یک ابر سیاه چاله در قلب کهکشان راه شیری شناسایی شد



اخبار,اخبار علمی

محققان بعد از مدت ها گمانه زنی موفق به شناسایی یک سیاه چاله بسیار بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری شده اند.

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این سیاه چاله Sagittarius A نام دارد و برای شناسایی آن از یک تلسکوپ بسیار بزرگ استفاده شده است.

 

این تلسکوپ با مشاهده تشعشعات مادون قرمز برآمده از این سیاه چاله آن را شناسایی کرده است. سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز - حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور - نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد.

 

اولین بار گروهی از دانشمندان اروپایی از تلسکوپی به نام GRAVITY یا جاذبه به منظور رصد سه شعله درخشان مادون قرمز که در اطراف سیاه چاله Sagittarius A در نوسان بود استفاده کردند. سرعت حرکت این شعله ها ۳۰ درصد سرعت نور است که رقم قابل توجهی محسوب می شود.

 

این نخستین بار است که دانشمندان موفق به شناسایی و ردیابی موادی با این فاصله نزدیک به سیاه چاله ها شده اند. مواد یادشده در نزدیکی خط افق رویداد سیاه چاله مذکور قرار داشته اند. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که همه نوری که از افق رویداد آن می گذرد را به دام می‌اندازد که از این دیدگاه سیاه چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیک دارد.

 

Sagittarius A یک ابرسیاه چاله بوده و با توجه به ابعاد غول آسایی که دارد، قدرتمندتر از اکثر سیاه چاله های شناسایی شده تا به امروز است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------