آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

روحانی: خیلی حرف‌ها در گوشه و کنار بیان می‌شود که چرا فلان کار انجام نشد؛ ما سه سال در یک جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم



حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاس
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بدون حضور فعال مردم در صحنه مشکلات جامعه حل و فصل نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم کشور و نظام حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم، بدون کمک و یاری یکدیگر امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر روز دوشنبه در دیدار جمعی از خیرین و فعالان سازمانهای مردم نهاد افزود: در جامعه ای که ما زندگی می‌کنیم، هم محیط ما نیازمند به کمک است هم انسان‌ها نیاز به کمک هستند. نیازمندی‌ها البته یک مقدار متفاوت است بعضی‌ها نیازمندی‌های بیشتری دارند و برخی کمتر. اما در عین حال بدون حضور فعال مردم در صحنه حتما مشکلات حل و فصل نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: این که ما فکر کنیم هر دولتی در هر جامعه‌ای و حتی در جوامع پیشرفته دولت قادر است همه مشکلات را حل کند و همه گره‌ها را باز کند و شرایط و محیط مناسب را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند این چنین نیست. بدون کمک و فعالیت و حضور مردم امکان پذیر نیست.

 

رییس جمهوری اضافه کرد: چه ما که مسلمان هستیم و اعتقاد به خداوند و روز قیامت داریم و همه تاکیداتی که در زندگی همه پیامبران به ویژه پیامبر اسلام نسبت به دستگیری و یاری دیگران شده است و چه جامعه ایرانی که دارای یک تمدن کهن و بزرگی است ما اگر بخواهیم کشور و نظام حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم، بدون کمک و یاری یکدیگر امکان پذیر نیست.

 

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به نقش احزاب سیاسی در ارتقای مردم‌سالاری در جامعه خاطرنشان کرد: احزاب در مسیرآگاه سازی بیشتر مردم، در مسیر دموکراسی جامعه و آشنا کردن مردم به اهداف مهم کشور رسالت‌ها و وظایفی دارند اما کار سیاسی احزاب که جای خودش بسیار مهم است، نباید با فعالیت خیران و سمن‌ها و آنهایی که کاری ماورای حزب و گروه و جناح و مسائل سیاسی انجام می‌دهند، آمیخته شود.

 

روحانی با بیان اینکه در مسائل سیاسی رقابت وجود دارد و فعالیت حزبی بدون رقابت امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: احزاب هر چند همه ممکن است قصد خیر داشته باشند اما برای تصاحب قدرت فعالیت می‌کنند اما بحث سمن‌ها و خیران، شرایط متفاوت است و رقابت‌ها طوری نیست که یکی بخواهد آن یکی را از صحنه بیرون کند و قدرت در اختیار او باشد.

 

وی تصریح کرد: در موضوع سمن ها، هر چقدر تعداد سمن ها و خیران بیشتر باشد به نفع جامعه است و اگر تعداد کنونی آنها که چندهزارتاست، به چند ده هزار هم برسد ما ضرر نمی کنیم. در عین حال وجود هماهنگی بین سمن‌ها ضروری است زیرا گاهی وقت‌ها جایی تکرار نیاز نیست و گاهی تکرار بیشتر نیاز است.

 

رییس جمهوری ادامه داد: بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم در سامانه‌هایی، همه سمن‌ها را جمع کنیم و آنها از همدیگر باخبر باشند و بدانند که دیگران چه کار می‌کنند و همدیگر را در کار خیر یاری و فعالیت‌ها را هماهنگ کنند.

 

روحانی با تاکید بر حضور جوانان در سمن‌ها افزود: در این کار خیر جمعی، حضور جوانان بسیار مهم است و نسل جوان پرانگیزه و پرنشاط ما لازم است حضور پررنگ‌تری داشته باشند. جوان‌های ما غیر از تحصیل و کار و اشتغال، اوقات فراغتشان را صرف کارهای خیر کنند تا این مسیر بتواند با قدرت ادامه پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه بعضی ها فکر می‌کنند کار خیر مربوط به سنین بازنشستگی و زمانی است که باید به فکر قبر و قیامت و آخرت بود، خاطرنشان کرد: انجام کار خیر و جامعه را در مسیر تعالی قرار دادن، رسالت و وظیفه انسانی و دینی همه ماست. در طول دولت یازدهم و دوازدهم تلاش ما این بود که سمن‌ها را تقویت کنیم و راه را برای فعالیت بیشتر آنها باز کنیم.

