دستگاه تصفیه آب: آب آشامیدنی ایمن برای خانواده شما



مضرات دستگاه تصفیه آب, معایب دستگاه تصفیه آب خانگی, راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب چیست

 

دستگاه تصفیه آب چیست و نحوه کارکرد و مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب به دستگاهی گفته می شود که از طریق فیلتر چند مرحله ای، آب مصرفی شما را از وجود املاح و مواد مضر پاک می کند. این دستگاه ها براساس نوع فیلتر و قدرت تصفیه خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. امروزه به کرّات توصیه می شود برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از املاح مضر، از آب تصفیه شده استفاده کنید. در این مطلب از بیتوته قصد داریم در خصوص دستگاه های تصفیه آب صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانیم با ارائه ی این نکات در حفظ سلامت شما نقش داشته باشیم.

دستگاه تصفیه آب چیست و به چه علت توصیه می شود از آن استفاده کنید؟

متاسفانه امروزه به علت آلودگی آب های زیر زمینی و لوله کشی، ابتلا به مشکلات و بیماری های گوارشی افرایش یافته است. به همین علت توصیه می شود که از آب های تصفیه شده برای مصرف خود استفاده کنید. قیمت بالای آب معدنی های داخل بطری باعث شده که افراد کمتری توانایی تهیه ی بطری های آب معدنی را برای مصارف عادی داشته باشند.

 

به همین دلیل استفاده از این نوع آب ها گزینه ی خوبی برای حفظ سلامتی شما نیست. همچنین اگر طرفدار محیط زیست باشید می دانید که از لحاظ زیست محیطی بطری های آب معدنی به علت قابلیت عدم تجزیه پذیری تا چه حد برای محیط زیست مضر هستند. مورد مهم دیگری که در خصوص مضر بودن استفاده از بطری های آب معدنی باید در نظر بگیرید این است که اگر بطری های پلاستیکی در معرض نور خورشید و آب داغ قرار بگیرند، به علت خارج شدن مواد شیمیایی از بدنه ی پلاستیکی به داخل آب، آب مصرفی خاصیت سرطان زایی پیدا می کند.

 

احتمالا تا این قسمت مقاله متقاعد شده اید که به چه علت توصیه می شود از بطری های آب معدنی برای مصرف روزانه ی خود استفاده نکنید. جایگزین مناسب مصرفی آب تصفیه شده داخل بطری های پلاستیکی، استفاده از ی دستگاه تصفیه آب است.

 

دستگاه تصفیه آب به دستگاهی گفته می شود که دارای قطعات و اجزای مختلفی مانند فیلترها تصفیه است. این دستگاه با چرخاندن آب لوله کشی از درون فیلترهای خود قادر است املاح و مواد مضر آن را حذف کرده و آب زلال و شفاف را خارج کند.

 

در گذشته استفاده از دستگاه تصفیه ی آب فقط برای شهرهای کویری مانند قم کاربرد داشت؛ اما امروزه به علت پایین رفتن سطح فاضلاب توصیه می شود از این دستگاه برای تصفیه آب خانگی در سایر شهرها نیز استفاده گردد. جالب است که بدانید فیلتر دستگاه تصفیه آب را می توان متناسب با میزان املاح و کیفیت آب مصرفی در هر شهر تنظیم نمود. یعنی می توان قدرت تصفیه آب را در شهرهای کویری به بالاترین میزان خود رساند.

 

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب, انواع دستگاه تصفیه آب, مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب خانگی

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب

 

انواع فیلتر دستگاه های تصفیه آب

یکی از مهم ترین مواردی که لازم است قبل از تهیه ی دستگاه فیلتر تصفیه ی آب در نظر بگیرید نوع فیلتراسیون آن است. متناسب با کیفیت آب منطقه، نوع دستگاه فیلتر نیز انتخاب می شود. در این قسمت از مقاله برای آشنایی بیشتر شما به معروف ترین انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب که شامل موارد زیر است اشاره می کنیم:

* فیلتر ممبران

* فیلتر پست کربن خطی

* فیلتر مینرال

* فیلتر کربن فعال

* فیلتر کربن بلاک

* فیلتر پیش تصفیه

 

معایب دستگاه تصفیه آب خانگی, راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب, انواع دستگاه تصفیه آب

فیلتر کربن بلاک

 

نحوه ی کارکرد و مراحل فیلتر آب در دستگاه تصفیه

برای اطلاع از این که در مسیر تصفیه آب به وسیله ی این فیلترها چه اتفاقی می افتد، مطالب زیر را دنبال کنید: در مرحله ی اول املاح درشتی که اغلب به علت رسوب در سماور قابل مشاهده هستند (شن، گل و لای، ماسه و ..) ، به وسیله ی فیلتر های مرحله اول دستگاه از آب مصرفی گرفته می شود.

 

این مواد به قدری مضر هستند که در صورت مصرف آب آلوده ممکن است سبب بروز سنگ کلیه شوند. بعد از حذف این املاح آب مصرف برای تصفیه ی بیشتر وارد هوزینگ دوم و سوم و همچنین داخل فیلتر شماره دو و سه می شود.

 

در مرحله ی بعدی برای حذف موادی مانند کلر، آب اشامیدنی وارد فیلتر کربن شماره دو و فیلتر کربن بلاک شماره سه می شود. وجود کلر در آب در دراز مدت سبب بروز عوارضی مانند: مسمومیت و مشکلات گوارشی می گردد. به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب با آزاد سازی یون های باردار کلر را از آب حذف می کنند.

