تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره‌کننده‌ای از یک سحابی سیاره‌ای ثبت کرد



سحابی،اخبار علمی،خبرهای علمی
تلسکوپ جیمز وب تصویری با جزئیات دقیق از یک سحابی سیاره‌ای را در اختیار دانشمندان قرار داد.

به گزارش دیجیاتو، تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب، سحابی خیره‌کننده و متمایز حلقه (Ring Nebula) را نشان می‌دهد؛ ساختاری زیبا از غبار و گاز که در صورت فلکی لیرا واقع شده است. از آنجا که این سحابی رو به زمین قرار دارد و ساختار منحصربه‌فرد آن به‌خصوص در تابستان و از نیمکره شمالی قابل مشاهده است،‌ در میان علاقه‌مندان به تماشای آسمان محبوبیت خاصی دارد. این سحابی با سحابی حلقه جنوبی (Southern Ring) که جیمز وب نیز از آن تصویربرداری کرده است، تفاوت دارد؛ اما هر دو نوعی جسم فضایی به نام سحابی سیاره‌ای هستند.

 

سحابی حلقه که در فاصله ۲۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارد، ساختاری از گردوغبار دارد و اولین‌بار در دهه ۱۷۷۰ در آسمان مشاهده شد. دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند این سحابی یک سیاره است، اما با پیشرفت تکنولوژی متوجه شدند که ابری از گاز و غبار به‌حساب می‌آید. بعدها با مشاهدات بسیار دقیق توسط تلسکوپ‌های فضایی مانند هابل و وب، ستاره‌شناسان توانستند ساختار پیچیده آن را دقیق‌تر ببینند. این سحابی یک کره یا حباب ساده نیست، بلکه مانند توپ فوتبال ساختاری مرکزی دارد که توسط حلقه‌هایی از مواد مختلف احاطه شده است.  

 

این تصویر با استفاده از ابزاری به نام NIRCam Webb گرفته شده و به‌عنوان بخشی از مشاهدات ستاره‌شناسان بریتانیایی و فرانسوی ثبت شده است. با نگاه‌کردن به این سحابی از طریق اشعه مادون قرمز،‌ دانشمندان می‌توانند گاز داغی که ساختار آن را تشکیل می‌دهد و ستاره‌ای در مرکز سحابی که مسئول ایجاد آن است، مشاهده کنند. 

 

سحابی،اخبار علمی،خبرهای علمی

«مایک بارلو»،‌ دانشمند ارشد پروژه سحابی حلقه JWST، در بیانیه‌ای اعلام کرد تلسکوپ فضایی جیمز وب منظره خارق‌العاده‌ای از سحابی حلقه را به دانشمندان نشان داده است که پیش از این آن را ندیده بودند. تصاویر با وضوح بالا نه‌تنها جزئیات پیچیده پوسته درحال‌گسترش سحابی را به نمایش می‌گذارند، بلکه ناحیه داخلی اطراف کوتوله سفید مرکزی را با وضوح عالی نشان می‌دهند (کوتوله سفید همان چیزی است که ستاره‌هایی مانند خورشید پس از اتمام سوخت هسته‌ای خود به آن تبدیل می‌شوند). 

 

با این تصویر، دانشمندان شاهد آخرین فصول زندگی یک ستاره و پیش‌نمایشی از آینده دور خورشید هستند. درواقع مشاهدات JWST دریچه جدیدی را برای درک این رویداد کیهانی الهام‌بخش به روی دانشمندان گشوده است. آن‌ها از این سحابی به‌عنوان آزمایشگاه برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری و تکامل سحابی‌های سیاره‌ای استفاده می‌کنند.

 

محققان اکنون درحال مطالعه اجرامی مانند سحابی حلقه هستند تا بیشتر در مورد چگونگی تکامل ستارگان و اتفاقاتی که در پایان عمرشان برای آن‌ها رخ می‌دهد، اطلاعات به‌دست بیاورند.

 

«آلبرت زیجلسترا»، یکی دیگر از محققان این پروژه از دانشگاه منچستر، می‌گوید جزئیات تصاویر جدید آن‌ها را شگفت‌زده کرده است. آن‌ها همیشه می‌دانستند که سحابی‌های سیاره‌ای بسیار زیبا و دیدنی هستند، اما آنچه این تصاویر برای آن‌ها نمایش داده، شگفت‌انگیز بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------