عنکبوت های جهنده با برخی قابلیت های مهره داران



عنکبوت های جهنده،اخبار علمی،خبرهای علمی
به نظر می رسد عنکبوت های کوچک جهنده با چشمان شگفت انگیز خود می توانند کاری را انجام دهند که قبلاً فقط در مهره داران دیده شده بود.

به گزارش سیناپرس، در آزمایشی که اخیرا انجام شد، عنکبوت‌ های جهنده وحشی (Menemerus semilimbatus) هنگامی که با اشیاء شبیه ‌سازی شده مواجه شدند رفتار متفاوتی داشتند، به گونه ‌ای که نشان دهنده توانایی تشخیص بین آنها بود.

 

این یافته نشان می دهد: تنظیمات آزمایشی این تیم پژوهشی می تواند برای آزمایش سایر بی مهرگان به همین روش مورد استفاده قرار گیرد.

 

محققان در این باره گفتند: این نتایج به وضوح توانایی عنکبوت‌ های در حال جهش را برای تمایز بین نشانه ‌های حرکتی بیولوژیکی نشان می ‌دهد. وجود یک سیستم تشخیص مبتنی بر حرکت بیولوژیکی در عنکبوت‌های در حال پرش سوالاتی را در مورد ریشه ‌های تکاملی این استراتژی پردازش بصری عمیق ‌تر کرده و این امکان را ایجاد می‌ کند که چنین مکانیزم‌ هایی در سراسر قلمرو حیوانات گسترده شوند.

 

منطقی است که تمامی حیوانات باید بتوانند بین موجودات زنده و غیر زنده تمایز قائل شوند. این موضوع می تواند به معنای واقعی کلمه، درک مرگ یا زندگی باشد. اصلی ترین مصداق این قابلیت موجودات زنده، توانایی فرار آن ها از شکارچیان یا تعقیب طعمه و شکار است.

 

با این وجود، تاکنون مشخص نبود که آیا بی مهرگان کوچک به توانایی تمایز بین حرکت و سکون در اجسام یا جانداران متکی هستند. به نظر می رسید عنکبوت های جهنده به دلیل دید فوق العاده خوب، کاندیدای عالی برای این آزمایش باشند. مانند اکثر عنکبوت ها، آنها هشت چشم دارند، اما چشم‌ های عنکبوت ‌های پرنده شامل دو حوض بزرگ و درخشان از رنگ مشکی شفاف در جلوی صورت‌های کوچکشان است که احتمالاً به آنها دید رنگی چهاررنگی می ‌دهد.

 

تیمی از محققان به سرپرستی ماسیمو دی آگرو (Massimo De Agrò) زیست ‌شناس دانشگاه هاروارد، ۶۰ نمونه از M. semilimbatus را جمع ‌آوری کردند. سپس این عنکبوت ها تحت یک آزمایش ویژه طراحی شده با نقطه نور قرار گرفتند.

 

آگرو و تیمش نمایشگر نقطه ای مشابهی را بر اساس مفاصل یک عنکبوت طراحی کردند. آنها همچنین نمایشگرهای نقطه‌ ای دیگر، از جمله یک بیضی متحرک و حرکت تصادفی را طراحی کردند که شبیه حرکات هیچ موجود زنده‌ای نبود.

 

تیم تحقیقاتی برای نشان دادن انیمیشن به عنکبوت، بدن عنکبوت را روی یک تردمیل کروی که روی جریانی از هوای فشرده می چرخید، ثابت نگه داشتند. روشی که عنکبوت سعی کرد بر روی تردمیل راه برود، نشانگر پاسخ آن به انیمیشن های نور نقطه ای بود.

 

سپس به هر یک از ۶۰ عنکبوت نمایشگرهای نور نقطه ای نشان داده شد و واکنش آنها به دقت ثبت شد. جالب اینجاست که عنکبوت های جهنده بدن خود را به اطراف می چرخانند تا با چشمان درشت خود به نمایشگرهایی خیره شوند که کمتر واقعی بودند. این اثر با نمایشگر نور نقطه ای که کمترین حرکت را مانند یک موجود زنده داشت، آشکارتر بود.

 

در ادامه تیم پژوهشی متوجه شد: این واکنش به نحوه عملکرد چشم عنکبوت ها مربوط می شود. چشم‌ های ثانویه کنار سر ممکن است دقت بینایی دو چشم بزرگ را نداشته باشند، اما دید تقریباً ۳۶۰ درجه را به عنکبوت‌ها می ‌دهند. اگر عنکبوت با آن چشم‌ هایی که می ‌تواند تشخیص دهد، چیزی را که نمی‌ شناسد، ببیند، آن موضوع عجیب را در اولویت قرار می ‌دهد زیرا آن شی قابل تشخیص در میدان دیدش باقی می ‌ماند.

 

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که بتواند از این سیستم برای اعمال آزمایش بر روی سایر بی مهرگان مانند حشرات و حلزون ها استفاده کند تا در مورد چگونگی تکامل این توانایی بیشتر بیاموزند. شرح کامل این تحقیق در PLOS Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------