آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

وزیر دفاع: برای خرید و فروش سلاح برنامه داریم/ از امروز مجازیم در زمینه دفاع هر آنچه می‌خواهیم از دنیا تهیه کنیم



اخبار,اخبار سیاسی,وزیر دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امریکایی ها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که تحریم‌های تسلیحاتی برداشته نشود اما حیثیت آنها رفت و حقمان را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ "امیر حاتمی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه یکشنبه(۲۷ مهر) در برنامه تلویزیونی "تیتر امشب" با بیان این‌که ما با تحریم‌های مختلفی مواجه بودیم و آمریکایی‌ها از این ابزار علیه ما استفاده می‌کردند، اظهار کرد: در دوره‌ای آمریکایی‌ها از نفوذ خود در شورای امنیت استفاده کردند و در سال ۹۴ قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران را لغو کرد اما محدودیتی برای آن ایجاد کرد که اگر کشوری می‌خواهد به ما سلاح بفروشد یا بخرد، باید از این شورا اجازه بگیرد؛ اما از آنجایی که هم ما و هم همه کسانی که می‌خواستند به ما سلاح بفروشند، می‌دانستند که آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چیزی از دنیا در اختیار مردم ایران قرار بگیرد، به همین دلیل در این خصوص کسی به شورای امنیت مراجعه نکرد.

 

وی افزود: در آن قطعنامه پیش‌بینی شده بود که بعد از پنج سال به‌طور خودکار تمامی محدودیت‌هایی که برای خرید و فروش تسلیحات پیش‌بینی شده بود، برداشته شود و امروز این تحریم‌ها برداشته و لغو شد و از امروز می‌توانیم تسلیحات موردنیاز خود را از دنیا تهیه کنیم و سایر کشورها نیز نیاز خود را از ما بخرند.

 

وزیر  دفاع گفت:  دشمنان ما به‌ویژه طی یک‌سال قبل خیلی تلاش کردند که یا این تحریم‌ها برداشته نشود یا این‌که محدودیت‌های جدیدی اعمال شود و هر آنچه می‌توانستند را انجام دادند و فشارهایی آوردند اما اتفاقی برای آمریکایی‌ها افتاد که برای هیچ کشوری در سطح و اندازه آمریکایی‌ها در شورای امنیت نیفتاده بود؛ این نشان می‌داد که موضوع ایران برای آمریکایی‌ها اهمیت بسیاری داشته است.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، اظهار کرد: اقدام آمریکا دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به دلیل مسائل داخلی و انتخاباتی است اما بخشی دیگر از دلایل واقعی هستند؛ ما زمانی که در دفاع مقدس با محدودیت و تحریم مواجه شدیم، اهمیت خوداتکایی را فهمیدیم و باور کردیم که اگر بخواهیم از استقلال و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی دفاع کنیم، باید خوداتکاء باشیم؛ این راهبرد باعث حرکت ما شد به گونه‌ای که بارها گفته‌ایم که می‌توانیم امروز ۹۰ درصد نیازهای خود را تامین کنیم و می‌توانیم با اتکاء به توانمندی‌های خود از کشورمان دفاع کنیم؛ ارائه چنین الگویی در دنیا توسط ما برای آمریکایی‌ها بسیار تلخ و سخت است چراکه اصولاً آمریکایی‌ها نمی‌خواهند چنین الگویی به دنیا ارائه‌ شود. جمهوری اسلامی در شرایطی به این توانمندی رسیده که آنها تمام تلاش خود را برای محروم کردن ما از هر آنچه که حق طبیعی ماست، انجام دادند.

 

وزیر دفاع ادامه داد: آنها می‌خواستند با گرفتن این حق، جمهوری اسلامی را تحقیر کنند در حالی‌که ما این حق را باید می‌گرفتیم و امروز مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شد تا این اتفاق بیفتد و ما این حق را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم.

امیر حاتمی با تاکید بر این‌که باور عمیق خوداتکایی که ایجاد شده، غیرقابل تغییر است، گفت: اگر امروز همه فرصت‌های دنیا در اختیار ما قرار بگیرد نیز حتما از راهبرد خوداتکایی دست نخواهیم برداشت و این مراقبت را به‌طور جدی انجام می‌دهیم؛ اما این حق فرصت‌هایی را برای ما فراهم کرده است که بخشی از آن استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دنیاست؛ امروز کشورهای مختلف از ظرفیت‌های علمی و فناوری یکدیگر استفاده می‌کنند و این ظرفیت‌ها را در اختیار همدیگر می‌گذارند و مشارکت دارند؛ ما نیز حتما از این فرصت استفاده می‌کنیم. همچنین دوستانی داریم در همسایگان و کشورهای بزرگ که علاقه‌مند به تامین بخشی از نیازهای خود از طریق ما هستند.

