تفاله قهوه می‌تواند به تولید بتن با 30 درصد استحکام بیشتر کمک کند



بتن،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان می‌گویند با استفاده از تفاله قهوه که زباله‌ای بلااستفاده است، می‌توان بتنی تولید کرد که استحکام بالاتری دارد.

به‌ گزارش دیجیاتو به نقل از نیواطلس، دانشمندان دریافته‌اند که با استفاده از تفاله قهوه به جای درصدی از شن مورد استفاده در تولید بتن، می‌توان استحکام این ماده پرکاربرد در ساخت‌وساز را تا 30 درصد افزایش داد. این راهکار نه‌تنها موجب استفاده مفید از این زباله بلااستفاده می‌شود، بلکه به کاهش استفاده از منابع طبیعی و حمایت از محیط‌زیست کمک می‌کند.

 

محققان دانشگاه RMIT یا مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن راهکاری تازه و منحصر به‌فرد را برای تبدیل زباله قهوه به ماده‌ای مفید پیدا کرده‌اند. با توجه به این که تخمین زده می‌شود سالانه حدود 54 میلیون تن تفاله قهوه در سراسر جهان به‌وجود می‌آید، محققان به‌دنبال ایجاد کاربردی مفید برای این ماده بودند.

 

تفاله قهوه پیش‌تر به‌خاطر اندازه ذرات خود به‌عنوان ماده‌ای مفید در ساخت‌وساز پیشنهاد شده بود. بنابراین محققان تصمیم گرفتند که این ایده را آزمایش کنند. آن‌ها ابتدا تفاله‌های قهوه را از کافه‌های سراسر ملبورن گردآوری و خشک کردند. سپس آن‌ها را با دو دمای متفاوت – 350 درجه یا 500 درجه سانتی‌گراد – حرارت دادند تا زغال زیستی تولید کنند.

 

استفاده از تفاله قهوه برای افزایش استحکام بتن 

محققان در ادامه 12 ترکیب گوناگون را آزمایش کردند تا ببینند کیفیت تفاله قهوه در چه حالتی در بتن بهتر است. آن‌ها این تفاله‌ها را با نسبت‌هایی نظیر 5، 10، 15 و 20 درصد به جای شن در ساخت بتن به کار بردند. در نهایت مشخص شد نمونه‌ای که در آن تفاله قهوه با دمای 350 درجه‌ای حرارت دیده و جای 15 درصد شن را گرفته است، بیشترین بهبود را در کیفیت بتن ایجاد کرده و استحکام آن را 29.3 درصد افزایش داده است.

 

اگرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما پژوهشگران به نتایج آن امیدوارند و پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به دسترسی آسان به تفاله‌های قهوه، بتوان از این روش برای تولید بتن قوی‌تر استفاده کرد.

 

نتایج یافته‌های این مطالعه در مجله Journal of Cleaner Production منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------