 

بعد از این مرحله در صورتی که از دستگاه های دارای فیلتر اضافی استفاده کنید، آب وارد فیلتر های شماره چهار و پنج می شود. در این مرحله آب با فشار زیاد از فیلتر ریز بافت ممبران عبور می کند و املاح باقی مانده ی ان حذف می شود. فیلتر بافت ریز ممبران یکی از مهم ترین فیلترهای تصفیه آب است که داخل یک هوزینگ قرار می گیرد.

 

این فیلتر سبب پاک سازی نهایی آب لوله کشی می شود و آب را از وجود املاح مضر تا ابعاد 0,0001 میکرون پاک کرده و سختی آب را کاهش می دهد. مواد تصفیه شده مانند: نیترات، نیتریت، آلمینیوم و آرسنیک پشت فیلتر تجمع پیدا می کنند. به همین دلیل لازم است هر شش ماه یکبار فیلتر را عوض کنید تا عملکرد دستگاه تصفیه آب کاهش نیابد.

 

مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب خانگی, کاربرد دستگاه تصفیه آب, دستگاه تصفیه آب

فیلتر دستگاه تصفیه آب

 

دستگاه تصفیه آب دارای دو خروجی است. یک خروجی به سمت فاضلاب راه دارد و سبب خارج کردن مواد مضری مانند: آرسنیک و انواع آلاینده و میکروب ها می شود و خروجی دیگر نیز آب تصفیه شده را برای مصرف به سمت مخزن و شیر خروجی آب هدایت می کند.

 

آشنایی با اجزای دستگاه تصفیه آب دستگاه تصفیه آب از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مهم ترین اجزای آن شامل موارد زیر است:

* های‌پرشر و لوپرشی

* آداپتور دستگاه تصفیه آب خانگی

* هوزینگ ممبران

* انواع فیلترهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب (دو نوع هوزینگی و اینلاین)

* مخزن

* شیر مخزن

* سه راهی دستگاه تصفیه آب خانگی

* گیج

* بست فاضلاب دستگاه تصفیه آب خانگی

* اتصالات دستگاه تصفیه آب خانگی (در دو نوع فیلتینگ مهره ای)

* پمپ

* فلو و شلنگ

 

بهترین دستگاه تصفیه آب, بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی

مخزن دستگاه تصفیه آب

 

دستگاه های تصفیه آب چه مواردی را تصفیه می کنند؟

همانطور که اشاره شد دستگاه های تصفیه آب به فراخور قدرت تصفیه خود موارد مختلفی را تصفیه می کنند. توصیه می کنیم قبل از خرید دستگاه تصفیه آب حتما با متخصصان این حوزه مشورت کند تا متناسب با میزان سختی و املاح آب لوله کشی شهر خود، فیلترهای مناسبی را انتخاب کنید. مهم ترین مواردی که توسط این دستگاه ها از آب مصرفی حذف می شوند، شامل موارد زیر است:

* کلسیم کلراید

* کلسیم

* آرسنیک

* نیترات

* سولفات

* سدیم

* نمک

 

کاربرد دستگاه تصفیه آب, دستگاه تصفیه آب, نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب

اجزای دستگاه تصفیه آب

 

آشنایی با انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

در اغلب دستگاه های تصفیه آب 6 نوع فیلتر وجود دارد. البته متناسب نوع سختی آب منطقه های مختلف تعداد این فیلترها کمتر و یا بیشتر خواهد بود. مهم ترین انواع فیلتر های تصفیه

 

آب شامل: فیلتر پیش تصفیه، فیلتر پست کربن و مینرال و فیلتر ممبران است.

 

فیلتر ممبران: فیلتر ممبران تقریبا 99 درصد املاح آب مصرفی را تصفیه می کند. این فیلتر در مرحله ی چهار دستگاه قرار دارد و می توان گفت تقریبا اصلی ترین مرحله ی تصفیه آب است.

 

فیلتر پیش تصفیه: فیلترهای پیش تصفیه شامل: فیلتر کربن پودری، فیلتر پلی پروپیلن و فیلتر کربن بلاک هستند. این نوع فیلترها با حذف بعضی از انواع املاح، آب مصرفی را برای ورود به مرحله ی چهارم فیلتر یعنی فیلتر ممبران آماده می کنند.

 

فیلتر پست کربن و مینرال: هنگامی که اب مصرفی به این مرحله می رسد تقریبا عاری از هرگونه آلودگی است. فیلتر پست کربن و مینرال سبب شفاف شدن و حذف بوی نامطبوع آب می شود.

 

معایب دستگاه تصفیه آب خانگی, راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب, انواع دستگاه تصفیه آب

فیلتر پیش تصفیه

 

در نهایت توصیه می کنیم برای تهیه ی دستگاه تصفیه آب از مشاوره متخصصین فروش و نصب این دستگاه ها کمک بگیرید تا بهترین دستگاه و فیلتر را برای تصفیه املاح و مواد مضر از آب آشامیدنی تان تهیه کنید.

 

گردآوری: بخش اسرار خانه داری بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب خانه داری(شستشو، نظافت، لکه گیری، نکات آشپزی، هنر در خانه، مهارتهای زندگی و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------