 

وی تصریح کرد: در این سالها که با سیاست خوداتکایی حرکت کردیم، به توانمندی و ظرفیت عظیمی رسیدیم که بسیار مهم و قابل عرضه به دنیاست؛ ما حتما محصولات خود را با اصولی که در جمهوری اسلامی به آن اعتقاد داریم به بسیاری از کشورهایی که مورد دشمنی آمریکایی‌ها هستند اما حق دفاع مشروع دارند، عرضه می‌کنیم.

 

 

وزیر دفاع در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی‌بر این‌که اجازه نمی‌دهیم کسی با ایران داد و ستد تجهیزات نظامی کند، تصریح کرد: هم زمینه فروش سلاح فراهم است و هم برنامه داریم. از حدود یک‌سال قبل که آمریکایی‌ها تلاش کردند تا مانع شوند، با مراجعه بسیاری از کشورها مواجه بودیم و با بسیاری از کشورها صحبت کردیم و زمینه‌ها هم برای فروش و هم تامین یک‌سری نیازمندی‌ها فراهم است که البته فروش ما گسترده‌تر خواهد بود.

 

امیر حاتمی افزود: این حرف به همان اندازه می‌تواند ناصواب و غیرعملی باشد؛ آمریکایی‌ها در سال‌های قبل نیز تلاش کردند که مانع داد و ستد ما شوند؛ این تحریم‌ها در مورد ۷ قلم عمده تجهیزات نظامی بود و ما در سایر حوزه‌ها آزاد بودیم و در سالهای قبل نیز هم خرید و هم فروش داشتیم؛ یک‌سری کشورها زمانی ملاحظاتی داشتند اما امروز به صراحت برای کمک به ما اعلام آمادگی می‌کنند و متقابلاً یک‌سری هم به‌دنبال تامین نیازمندی‌های خود هستند.

 

وی با بیان این‌که «سلسله شکست‌های آمریکا با اتفاقی که در شورای امنیت افتاد، در حال کامل شدن است»، خاطرنشان کرد: این سلسله شکست‌ها حتما ادامه پیدا خواهد کرد و یکی از این شکست‌ها نیز می‌تواند عدم تحقق ادعایی باشد که مطرح شده است.

 

وزیر دفاع اظهار کرد: این را به‌عنوان یک نکته امیدبخش می‌گویم که در این سالها به‌ویژه دو سه سال اخیر تعداد زیادی از وزرائ، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح کشورهای مختلف که از بخش‌هایی از دستاوردهای دفاعی ما بازدید داشتند، بلااستثناء نسبت به آنچه می‌دیدند و کسب توانمندی در شرایط تحریم، تعجب و با تمام وجود تحسین می‌کردند. یکی از وزرایی که مهمان ما بود، بعد از بازگشت به کشور خود به رئیس کشور خود گزارشی داد که آن رئیس در اولین ملاقاتی که با آقای رئیس جمهوری داشتند، پیشنهاد مشارکت دادند و گفتند که آماده‌ایم با همدیگر تولید کنیم و بفروشیم.

 

امیر حاتمی با تاکید بر این‌که در همه حوزه‌ها توانمندی‌های بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه موشکی بارها صحبت شده و حتی دشمنان نیز اذعان می‌کنند که ما امروز یک قدرت موشکی قابل اعتنا هستیم. در حوزه زمینی امروز همه اقلام دفاعی زمینی را برای فروش داریم و نمایشگاهی در این زمینه داریم. در حوزه هوایی توانمندی منحصر به‌فردی در تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای غربی و شرقی و جنگنده، ترابری و بالگردها داریم و این نوع خدمات را از قبل صادر می‌کردیم.

 

وزیر دفاع با بیان این‌که در حوزه پهبادی جزو قدرت‌های به‌نام جهان هستیم، تصریح کرد: در حوزه دریایی نیز انواع شناورها و زیردریایی‌ها را می‌سازیم و تجهیزاتی که روی این شناورهای سوار می‌شوند از به‌روزترین تجهیزات هستند. همچنین در حوزه‌های الکترونیک، رادار و بیسیم دارای توانمندی‌های روز دنیا هستیم. در حوزه پدافند دارای سامانه‌های باور ۳۷۳ و ۱۵ خرداد و سایر سامانه‌ها در همه سطوح و بردهای سه‌گانه هستیم.