 

رییس جمهوری خواستار رفع مشکلات سمن ها و خیران شد و گفت: آمار و ارقام و تعداد، حکایت از این دارد که موفقیت‌هایی در این مسیر وجود داشته و تعداد به ما نشان می‌دهد که هم در بخش کار خیر و هم در بحث بهزیستی، کمک به افرادی که نیازمند توانمندسازی از لحاظ جسمی، ذهنی و خانوادگی هستند، فعالیت‌های خوبی در سطح کشور در حال انجام است.

 

روحانی با بیان اینکه تعداد سمن ها خیلی بیشتر شده و از چهار و ۳۰۰ سمن به ۹ هزار و ۸۰۰ سمن و تشکل رسیده، تصریح کرد: فعالیت‌های سمن هم افزایش چشمگیری داشته و سیاست ما هم این بود که تا جایی که می‌توانیم کار را به خود خیران واگذار کنیم.

 

وی اضافه کرد: من از همان آغاز در خود بهزیستی عنوان کرده‌ام که هر جایی که امکان بوده در اختیار خیرین و سمن‌ها قرار بدهیم چرا که آنها بهتر می‌توانند کار را انجام دهند. اگر شیرخوارگاهی در اختیار دولت و یا در اختیار مردم است، مردم بهتر می‌توانند در آن بخش کمک کنند یک بخشی از معلولین در اختیار دولت و یا در اختیار خیرین است، آنها بیشتر می‌توانند تلاش کنند.

 

روحانی عنوان کرد: کار سمن، کار داوطلبانه است اما کار دولت کاری است که بر مبنای مقررات، وظیفه، حقوق و ساعت کار است. وقتی می‌گویم دولت یعنی‌آغاز کار ۸ صبح و تعطیلی ۴ بعد از ظهر، یعنی یک زمان و شرایط خاص برای فعالیت. اما وقتی می‌گوییم مردم، سمن یا تشکل‌های خیریه دیگر ساعت نمی‌شناسد، ۷ صبح، ۶ صبح، ۵ صبح، یا ساعت ۱۰ یا ۱۲ شب و ساعت نمی‌شناسد چرا که داوطلب هم هست و وقت باز دارد، خودش آمده و علاقه‌مند است. یعنی آمده که به جامعه نشاط بدهد اما خود او هم نشاط پیدا می‌کند.

 

رییس جمهوری گفت: شما وقتی به کسی کمک می‌کنید و می‌بینید حال وی و زندگی وی بهتر شد، اول خودتان لذت می‌برید و این بهترین لذت معنوی است، خداوند ما را اینگونه خلق کرده است و از ما اینگونه خواسته است. یعنی خداوند از مردم می‌خواهد و در این رابطه‌ای که بین خالق و مخلوق وجود دارد، می‌گوید مغفرت و رحمت و پاداش خداوند جلوی روی شماست، و به سمت بهشتی که پهنای آن همه زمین و آسمان است، بشتابید.

 

وی با اشاره به توصیف متقین اظهار کرد: خود روزه ماه رمضان هم برای همین تقواست، می‌گوید کسانی که کار نیک انجام دادند، دستگیر دیگران بودند و مردم را یاری کردند، در تمام حالات جزو برنامه آنهاست و هم در روز خوشحالی و غم و هم در روز سختی و رفاه، همیشه این کار را انجام می‌دهند.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن روزی که حال و وضع فردی خوب و خوشحال است، بخشی از وقت خود را برای جامعه و نیازمندی‌های جامعه قرار می‌دهد و وقتی هم که غم و مشکلات و سختی دارد، باز هم دیگران را فراموش نمی‌کند و دیگران را یاری می‌کند. بنابراین اساس این است که کار خیر و کار خیر جمعی به عنوان وظیفه، نیاز و نشاط برای خودمان و برای جامعه ضروری است.

 

روحانی با بیان اینکه در کنار آگاهی‌بخشی و توانمند ساختن جامعه، ما باید مردم و نسل جوان و جامعه را آگاه کنیم، اظهار کرد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که داریم در اثر ناآگاهی است. اگر همه ویژگی‌ها و قسمت‌های مسئله برای نسل ما و جامعه ما تبیین و روشن شود، گاهی اوقات با فهم و درک درست مسئله حل می‌شود.

