آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

برگزاری جلسه دوم دادگاه سرنگونی هواپیمای اوکراین/ اعتراض خانواده‌های قربانیان



جلسه دوم دادگاه سرنگونی هواپیمای اوکراین،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
جلسه دوم دادگاه سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین در تهران برگزار شد.

به گزارش عصرایران، مرکز رسانه ای قوه قضائیه با انتشار متنی، بخش هایی از این دادگاه را به شرح زیر اعلام کرد:

 

ادامه جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه پرواز PS۷۵۲ اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد.

 

در جلسه نخست دادگاه، فصل اول کیفرخواست پرونده قرائت و در خلال آن اسامی شکات، خلاصه شکایت و اظهارات شاکیان ایراد شد.

 

در این دادگاه ده متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور دارند و دارای ۵ وکیل هستند. شکات نیز دارای ۱۹ وکیل هستند.

 

قاضی ابراهیم مهرانفر با قدردانی از همکاری و مساعدت اولیای دم و شکات پرونده، اظهار داشت: در پایان جلسه قبلی دادگاه که در هفته قبل تشکیل شد تعدادی از اولیای دم و وکلای شکات به نمایندگی از سایر شاکیان پرونده در جلسه‌ای با حضور هیات قضایی شرکت کردند و در آن جلسه مقرر شد که ادامه کیفرخواست در این جلسه قرائت شود و پس از آن یک مهلت مقتضی و مناسب به شکات پرونده و وکلا داده شود تا ایرادات خود را به پرونده و نظر کارشناسی بیان دارند.

 

وی بیان داشت: قرار است امروز ابلاغ کارشناسی از سوی دادسرا در مورد پرونده حاضر صورت گیرد و متعاقب آن فرآیندهای قانونی لازم انجام پذیرد.

 

پس از آنکه با دستور قاضی، نماینده دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حاضر شد، شکات و اولیای دم اعلام داشتند که ابتدا باید نقص پرونده رفع شده و پس از آن کیفرخواست قرائت شود؛ این اظهارات شکات در حالی بود که قاضی مهرانفر به آن‌ها متذکر شد که به موجب تشریفات قانونی دادگاه، ابتدا باید کیفرخواست قرائت شود و پس از آن، استماع نظرات شکات صورت گیرد.

 

رئیس دادگاه در پاسخ به این اظهارات شکات و اولیای دم که معتقد بودند دادگاه بر اساس کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرا عمل خواهد کرد، گفت: دادگاه یک مرجع بی طرف و عادل است و الزامی به قبول کیفرخواست صادره ندارد و پس از قرائت کیفرخواست و انجام بررسی‌های لازم ممکن است رأی به رد مندرجات کیفرخواست دهد.

 

قاضی مهرانفر یادآور شد: بخش مربوط به منع پیگرد در پرونده حاضر از سوی دادگاه واجد نقص دانسته شده و برای رفع ایراد به دادسرا عودت داده شده است. پس از رفع نقص، آن بخش از پرونده الحاق خواهد شد.

 

در خلال جلسه دادگاه، برخی از شکات نسبت به نحوه جزئیات اطلاع رسانی صورت گرفته از جلسه نخست دادگاه، انتقاداتی را مطرح کردند.

 

در پایان، قاضی گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

تنش در جلسه دادگاه 

وکیل برخی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گفت: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شوند، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند.

 

دومین جلسه این دادگاه صبح امروز در حالی برگزار شد که به گفته سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل برخی از خانواده‌های جانباختگان این سانحه، اعتراض خانواده‌ها به کیفرخواست مطروحه کماکان باقی است. علیزاده طباطبایی درباره دومین جلسه این دادگاه که صبح امروز برگزار شد، گفت: در کیفرخواست برای چهار متهم اول پرونده، عنوان «قتل غیرعمد» طرح شده که خانواده‌ها نسبت به این مساله اعتراض دارند و خواستار طرح مساله قتل عمد هستند. وی ادامه داد: این اعتراض از نوبت اول وجود داشت و در جلسه امروز نیز از ابتدای جلسه خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند و چندین ساعت در این‌باره بحث و تنش وجود داشت و فعلاً تا تعیین جلسه بعدی دادگاه تنفس اعلام شد. علیزاده طباطبایی درباره استدلال این خانواده‌ها مبنی بر لزوم تغییر عنوان قتل غیرعمد به قتل عمد در کیفرخواست تصریح کرد: در پرونده‌های محیط‌زیستی می‌بینیم که محیط‌بانان که توسط شکارچیان مورد تهدید قرار گرفتند و از نظر قانونی حق تیراندازی هم دارند- اما باید از کمر به پایین تیراندازی کنند- در صورت درگیری و تیراندازی برایشان قتل عمد در نظر گرفته شده و محکوم به قصاص شدند، اما در این پرونده قانون تصریح دارد که حق شلیک نداشتند.

 

وی افزود: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شود، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند. علیزاده طباطبایی با تاکید دوباره بر اینکه کیفرخواست فعلی مورد قبول خانواده‌ها نیست، گفت: کیفرخواست بر اساس گزارش کارشناسی صادر می‌شود که به ما ابلاغ نشده است و زمانی که به ما ابلاغ شود ما حق اعتراض داریم و هیات کارشناسی بی‌طرفانه مورد نیاز است. اگر هیات کارشناسی بی‌طرفانه گزارش تهیه کردند معلوم نیست تنها همین افراد متهم باشند و ممکن است تعداد متهمان تغییر کند. از نظر قوانین تنها مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه‌های ایران هستند.

 

علیزاده طباطبایی درباره رده‌های مسئولیت نظامی نیز گفت: فرمانده نظامی یا شخصی که فرماندهی را بر عهده دارد، نسبت به جرائم زیردستان مسئول است و باید پاسخگو باشد. ماده ۲ قانون نحوه به کارگیری سلاح صراحتاً می‌گوید کسی که سلاح به کار می‌گیرد دارای آشنایی کامل در «به کارگیری‌»، «صلاحیت» و «سواد» باشد و هر تخلفی مورد توجه مامورین و فرماندهان است. در این پرونده نقاط ضعف زیادی در به کارگیری سلاح و نحوه استقرار سامانه دیدیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: از بین خانواده جان‌باختگان این سانحه، تعدادی از خانواده‌ها وکیل گرفتند و تعدادی هم وکیل نگرفتند؛ به طور مثال، در نخستین جلسه حدود ۱۱۳ خانواده و ۱۲ وکیل حضور داشتند و خیلی از خانواده‌ها بدون گرفتن وکیل شکایت کردند.

 

***

 

اعتراض خانواده‌های قربانیان هواپیمای‌ اوکراینی

هم‌زمان با دومین جلسه دادگاه رسیدگی به سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی در دادگاه نظامی در تهران، خانواده‌های جان‌باختگان این هواپیما، برای دومین‌بار در برابر دادگاه محل برگزاری تجمع کردند و شعار دادند. خانواده‌ها از جمله شعار «حقیقت، عدالت» را سر داده‌اند و نیز در پلاکاردهای‌شان «رفع نواقص پرونده» را پیش شرط رسیدگی بی‌طرفانه به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی دانستند.

 

جلسه دوم دادگاه سرنگونی هواپیمای اوکراین،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------