آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

تیم رئیسی هیچ راهبردی برای توافق نداشت و به شدت از روس‌ها بازی خورد



 تیم رئیسی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اظهار کرد: تیم رئیسی راهبردی برای توافق نداشت و در مواردی به نظر من تیم به شدت بازی روس ها را خورد ولی اگر ایران بخواهد توافق کند با یک دستورالعمل می تواند توافق را انجام دهد. 

به گزارش اصلاحات نیوز؛ حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در رابطه با اینکه چقدر احتمال دارد دکترین ایران و مشی کشورمان در تولید بمب اتم تغییر پیدا کند، اظهار کرد:  این مباحثی است که آقای لاریجانی و خرازی مطرح کرده اند اما هیچ نهاد نظامی در ایران تا به حال چنین چیزی نگفته است که ما می خواهیم بمب اتم تولید کنیم.

 

سیاست کشور یک سیاست دفاع متعارف بوده نه دفاع غیرمتعارف. اما این که آیا یک کشور نمی تواند راهبردش را عوض کند؟ بله هر کشوری می تواند راهبرد نظامی خود را عوض کند و ایران هم کشوری است که دشمنان زیادی دارد. ضمن اینکه دو دشمن دور و نزدیک ما دارای بمب اتمی هستند.

 

دشمنانی که معمولاً صحبت از گزینه نظامی می کنند و یا بعضا مثل رژیم صهیونیستی اقدامات نظامی، بر علیه ایران انجام داده اند پس به طور طبیعی ایران می تواند راهبرد نظامی خود را عوض کند. حالا این که به چه شکلی و تحت چه شرایطی صورت بگیرد تابع مقررات و قوانین داخل کشور است تا این لحظه ایران به سمت بمب هسته‌ ای نرفته است.

 

    تیم رئیسی راهبردی برای توافق نداشت و در مواردی به نظر من تیم به شدت بازی روس ها را خورد ولی اگر ایران بخواهد توافق کند با یک دستورالعمل می تواند توافق را انجام دهد.  

 

او افزود: من معتقدم که اگر ایران و دیگر اعضای برجام بتوانند بر سر گزینه های جدیدی به اسم نفت در مقابل نظارت به توافق برسند، می توانند از این بن ‌بست خارج شوند. چون در شرایط کنونی طرف آمریکایی حاضر نیست یک تضمین قابل اتکایی به ایران بدهد. بنابراین طرفین نمی توانند بر اساس قاعده همه یا هیچ، با هم توافق کنند. لذا انتظارات دو طرف می تواند کاهش پیدا کند و آن زمان می توانند بر اساس قاعده نظارت و نفت توافق کنند و ایران می تواند نفت خود را بفروشد و به هر حال طرف مقابل نظارت‌ را بپذیرد. این به هر حال دغدغه‌های نزدیک دو طرف را مرتفع می کند.

 

فلاحت پیشه تاکید کرد: طرح مباحثی تحت عنوان نظامی شدن ایران یا رفتن به سمت بمب اتمی به نظر من کمکی به دیپلماسی نمی کند، چون هنوز خیلی زود است که ما مرگ دیپلماسی هسته ای را اعلام کنیم.

 

او با اشاره به اینکه آمریکا باید نسبت به رژیم صهیونیستی حساسیت بیشتری به خرج بدهد، گفت: تا زمانی که تهدید نظامی ایران متعارف است ایران می تواند سیاست دفاع متعارف را در پیش بگیرد، ولی اگر تهدید به گونه ای غیر متعارف پیش برود، معتقدم ایران حق دارد به سمت آمادگی هسته ‌ای حرکت کند. دغدغه اصلی طرف هایی مثل آمریکا باید رژیم صهیونیستی باشد که روز به روز، بنزین در این آتش می ریزد. صهیونیست ها سیاست امنیتی دارند و به دنبال دشمن هستند یعنی بدون دشمن نمی توانند زندگی کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر آمریکایی ‌ها تضمینی به ایران ندهند برجام به پایان رسیده ولی اگر تضمین داده شود امکان احیای کامل برجام وجود دارد. با این حال حتی اگر هم برجام به پایان رسیده باشد این به معنی پایان دیپلماسی هسته ای نیست. گزینه نفت در برابر نظارت گزینه برون رفت در شرایط کنونی است.

 

او با بیان اینکه بایدن فرصت خود را برای بازگشت به برجام از دست داده است، ادامه داد: به نظرم بایدن زمان داشت برای این که تضمین بدهد و حتی اگر در سال اول دولت بایدن این توافق صورت می گرفت، بدون تضمین چهار سال زمان مناسبی بود که برجام به حدی ریشه بدواند و قراردادهای بعد از برجام به حدی مستحکم شوند که شخص جدیدی مثل ترامپ هم نتواند، برجام را پاره کند به نظر من طرفین این زمان را از دست دادند. ایران می توانست در همان سال اول بر اساس قاعده زمان در دولت گذشته، با دولت تازه بایدن توافق کند و دولت جدید ادامه می داد و  چنین توافقی می توانست در چهارسال مستحکم شود که نشد.

 

فلاحت پیشه اضافه کرد: در طرف آمریکایی ها هم به نظر من بایدن مقصر اصلی شکست است. ضربه اول به برجام را بایدن وارد کرد چون از ابتدا سعی کرد سیاست فشار حداکثری ترامپ را در دستور کار  قرار بدهد و وارد مذاکره شود غافل از این که ایرانی ها در برابر فشار نتیجه عکس می دهند.  زمانی که بایدن چراغ سبزهایی را نشان داد به اندازه ای نبود که تضمین معاملاتی به ایران بدهد و اکنون شرایط به جایی رسید که  طرفین باید بر سر یک حد محدود که نفت در برابر نظارت است، به توافق برسند.

 

او با تاکید براینکه تیم دیپلماسی دولت رئیسی در عملکرد ضعیف است، گفت: این تیم از اساس تیمی نبود که در مسیر احیای توافق باشد. راهبردی برای توافق نداشتند و بیشتر تلاششان برای طرح مواضع بود. تیم رئیسی راهبردی هم برای تمام توافق نداشت و در مواردی به نظر من تیم به شدت، بازی روس ها را خورد ولی اگر ایران بخواهد توافق کند با یک دستورالعمل می تواند توافق را انجام بدهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------