 

وی ادامه داد: گاهی وقت‌ها، شخص آگاهی دارد، اما نیاز دارد که ما وی را یاری و توانمند کنیم تا بتوانند شغل لازم و محل کسب و کار و فعالیت داشته باشند. همه اینها جایی است که ما بعد از آگاه‌سازی، به‌دنبال توانمندسازی جامعه هستیم که اینها را توانمند کنیم.

 

رییس جمهوری با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه اظهار کرد: برخی اوقات کارهایی است که ممکن است یک نفر، دو نفر یا ۱۰ نفر انجام دهند اما تبدیل به فرهنگ جامعه نمی‌شود. قبل از اینکه دیگران به معروف دعوت و از منکر نهی کنیم، باید برای مردم به‌عنوان معروف، کار نیک و شایسته جا بیفتد و این در سایه فرهنگ‌سازی در جامعه اتفاق می‌افتد.

 

روحانی اضافه کرد: وقتی شما می‌بینید فردی نظافت خیابان را به هم می‌زند و آشغالی را پرت می‌کند و احساس شرم هم نمی‌کند، این باید به فرهنگی تبدیل شود که این فرد احساس شرم کند.

 

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در همین مقطع کرونا و فشارهای اقتصادی که ما قرار داریم، خیلی حرف‌ها در گوشه و کنار بیان می‌شود که چرا فلان کار انجام نشد. ما کشوری هستیم که سه سال و نیم در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، هیچ کشوری چنین شرایطی را پیدا نکرده است.ما توانستیم در این سه سال و نیم در برابر همه فشارها ایستادگی کنیم، خم نشدیم و نشکستیم و ایستادگی کردیم تا جایی که همه دنیا امروز این موضوع را قبول دارند.

 

وی ادامه داد: الان حتی یک کشور هم نیست که اگر شما بپرسید که فشار حداکثری نسبت به ملت ایران موفق بود یا نبوده بگویند موفق بوده است. حتی خود آنهایی هم که این کار را انجام دادند می‌گویند ناموفق بوده است. نه دولت فعلی آمریکا، حتی مسئولین دولت قبلی و همان کسانی که این فشار حداکثری را طراحی کردند هم معتقدند و می‌گویند این سیاست به اهداف خود نرسیده است. آنها می‌خواستند ظرف، ۶- ۷ ماه، یک سال ما را تسلیم کنند ولی ناموافق بودند.

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و اثرات آن در رفاه و توسعه کشور گفت: شما وقتی وارد جنگی که بر شما تحمیل شده می‌شوید، مگر می‌شود در جنگ باشید شهید و زخمی و مجروح و معلول ندهید. این طبیعی است. وقتی وارد چنین محیطی می‌شویم مشکلات فراوانی دارد.

 

روحانی افزود: افتخار ملت و دولت به عنوان خادم ملت این بوده که در طول ۳ سال و نیم که کسی هم ما را یاری و کمک نکرد، توانستیم به جلو حرکت کنیم. وقتی کرونا در کنار تحریم آمد و همه مردم گرفتار شدند قاعدتا هر کسی در آن شرایط می‌گوید که الان در اپیدمی کرونا لااقل در دارو به مردم فشار نیاوریم، اما دشمن همان روش را در شرایط کرونا ادامه داد.

 

وی ادامه داد: اما مردم در کنار یکدیگر ایستادند و به صحنه آمدند. اگر مردم، فعالان و شرکت‌های دانش بنیان و خیرین در کنار هم قرار نمی‌گرفتند ما نمی‌توانستیم در این یک سال و نیمی که این فشار کرونا بر ما وارد شد تاب بیاوریم. البته همه کشورها با این معضل روبرو و تحت فشار هستند.

 

رییس جمهوری با اشاره به موج چهارم کرونا و شیوع ویروس جدید جهش یافته گفت: ویروسی که در موج چهارم با آن مواجه هستیم که با نوع قبلی قابل مقایسه نیست. عین این وضع در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین و خود آمریکا است همه جا با این مشکل مواجه شدند. در واقع می‌توان گفت یک ویروس جدید و با شرایط جدید وارد شده است.

