اسب‌ها درد را احساس می‌کنند



اخبار,اخبار علمی,احساس درد در اسب
محققان "دانشگاه سیدنی" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند اسب‌ها هنگام شلاق خوردن به اندازه انسان احساس درد می‌کنند، زیرا آنها ساختار تشریحی مشابه انسان در پوست خود دارند که درد را تشخیص می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، چابک‌سواران در طول مسابقه به طور معمول حدود ۱۵ تا ۲۰ بار اسب خود را شلاق می‌زنند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد این حیوانات باشکوه همانند انسان‌ها درد را حس می‌کنند.

 

گروهی از محققان دانشگاه سیدنی دریافتند که انسان‌ها و اسب‌ها تفاوت قابل توجهی در انتهای عصب در لایه خارجی تشخیص دهنده درد ندارند. اگرچه اسب‌ها بافت ضخیمی روی سطح پوست خود دارند اما محققان می‌گویند این ماده به اندازه کافی قوی نیست که بتواند از حیوانات در برابر درد پوستی خارجی محافظت کند.

 

همچنین این مطالعه که محققان سال‌های طولانی بر روی آن کار می‌کردند نشان داد که شلاق زدن اسب‌ها در طول مسابقه باعث بهبود استقامت یا فرمانبری تروبردها نمی‌شود و این عمل را کاری غیرضروری، غیر قابل توجیه و غیرمنطقی دانستند.تروبرد نژادی از اسب است که بیشتر به خاطر استفاده از آن در مسابقات سوارکاری شناخته شده‌ است. هر چند واژه تروبرد گاهی اوقات برای هر نژاد خالصی از اسب استفاده می‌شود، ولی از لحاظ علمی مربوط به نژاد تروبرد می‌باشد. تروبرد نژادی خونگرم بوده و به جسارت، سرعت و چابکی مشهور است.

اخبار,اخبار علمی,احساس درد در اسب

 

محققان دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه سیدنی طی این مطالعه دریافتند که این حیوانات زیبا همانند انسان هنگام شلاق خوردن احساس درد می‌کنند. نتایج این مطالعه حاصل ۱۰ سال تحقیق محققان در این زمینه است که طبق گفته محققان این یافته‌ها می‌تواند صنعت مسابقات اسب‌دوانی را متحول کند.

 

پروفسور "مک گریوی"(McGreevy) گفت: این تعجب آور نیست چرا که اسب‌ها نیز مانند انسان‌ها به پوست مستحکم و حساس نیاز دارند تا به لمس حشرات، پرنده یا اسب‌های دیگر پاسخ دهند.

 

مک گریوی و تیم وی در این مطالعه از نمونه‌های پوستی میکروسکوپی ۱۰ انسان مرده و ۲۰ اسب اوتانازی شده برای بررسی تفاوت‌ها یا شباهت‌های موجود در ساختارهای تشریحی آنها استفاده کردند. اوتانازی جانوران عبارت از خلاص کردن یک جانور از درد و زجر پس از انجام معاینات پزشکی دقیق است. از دلایل اوتانازی می‌توان به بیماری لاعلاج(بالاخص اگر با درد و زجر مزمن و شدید همراه باشد)، نبود امکانات جهت ادامه حیات حیوان و انجام آزمایش‌های پزشکی اشاره نمود. همواره روش‌هایی برای انجام این عمل در نظر گرفته می‌شود که کم‌ترین درد و فشار روانی را برای حیوان در برداشته باشد.

 

مطالعه منتشر شده در مجله "Animals" ، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در غلظت انتهای عصب در لایه خارجی تشخیص پوست(اپیدرم) یا ضخامت این لایه وجود ندارد.

اخبار,اخبار علمی,احساس درد در اسب

 

نمونه‌ها نشان داد که پوست حقیقی اسب نازک‌تر از پوست انسان است ، اما این ناحیه بخش تشخیص درد ندارد و اگرچه پوست اسب ضخیم تر است، اما این امر آنها را از درد ضربه دیدن با شلاق محافظت نمی‌کند. در کالبدشناسی به لایه‌ای از پوست که زیر روپوست قرار دارد، پوست حقیقی می‌گویند.

 

مک گریوی در آزمایش دوم به بررسی این موضوع که آیا شلاق زدن اسب واقعاً مفید است یا خیر پرداخت. وی در این آزمایش ۱۲۶ مسابقه اسب سواری را مورد مقایسه و بررسی قرار داد.

 

تقریباً در ۶۷ مسابقه "دست و پاشنه"(Hands and Heel) اسب سواری به چابک‌سواران یا جاکی‌ها اجازه داده می‌شود شلاق را بگیرند اما نمی‌توانند اسب خود را بزنند اما در ۵۹ مسابقه دیگر آنها مجاز به شلاق زدن هستند. پس از تجزیه و تحلیل محققان دریافتند هیچ تفاوت آماری معنی داری بین این دو گروه از مسابقات وجود ندارد.

 

مک گریوی گفت: یافته‌های این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که استفاده از شلاق در مسابقات اسب دوانی غیرضروری، غیر قابل توجیه و غیرمنطقی است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------