آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

مجلس را عامدانه از کار انداخته‌اند/ حقوق یک تا دو ماه به مردم برای ماندن در قرنطینه پرداخت شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
بازگشت ترافیک به بزرگراه‌ها و حضور مردم در خیابان‌ها و معابر و خطوط حمل و نقل عمومی که همزمان با پایان تعطیلات نوروز و آغاز به فعالیت بسیاری از مشاغل و ادارت رخ داد، می‌تواند خبر از فاجعه‌ای بزرگ در روز‌های آتی بدهد، فاجعه‌ای که طی آن میزان مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد. عبدالکریم حسین زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی پیشنهادهایی درباره اجرای قرنطینه در کشور داده و گفته در نخستین اقدام نهادهای اصلی مانند مجلس را باید باز کرد و از فضای سالن اجلاس سران برای آن استفاده کرد.

در نخستین روز بعد از تعطیلات عید، دیدن تصاویر ترافیک معابر اصلی و بزرگراهی پایتخت و همچنین تصاویر شلوغی مترو و اتوبوس‌های واحد بسیار نگران‌کننده بود؛ چه آنکه با توجه به بحران ویروس کرونا در ایران و افزایش بی‌سابقه آمار مبتلایان و فوتی‌ها، همه منتظر بودند، ایران نیز مانند همه کشورهای دنیا مقدماتی فراهم کند که از تجمع مردم جلوگیری شود، اما از آنجا که «ما تصمیم گرفته‌ایم جور دیگری زندگی کنیم»، همه ادارات و نهادها باز شد تا احتمال ابتلا به ویروس کرونا به بالاترین حد خود برسد.

 

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با محوریت عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده با استفاده از از ظرفیت اصل ۷۹ قانون اساسی طرحی سه فوریتی با عنوان «تعطیلی و قرنطینه کامل کشور» در پارلمان مطرح کردند که بر پایه آن حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد. این موضوع نیز فعلا به نتیجه نرسیده تا همچنان بر نگرانی‌ها افزوده شود؛ نگرانی‌های که مسئول مستقیم آن را باید دولت دانست. چه آنکه از یک سو به مردم اعلام شد در خانه‌هایتان بمانید و از سوی دیگر کارمندان مجبور شده‌اند با پایان تعطیلات به خانه بازگردند.

 

شواهد نشان می‌دهد اساسا در ایران قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی انجام نشده است و عدم حضور مردم در خیابان‌ها تنها به خاطر تعطیلات نوروز بوده و ارتباطی به برنامه‌ریزی دولت نداشته است. با این برنامه‌ریزی باید منتظر بود که تاریخ ایران یکی از عجیب‌ترین و تلخ‌ترین سال‌های خود را بگذارند.

  

تناقض رفتاری مسئولان در بحران ویروس کرونا

عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و و اشنویه و رئیس فراکسیون حقوق شهروندی به رویداد۲۴ می‌گوید: نگاه مردم به بحران ویروس کرونا معطوف به گذشته نیست بلکه معطوف به زمان حال و آینده است. یعنی اگر ما در گذشته با توجه به جهانی شدن شیوع ویروس کرونا ادعا می‌کردیم که اطلاع کافی در این زمینه نداشتیم یا اشتباهاتی در نحوه مدیریت موضوع ویروس کرونا داشتیم، مردم این ادعا را می‌پذیرند. اما موضوع آنها از اشتباهاتی که در آینده انجام شود، نمی‌گذرند زیرا این اشتباه‌ها در حافظه تاریخ باقی خواهد ماند.

 

دولت، تهدید حیات بشری را جدی نمی‌گیرد

 او معتقد است نهاد‌های مسئول از تهدید حیات بشری و آمار و ارقام مرتبط با شیوع ویروس کرونا در کشور را جدی نمی‌گیرند اما همین نهادهای مسئول در این شرایط از مردم انتظار دارند دائما در میدان و کارزار باشند.

