگر درون گوش بیمار قرار می‌گیرد و داده‌های مورد نیاز را اندازه‌گیری و در لحظه به پزشکان منتقل می‌کند تا نیاز یا عدم نیاز بیمار به بستری شدن را ارزیابی ‌کنند.

 

همانطور که بیشتر کشورهای جهان در طول همه‌گیری کووید-۱۹ تجربه کرده‌اند، در زمان شدت گرفتن همه‌گیری، بیمارستان‌ها به سرعت پر می‌شوند. پزشکان علاوه بر درمان گروهی که وضعیت اضطراری دارند، تلاش می‌کنند تا بیمارانی که در معرض خطر وخیم شدن بیماری قرار دارند را تحت نظر قرار دهند تا بتوان در اولین فرصت آن‌ها را درمان کرد. اما گاهی تشخیص این گروه از این بیماران آسان نیست و بسیاری از مبتلایان به خانه فرستاده می‌شوند تا در صورت وخیم شدن بیماری به بیمارستان بازگردند.

 

در این تحقیقات جدید، محققان مبتلایانی که در معرض وخیم شدن بیماری قرار داشتند را با دستگاهی که بر علائم حیاتی آن‌ها نظارت می‌کرد به خانه فرستادند. داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دستگاه توسط گروهی از کادر درمان از راه دور بررسی می‌شد و اگر علائم حیاتی نشان از وخامت بیماری داشت بیماران به بیمارستان منتقل می‌شدند.

 

در این مطالعه از حسگر داخلی گوش که به صورت تجاری موجود است و توسط شرکت "cosinuss" ساخته می‌شود، استفاده شد. این حسگر شبیه به یک سمعک کوچک بوده و حسگرهای فوتوپلیتیسموگرافی (PPG) دارد. این حسگرها یک دماسنج و یک شتاب سنج هستند و می‌توانند ضربان قلب، دمای بدن، اکسیژن خون و تعداد تنفس را اندازه‌گیری کنند.

 

این دستگاه از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شود و هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار علائم حیاتی بدن را اندازه می‌گیرد. در نهایت داده‌های به دست آمده در اختیار گروهی از پزشکان قرار می‌گیرد.

 

حدود ۱۵۰ بیمار در این مطالعه شرکت داشتند که میانگین سنی آن‌ها ۶۰ سال بود و هر بیمار حداقل یک بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، چاقی و بیماری قلبی عروقی داشت. در طول این مطالعه ۲۰ بیمار به بیمارستان منتقل شدند و هفت نفر از آن‌ها تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند و یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد.

 

سطح اکسیژن خون نشانه اصلی وخامت بیماری بود. میانگین اکسیژن خون در بیماران پیش از بستری شدن ۸۸ درصد بود در حالی که میانگین اکسیژن خون گروهی که بستری نشدند ۹۶ درصد بود.

 

"جورج اشمیت"(Georg Schmidt) یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: تا آن‌جا که ما می‌دانیم این اولین باری است که بیماران در خانه و از راه دور تحت نظر قرار می‌گیرند تا در صورت وخامت بیماری به سرعت بستری شوند.

 

اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه می‌گویند که سیستم نظارت به آن‌ها احساس امنیت می‌دهد. ۹۰ درصد از بیمارانی که در بیمارستان بستری شدند می‌گویند که اگر این سیستم نبود در زمانی که برای بستری شدن فراخوانده شدند به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. این موضوع نشان می‌دهد که نظارت علائم حیاتی از راه دور می‌تواند پیش از اطلاع بیمار، وخامت بیماری را تشخیص دهد.

 

به دلیل عدم وجود گروه شاهد نمی‌توان مشخص کرد که آیا استفاده از این روش نتایج بهتری در درمان بیماری در پی خواهد داشت یا خیر. با این حال محققان معتقدند که این سیستم باعث مراجعه زودتر بیماران به بیمارستان می‌شود و بنابراین درمان در مراحل اولیه آغاز شده و مدت زمان بستری شدن کاهش می‌یابد.

 

به گفته‌ی محققان، با استفاده از این روش می‌توان خطر ابتلای کادر درمان را کاهش داد زیرا نیازی به نظارت مستقیم نیست و علاوه بر آن می‌توان شانس زنده ماندن مبتلایان را افزایش داد زیرا بیمار به طور مداوم تحت نظر قرار خواهد گرفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------