آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

سفیر ایران در انگلیس: وظیفه من تبیین مواضع رسمی ایران است نه خواسته‌های کیهان



"
حمید بعیدی‌نژاد در پاسخ به مطلب امروز کیهان گفت: به عنوان نماینده کشور موظف به تبیین مواضع رسمی ایران بر اساس مصوبات و تصمیمات رسمی شورای عالی امنیت ملی و دستگاه سیاست خارجی می‌باشم و نه ترجیح آنچه سردبیر و روزنامه نگاران کیهان بدان اعتقاد دارند.

به گزارش ایسنا، متن پاسخ سفیر ایران در لندن به روزنامه کیهان که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده به شرح زیر است:

 

روزنامه کیهان با انتشار یادداشتی آورده است:

 

«سفیر ایران در انگلیس در اظهارنظری عجیب گفت اقدامات پس از ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌مان به اروپا، در چارچوب برجام خواهد بود. این اظهارنظر نسنجیده، این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران را جدی نگیرید، لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید، خیالتان راحت ما در برجام می‌مانیم!» و سپس کیهان در انتها نتیجه‌گیری کرده است که «متأسفانه سفرای ایران در کشورهای اروپایی در چند سال اخیر اقدامات و اظهارات قابل تأملی داشته‌اند و وزارت امور خارجه می‌بایست درباره این رویکرد نگران‌کننده پاسخگو باشد.»

 

اول آنکه باید به نشریه محترم کیهان خاطرنشان کنم که مطالبی که بنده در پاسخ به سوالات رسانه‌های متعدد توضیح داده‌ام و متن کامل یا خلاصه آنها در رسانه‌های ایران پوشش داده شده، این بوده است که «اقدامات متقابل ایران در این مرحله در چارچوب برجام و با استفاده از حقوق مشروع و قانونی خود به ویژه با در نظر گرفتن مواد ۲۶ و ۳۶ برجام صورت می‌گیرند. البته در صورتی‌که این مرحله منجر به احقاق حقوق ایران در تحقق بهره‌مندی ایران از مزایای برجام نگردد ایران حق خود را برای اقدامات بعدی از جمله خروج از برجام و حتی بالاتر محفوظ می‌داند. اما در حال حاضر اقدامات ایران در چارچوب برجام و در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای خود می‌باشد.» کیهان باید بداند که کاهش اجرای اقدامات هسته‌ای خود در این مرحله برای اعضای اروپایی برجام بسیار پرمخاطره می‌باشد.

 

اما در اصل اینکه این اظهارات خوشایند روزنامه کیهان باشد یا نه، و اینکه موضع کیهان این باشد که همین الان کشور تهدید کند که در صورت پایان مهلت شصت روزه ایران از برجام خارج می‌شود، البته موضوع و موضوع دیگری است. دیدگاه کیهان مبنای اعلام مواضع کشور نمی‌باشد و بنده به عنوان نماینده کشور موظف به تبیین مواضع رسمی کشور بر اساس مصوبات و تصمیمات رسمی شورای عالی امنیت ملی و دستگاه سیاست خارجی می‌باشم و نه ترجیح آنچه سردبیر و روزنامه نگاران کیهان بدان اعتقاد دارند.

 

یادآوری می‌شود که شورای عالی محترم امنیت ملی در بیانیه اخیر خود آورده است: «به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی جمهوری جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.»

 

اما آنچه در این شرایط حساس عجیب می‌نماید ادامه حملات پیوسته کیهان به وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان می‌باشد. در این شرایط خاص کشور که مواضع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مصوبات نهادهای قانونی کشور نیاز به تبیین از طریق یک‌دیپلماسی فعال رسانه‌ای در میان مخاطبین اصلی آن که کشورهای اروپایی باشند دارد، این نوع حملات تند نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که سفرای کشورمان را با تهدید عملاً به سکوت وادارد. امروز در شرایط تشدید تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی تمامی نهادهای کشور موظف هستند که از سربازان خود در تمامی عرصه‌های نظامی، سیاسی و دیپلماسی حمایت بعمل آورند و تضعیف آنان نتیجه‌ای جز ایجاد ضعف و سستی در دستگاه سیاست خارجی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------