 

به گفته حسین زاده این یک تناقض آشکار است که از یک سو دائما مسئولان از مردم مردم می‌خواهند در خانه بمانند مستمرا برای کادر درمانی و بیمارستانی که جان خود را از دست می‌دهند ابراز تاسف می‌کنند و بعد با سهل انگاری خود شهر‌ها را شلوغ، ترافیک را پرتراکم، و ازدحام جمعیت در خیابان‌ها و اماکن عمومی را افزایش می‌دهند بنابراین در این شرایط مردم دچار تردید و شک می‌شوند و از خود می‌پرسند که آیا عمدی در کار است که تا این میزان مسئولان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

 

او می‌گوید: برای من تناقض رفتاری مسئولان این سوال را ایجاد کرده که چگونه ابراز تاسف و ناراحتی برای کادر درمانی و بیمارستانی کرده و آن‌ها را شهید قلمداد می‌کنیم، اما با سوءمدیریت خودمان بار روی دوش این افراد را سنگین‌تر می‌کنیم؟ مسئولان از یک سو مدام از سنگین شدن هزینه‌های مدیریت کشور و مباحث مرتبط با رکود اقتصادی کلان در دوران پساکرونا صحبت می‌کنند و از سوی دیگر با سوءمدیریت خود از نظر تعطیل نکردن ادارات و تبعات آن، هزینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی سنگین را بر جامعه تحمیل می‌کنیم.

 

حسین‌زاده می‌گوید با این مدیریت دولت در عدم تعطیلی کشور و برقراری قرنطینه، شانس آوردیم که این فاجعه در تعطیلات نوروز اتفاق افتاد، اگرنه فاجعه انسانی در کشور ما بسیار شدیدتر از سایر کشور‌ها بود. شرایط نخستین روز بعد از تعطیلات عید نشان می‌دهد که جامعه ما صرفا در اجبار تعطیلی قرار گرفت و تعطیل شدن نسخه واقعی برای مدیریت کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا نیست.

 

حسین زاده به دولت هشدار داده رفتارهای تناقض‌آمیز خود در مدیریت کشور را کنار بگذارد و می‌گوید: ادارات باید تعطیل شوند و تا زمانی که رویکرد تعطیلی همه‌گیر نشود نمی‌توان امید داشت که ویروس کرونا از کشور رخت بربندد. یقین داشته باشید که با این شرایط در روزهای آتی شاهد موج شدیدی از ابتلا به ویروس کرونا خواهیم بود.

 

نماینده آذربایجان غربی در مجلس درباره سرانجام طرح سه‌فوریتی این نهاد برای تعطیلی یک ماهه کشور، توضیح می‌دهد: هر طرحی باید در صحن علنی اعلام وصول شود که متاسفانه به دلیل عدم تشکیل صحن علنی مجلس هنوز نتوانسته‌ایم طرح را اعلام وصول کنیم. هرچند طرح را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردیم و آن‌ها نیز آن را به اداره قوانین تحویل داده‌اند، اما برای هر نوع تصمیم‌گیری باید صحن علنی برقرار باشد.

 

پیشنهاد چگونگی کارکرد سه قوه در دوران قرنطینه

 رئیس فراکسیون حقوق شهروندی می‌گوید کل کشور به جز هسته اصلی ۳ قوه که ضروری است همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، باید تعطیل شود. اول اینکه جلسات هیات دولت و قوه قضاییه باید به صورت پیوسته تشکیل شود. نهاد دیگر قوه مققننه است که جلسات مجلس باید مداوم برقرار باشد و اگر ستاد مقابله با کرونا از فضای صحن ایراد گرفته و از عدم رعایت پروتکل‌های مربوطه نگران است، مجلس می‌تواند از فضای بزرگ سالن اجلاس سران استفاده کند که نمایندگان با رعایت فاصله ۲ تا ۳ متر از یکدیگر در آن حضور داشته و جلسات علنی را تشکیل دهند اما گویا عامدانه قوه مقننه را از حیز انتقاع ساقط کرده‌اند تا نظارتی وجود نداشته باشد.

 

این نماینده مجلس معتقد است به جز این سه نهاد، باقی کشور باید در تعطیلی کامل به سر ببرد و این سه رکن باید ستاد‌های اصلی‌شان تشکیل شده و در آماده باش برای موضوعات مهم کشور تصمیم‌گیری کنند.

 

او با اشاره به نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور درباره انتقاد از دستور برخی وزارتخانه‌ها برای شروع کار مشاغل، گفته این ضعف از وزارت بهداشت نیست بلکه ضعف دولت در عدم نگاه جدی به ستاد مقابله با کروناست. کسانی که نامه بازگشت به کار می‌زنند، خودشان یک روز در همان شرایط بروند کار بکنند.

