ترمیم جای زخم با الهام از گورخرماهی!



اخبار,اخبار علمی,ماهی
پژوهشگران انگلیسی قصد دارند در بررسی‌ جدیدی، روش موثری برای ترمیم جای زخم ارائه دهند که با الهام از توانایی‌های گورخرماهی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام‌اس‌ان، "گورخرماهی" (Zebrafish) در مرکز یک ماموریت ۱/۵ میلیون پوندی قرار خواهد گرفت تا به کشف ژن‌هایی که به ایجاد "جای زخم" یا "اسکار" (Scar) در انسان منجر می‌شوند، کمک کند زیرا این ماهی از توانایی رشد دوباره بافت و ترمیم سریع زخم‌ها برخوردار است.

 

دانشمندان "دانشگاه بریستول" (University of Bristol) انگلستان در حال آغاز کردن یک پروژه پنج ساله هستند تا اسکار روی پوست انسان‌ها را ترمیم کنند. آنها قصد دارند تا با تصویربرداری زنده و تحلیل ژنتیکی این نوع ماهی‌ که توانایی قابل توجهی در بازسازی بافت و ترمیم سریع زخم دارد، به بهبود اسکار در انسان کمک کنند.

 

پژوهشگران در این پروژه، تفاوت‌های ژنتیکی را نیز شناسایی خواهند کرد و با تحلیل داده‌های ژنتیکی گروه‌های متفاوتی از مردم، به ترمیم اسکار کمک کنند. آنها در این پژوهش، دلیل ایجاد اسکار پس از واکسیناسیون و جراحی شکاف کام در کودکان و همچنین عمل سزارین در بزرگسالان را بررسی خواهند کرد.

 

"پاول مارتین" (Paul Martin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، موقعیت منحصر به فردی را برای بررسی‌های جهانی در مورد ژنتیک ورای ایجاد اسکار پدید می‌آورد.

 

دکتر "بک ریچاردسون" (Beck Richardson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که ژن‌های خاص چگونه بر ترمیم زخم و شدت زخم‌های بعدی اثر می‌گذارند. بررسی‌های زنده تصویری گورخرماهی، به ما امکان خواهد داد تا ژن‌هایی را تحت تاثیر قرار دهند که بر سلول‌های خاصی که در ایجاد اسکار موثر هستند، تحت تاثیر قرار دهند.

 

پژوهشگران در نظر دارند تا آزمایشی ارائه دهند که امکان بررسی شکل‌گیری اسکارها و یافتن راهی برای متوقف کردن آنها را فراهم می‌کند. آنها باور دارند که بررسی‌ها ژنتیک ورای این تغییرات می‌تواند به شناسایی دلیل شکل‌گیری اسکارها و ارائه درمان برای بهبود زندگی بیماران کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------