 

روحانی افزود: اما در عین حال مردم مقاومت ایستادگی کردند و همدیگر را یاری کردند. اگر نمی‌توانستیم امکانات لازم را برای بیمارستان‌های خود فراهم کنیم چه کسی به ما کمک می‌کرد. حتی در ماسک ساده هم اگر فعالان و خیرین ما نبودند، ما با مشکل روبرو می‌شدیم بنابراین وقتی مردم وارد یک صحنه می‌شوند صحنه عوض می شود.

 

رییس دولت دوازدهم با یادآوری سیل فروردین ۹۸ و حضور مردم در صحنه کمک به سیل زدگان گفت: در عرض یک هفته ۲۵ استان کشور با سیل مواجه شد و خسارات زیادی دید. مردم به صحنه آمدند و کمک کردند و امروز در کرونا هم همینطور است.

 

وی اضافه کرد: در ماه رمضان و قبل از آن مردم کمک های مومنانه کردند حتی برای کنترل بیماری هم در محل‌ها گروه های مردمی هم کنترل کردند، هم اگر خانواده‌هایی بودند که لازم بوده در قرنطینه باشند آنها را یاری و کمک کردند. ‌جمع هایی بودند که خرید کسانی که نیازمند بودند را انجام می‌دادند.

 

رییس جمهور گفت: کار جمعی و خیر کار مهمی است که هم در روز سختی و هم در روز راحتی ضرورت است و به آن نیاز داریم. امروز در کشور گروه‌های مختلف در کارهای خیر مختلف حضور دارند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: در جلسه سال گذشته گفته شد که خیرین برای مدرسه سازی دنبال ۳ هزار میلیارد تومان کمک بودند که ۲ هزار میلیاردتومان آن تحقق یافته است و مدارس نیمه کاره را تکمیل کردند. چه کار خیر بهتر از ساخت مدرسه و بیمارستان و یاری مردم در اشتغال است.

 

وی با بیان این که وقتی یاری و کمک هست زندگی سخت آسان می‌شود، افزود: در شرایطی که قرار داریم هم جامعه ما نیاز به کمک دارد نه تنها به خاطر کرونا و تحریم، بلکه همیشه نیاز به کمک داریم. حتی اگر تحریم و کرونا تمام شود جامعه ما به این تشکل‌ها نیاز دارد.

 

رییس دولت تدبیر و امید افزود: جامعه نیاز دارد به انجمنی که در اهدای عضو فعال باشد. به هر حال افرادی هستند که به خاطر عضوی جان خود را از دست می‌دهند و افرادی هم حاضرند که در شرایطی که از دنیا بروند در همان لحظه اول اعضای خود را فدا کنند. این کار بسیار ارزشمندی است.

 

رییس جمهور گفت: آنچه مهم است این است که ما در این شرایط جامعه را دعوت و تشویق به کمک و همیاری یکدیگر کنیم. ما نیازمند به کمک هستیم که این نیازمندی با یاری و فعال شدن همدیگر امکان پذیر است.

 

وی با تاکید بر لزوم نقش افرینی خیرین در مسائل طبیعت و محیط زیست گفت: ما در کشوری هستیم که همیشه در شرایط خشکسالی است بنابراین نیازمندیم که آب را حفظ کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. بخش شرق کشور که نسبت به جاهای دیگر پرطراوت نیست و دچار مشکل است معضل اصلی آن آب است یعنی اگر آنجا آب بود زمین برای کشاورزی آماده است.

 

روحانی افزود: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این است که تلاش کرد که آب را از دریا به فلات مرکزی ایران برساند و این کار انجام شد. برخی متخصصین ما می‌گفتند که این کار امکان پذیر نیست مگر می‌شود آب دریا را شیرین کرد و یک‌هزار کیلومتر آنطرف‌تر برد و این کار شد.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز جاسک مرکزی برای فعالیت اقتصادی در بخش دریا شده است، خاطرنشان کرد: جاسک را به یک مرکز صادراتی برای نفت تبدیل می‌کنیم یعنی همانطور که نفت از خارک صادر می‌شد از این به بعد، هم از خارک و هم از جاسک صادر می شود که این موضوع از نظر امنیت ملی بسیار مهم است.ما از خلیج فارس بیرون آمدیم و اگر فردا مشکلی برای تنگه هرمز و خلیج فارس پیش بیاید، ما نفتمان را بیرون خلیج فارس هم صادر می کنیم.