 

امیر حاتمی با تاکید بر این‌که امروز دامنه گسترده‌ای از تجهیزات و تسلیحات را در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: ما به اصول خود پایبندیم و محصولات خود را به کشورهایی که می‌خواهند از سرزمین و تمامیت ارضی خود دفاع مشروع که دفاع مقدس است، بکنند، عرضه می‌کنیم و ان‌شاءالله بازیگری خوب و موفق‌تر این زمینه خواهیم بود؛ ما مانند آمریکایی‌ها برای پول همه کاری را انجام نمی‌دهیم؛ امروز یک‌چهارم صادرات آمریکایی‌ها به جهان را، فقط عربستان می‌دهد و در یمن استفاده می‌کند.

 

وزیر دفاع تاکید کرد: ما در حوزه‌ی رادارها از بهترین قدرت‌های جهانی هستیم و وضعیت خوبی در توانمندی راداری داریم و همان ‌پهپاد مدعی را هم با راداری که ساخت داخل بود، شناسایی کردیم و بعد هم با سامانه سوم خرداد هدف گرفته شد.

 

حاتمی گفت: بی‌اغراق می‌گویم ما امروز جزو پنج قدرت اول پهبادی دنیا هستیم. انواع پهبادهایی که در سطوح و اندازه‌های مختلف و با اهداف گوناگون را در اختیار داریم و حتماً تجهیزاتی که می‌سازیم، می‌توانند از قیمت و کیفیت مناسبی نسبت به رقبای خود در دنیا برخودار باشند.

 

وی افزود: نیروهای مسلح بسیار نسبت به کیفیت محصولات نظامی و تسلیحاتی سختگیری دارند که ممنون آن هستیم و کمک می‌کنند یکی از باکیفیت‌ترین تولیدکنندگان این محصولات باشیم و این رابطه تعاملی ما توأم با سخت‌گیری است که به کیفیت محصولات کمک می‌کند.

 

حاتمی با بیان این‌که یکی از علت‌های اصلی آمریکایی‌ها برای جلوگیری از ورود ما به این حوزه هم به دلیل همین توانمندی بوده است، اظهار کرد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی یک سیاست روشن صلح و دفاع در منطقه است و جز این در بیش از چهل سال عمر انقلاب دیده نشده است. ما در جریان مقابله با تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا این را به دنیا نشان دادیم و سند آن‌هم شهادت مظلومانه و موثر شهید "سلیمانی" است.

 

وزیر دفاع تصریح کرد: اگر به کمک دولت سوریه رفتیم و در مقابل تروریست‌ها ایستادیم، به خاطر تامین امنیت منطقه بود و این‌که می‌دیدیم امنیت منطقه به خطر افتاده است. پس با آگاهی و برای تامین امنیت منطقه وارد شدیم و این چیزی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و گفت که یک واحد ممکن است که امنیت نداشته باشد و بقیه در شرایط امن به سر برند. پس این سیاست ماست و آن را ادامه می‌دهیم.

 

وی با بیان این‌که روشن است با وضعیت امروز جهان و یکجانبه‌گرایی آمریکا در ۴ سال گذشته، اهمیت دفاع برای همه روشن شده است، اظهار کرد: شاید یکی از علت‌هایی که می‌خواستند ما در عرصه دفاعی وارد نشویم یا با تاخیر وارد شویم این است که بیش از هزار میلیارد دلار بازار سالانه تسلیحات در دنیاست. از این بازار، سهم آمریکا تا پیش از پنج سال اخیر ۲۳ درصد بود و با رشد پنج درصدی این بازار در پنج سال اخیر، سهم آمریکا به ۳۶ درصد رسید و خریدهای عمده‌ای از آن‌ها توسط عربستان سعودی و برخی کشورهای منطقه انجام شده است.

 

حاتمی تاکید کرد: این شرایط می‌تواند بسیار به ضرر منطقه باشد و ما شاهدی از این اشتباه را در مورد صدام دیدیم که با جمع کردن تسلیحات و تاثیرات آن باعث چه جنگی شد. ما در این شرایط، وضعیت دفاعی خود را تقویت می‌کنیم تا صلح در منطقه باقی بماند.

 

وی افزود: ایران می‌تواند در ۱۰ سال آینده جزو یکی از پنج کشور عمده تامین‌کننده تسلیحات برای خودش و منطقه باشد. ما کشوری هستیم که در یک موقعیت ممتاز قرار دارد و این مورد طمع بیگانگان است. ما گذرگاه‌های شمالی و جنوبی راهبردی و منابع طبیعی بسیاری داریم.

 

وزیر دفاع با بیان این‌که اگر برای دیگران دفاع یک امر لازم است، برای ما امری واجب است، اظهار کرد: دشمنان دنبال شرایطی هستند تا بر ما سلطه یابند و ما برای حفظ استقلال‌مان، نیازمند قدرت دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم که در قدرت دفاعی این اتفاق افتاده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------