 

حسین‌زاده پیشنهاد داده دولت کمیته انضباطی تشکیل داده و با خاطیان برخورد کند و و در برخورد هم برایش فرقی نکند که خاطی بخش‌خصوصی باشد یا بخش دولتی، وزیر باشد یا قائم‌مقام وزیر زیرا تا زمانی که ما این موضوع را جدی نگیریم نمی‌توان از مردم توفع داشت موضوع را جدی بگیرند؟

 

ضرر مالی بدتر است یا از فوت کردن جان ده‌ها هزار ایرانی؟

او می‌گوید: دولت نمی‌تواند به وزیر بهداشت بگوید در راس ستاد مقابله با ویروس کرونا قرار داشته باش و نیروهایت در مراکز درمانی جان خود را از دست بدهند، ولی همین دولت مدام بار روی دوش این افراد را سنگین‌تر کند.

 

حسین‌زاده تصریح می‌کند: اگر در بسیاری کشور‌ها موضوع شیوع ویروس کرونا جدی گرفته شده، علت آن محکم بودن قوانین و اجرای آنهاست. اگر همین امروز برای خودرو‌هایی که در خیابان تردد دارند جریمه‌های سنگینن لحاظ می‌شد آیا دوباره به خیابان می‌آمدند؟ اگر جریمه‌های خروج از در منزل لحاظ می‌شد یا ادارات و بخش‌های خصوصی شروع به کار نمی‌کردند آیا مردم از منازل خود خارج می‌شدند؟ در شرایطی که که همه دنیا تعطیل شده، ما می‌گوییم با تعطیل شدن‌مان از اقتصاد جهانی عقب می‌مانیم و نمی‌خواهیم تعطیل شویم. ضرر مالی بدتر است یا از فوت کردن جان ده‌ها هزار ایرانی؟

 

 

حقوق یک تا دو ماه به مردم برای ماندن در قرنطینه پرداخت شود

حسین زاده به موضوع تامین معاش و مایحتاج مردم در زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف و ادارات اشاره می‌کند و می‌گوید: این را باید پذیرفت که دولت با محدودیت منابع روبروست اما در این شرایطی باید دنبال راهکار‌های جانبی بود تا بتوانیم هزینه‌هایی را برای حفظ جان مردم پرداخت کنیم. این موضوع باید در جلسات متعددی که قوا می‌توانند بگذارند مطرح و راهکار‌ها اتخاذ شود، اما این اتفاق در شرایطی که نهاد‌ها مانند مجلس تعطیل هستند رخ نمی‌دهد.

 

وی تصریح می‌کند: دولت باید به هر طریق ممکن برای تامین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه کارمندان کارگران و... اقدام کرده و حتی پیش حقوق این اقشار را برای یک تا دو ماه پرداخت کند تا مردم با خیال راخت در خانه‌های خود بمانند یا حداقل برای مجموعه‌های کلان تولید مواد غذایی و بهداشتی سوبسید در نظر گرفته و مایجتاج عموم مردم را از این طریق تامین کند. به هر صورت راهکار‌های مختلفی برای این موضوع می‌توان پیدا کرد.

 

مردم برای روزهای خوشی به مجلس و دولت اعتماد نکرده‌اند

 حسین‌زاده اضافه می‌کند: محدودیت‌های موجود در کشور نمی‌تواند این مساله را انکار کند که وظیفه اصلی ما به عنوان حاکمیت و سه قوا تامین امنیت روانی، سلامت جامعه و معیشت مردم در این شرایط بحرانی و خدمت‌رسانی به آنهاست. مردم برای روز‌های خوشی به ما در مجلس و دولت رای نداده‌اند یا به قوه قضائیه اعتماد نکرده‌اند. راستی‌آزمایی این اعتماد‌ها در همین زمان بحران‌ها و سختی‌هاست. در شرایط عادی همه می‌توانند مدیریت کنند. در این شرایط سخت است که مردم از ما به عنوان حاکمیت انتظار دارند حامی آن‌ها بوده و نیاز‌های مادی و معنوی‌شان را تامین کرده و حافظ جانشان باشیم. در این شرایط است که تفاوت ما با دیگران خود را نشان می‌دهد.

 

آنچنانکه آمار‌ها نشان داد تنها با بازگشایی ادارات دولتی در روز ۵ فروردین شاهد بالارفتن آمار مبتلایان به صورت سه هزار تایی در هر ۲۴ ساعت بعد از این تاریخ بودیم. حال باید دید با آغاز به کار سایر بخش‌هایی کشور در روز‌های بعد از تعطیلات عید که اولین روز آن شاهد موج ترافیک در شهر‌ها بوده‌ایم، باید در انتظار کدام فاجعه انسانی بعد از سیل و سقوط هواپیمای اوکراینی و... باشیم.

 

منبع:رویدا 24

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------