اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

همه علائم و چگونگی درمان یک بیماری مهم مردانه



کیسه بیضه,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
کیسه بیضه یک کیسه پوشیده از پوست است که بیضه‌ها را نگه می‌دارد. این کیسه حاوی شریان‌ها و سیاهرگ‌هایی است که خون را به غدد تناسلی می‌رسانند. یک ناهنجاری وریدی در کیسه بیضه ممکن است منجر به واریکوسل (واریس بیضه) شود. واریکوسل حالتی است که منجر به بزرگ شدن سیاهرگ‌های داخل کیسه بیضه می‌شود. 

به گزارش خبرآنلاین، واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می‌دهد و بسیار شبیه به سیاهرگ‌های واریسی است که در پا ایجاد می‌شوند. واریکوسل تولید و کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد و در برخی موارد می‌تواند منجر به ناباروری شود. همچنین می‌تواند بیضه‌ها را کوچک کند.

 

واریکوسل بیماری شایعی در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله است و به‌طور میانگین در ۱۵ درصد از جمعیت مردان بالغ و حدود ۲۰ درصد از پسران نوجوان یافت می‌شود و معمولاً در دوران بلوغ ایجاد شده و بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه دیده می‌شود (توجه داشته باشید که آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست). واریکوسل ممکن است در هر دو طرف وجود داشته باشد، اما بسیار نادر است.

 

علت ایجاد واریکوسل چیست؟

یک طناب اسپرماتیک هر بیضه را نگه می‌دارد. این طناب‌های نگهدارنده همچنین حاوی سیاهرگ‌ها، شریان ها و عصب‌هایی هستند که از این غدد محافظت می‌کنند. در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، دریچه‌های یکطرفه، خون را از بیضه به کیسه بیضه منتقل می‌کنند و سپس آن را به قلب می‌فرستند. گاهی اوقات خون آنطور که باید در وریدها حرکت نمی‌کند و در ورید تجمع می‌کند و باعث بزرگ شدن آن می‌شود. در چنین شرایطی و با گذشت زمان واریکوسل ایجاد می‌شود.

 

هیچ فاکتور خطر ثابتی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن مشخص نیست.

 

واریکوسل چه علائمی دارد؟

 

شایع ترین علائم واریکوسل عبارتند از:

   احساس درد ایستادن‌های طولانی مدت (دردی که با دراز کشیدن تسکین می‌یابد)

   احساس درد بعد از فعالیت‌های سنگین

 

   اختلال در باروری

   بزرگی و برآمدگی سیاهرگ‌ها بر روی کیسه بیضه

  لمس توده در کیسه بیضه

 

  تغییر در اندازه بیضه

  احساس درد و ناراحتی در کیسه بیضه.

 

درمان واریکوسل

درمان واریکوسل ممکن است خیلی ضروری نباشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل بدون هیچ درمانی می‌توانند صاحب فرزند شوند. با این حال، اگر واریکوسل شما باعث درد، کوچک شدن بیضه یا ناباروری می‌شود، می‌توانید اقدام به درمان کنید.

 

در مواردی که کوچک شدن بیضه‌ها (آتروفی) در افراد جوان، درد و آزمایش اسپرم با نتایج غیرطبیعی وجود داشته باشد، عمل جراحی توصیه می‌شود. اگرچه درمان واریکوسل به طور کلی ویژگی‌های اسپرم را بهبود می‌بخشد، اما مشخص نیست که واریکوسل درمان‌نشده منجر به بدتر شدن تدریجی کیفیت اسپرم در طول زمان می‌شود یا خیر.

 

ترمیم واریکوسل عوارض نسبتاً کمی دارد که شامل موارد زیر است:

· تجمع مایع در اطراف بیضه‌ها (هیدروسل)

· عود واریکوسل

· عفونت

· آسیب سرخرگی.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------