 

وی یادآورشد: ما یکهزار کیلومتر لوله از گوره تا جاسک کشیدیم و امیدوارم این طرح در اواخر اردیبهشت افتتاح شود. هزار کیلومتر لوله، پمپ‌ها و طراحی همه تولید داخل است. ما از ابتدا این امکانات را نداشتیم و کارگاه‌ها و کارخانه های بزرگ ما فعال شدند و این کار بزرگ به سرانجام رسید.

 

روحانی تبدیل جاسک به یک اسکله صادرات نفت را تحولی بزرگ و زیربنایی ارزیابی کرد و افزود: این کارهای زیربنایی را دولت برای زنده کردن سواحل مکران انجام داد تا زمینه برای فعالیت‌های بعدی اجتماعی توسط سمن‌ها و خیران فراهم شود. دولت در این منطقه جاده ساخت و الان تقریبا تمام مسیر از بندرعباس تا چابهار در حال دو بانده و بزرگراه شدن است و بخش بزرگی از آن، از خوزستان تا سیستان بزرگراه شده است.

 

رییس جمهوری با اشاره به احداث راه آهن از چابهار تا زاهدان اظهار کرد: این راه‌آهن تا خراسان ادامه پیدا خواهد کرد و ۷۰۰ کیلومتر راه آهن در حال ساخت است. انشاالله تا خرداد، راه آهن از زاهدان به خارک را آماده افتتاح می‌کنیم و بخش دیگر آن یعنی از چهابهار به ایرانشهر تا آخر دولت آماده افتتاح می شود. در حالی که استان سیستان و بلوچستان گاز نداشت، لوله گاز به این استان آمد و آن‌را متحول کرد.

 

روحانی، علاقه مندی بخشی از سمن ها به فعالیت در استان سیستان و بلوچستان را یادآور شد و افزود: کارهای زیربنایی را باید دولت انجام دهد و سرمایه گذاری کند و بعد کارهای عظیمی وجود دارد که دست تشکل‌های مردم نهاد است و آنها باید وارد عمل شوند و برای ارتقای آموزش و آگاه سازی و اشتغال و فرهنگ مردم، ساخت مدارس و بهبود شرایط بهداشتی کمک کنند و دولت هم در کنار آنهاست.

 

وی از همه تشکل هایی که در بخش های مختلف فعالیت می‌کنند، مخصوصا تشکل ها و سمن هایی که جوان ها در آنها فعال هستند، تقدیر کرد و گفت: در این دولت، جوان‌ها به صحنه آمدند و سمن ها و تشکل‌های مختلفی ایجاد کردند و ۱۰۰ مرکز به عنوان خانه جوان در کشور تاسیس شده که محل حضور و آموزش و همکاری اینهاست. این یک ضرورت برای جامعه است و باید ادامه پیدا کند. یکی از افتخارات ما این بود که در این زمینه تسهیل‌گری و کمک و تشویق بیشتری کردیم اما کار اصلی را تشکل های مردمی انجام دادند.

 

رییس جمهوری با تاکید بر این موضوع که دولت از لحاظ مسائل مربوط به مقررات، حقوق و قانون به فعالیت سمن ها کمک کرده، گفت: دولت بیشتر از این هم سمن ها را یاری خواهد کرد و این کار بزرگ می تواند به توسعه کشور منجر شود و در توسعه همه جانبه، بخشی از توسعه در اختیار فعالان اجتماعی غیردولتی است. گاهی هم فعالان اجتماعی غیردولتی بین دولت و جامعه و مردم واسطه می شوند و این میانجیگیری را هم سمن ها انجام می دهند.

 

روحانی با بیان اینکه کار بزرگی در کشور توسط سمن ها در حال انجام است، افزود: از همه خیران و تشکل‌ها و سمن‌ها که در بخش های مختلف فعال هستند تشکر می‌کنم. فرصتی بود که ما سخن خیران و فعالان این بخش اجتماعی را بشنویم و تا پایان دولت آنها را یاری خواهیم کرد و ان‌شاءالله دولت‌های بعد هم آنها را یاری خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------