کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله یک کرم عظیم‌الجثه



اخبار,اخبار علمی,کشف فسیل ۲۰ میلیون ساله یک کرم عظیم‌الجثه
دانشمندان فسیل ۲۰ میلیون ساله یک نوع کرم را کشف کرده‌اند که طعمه خود را با مخفی شدن در گودالی در زیر زمین به دام می‌انداخته و شکار می‌کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، اگر درباره کرم عظیم‌الجثه‌ای بشنوید که تا زمان شکار طعمه خود در حالی که هنوز زنده است، در زمین پنهان می‌شود، احتمالاً فکر می‌کنید که از یک فیلم ترسناک ایده گرفته شده است. اما بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، این نوع کرم‌ها در واقعیت مدت‌ها است که وجود دارند.

 

رفتار تغذیه‌ای این شکارچی کمین‌گر موسوم به "کرم بابیت" با نام علمی "Eunice aphroditois" خارق العاده است. این کرم‌ها در حفره‌های خود پنهان می‌شوند تا وقتی که شکار آنها از بالای سر آنها عبور کند. سپس آنها در کسری از ثانیه بیرون می‌جهند و با فک قدرتمند خود طعمه غافلگیر شده را شکار می‌کنند. سپس طعمه را که هنوز زنده است به لانه خود می‌برند.

 

اما چرا این موضوع اکنون مطرح شده است؟ زیرا محققان یک گونه اجدادی باستانی و احتمالاً منقرض شده از این کرم‌ها را کشف کرده‌اند که حتی وحشتناک‌تر از گونه‌های فعلی هستند.

 

کشف این فسیل کاملاً یک موفقیت محسوب می‌شود، چرا که بدن این کرم عمدتاً از بافت نرم تشکیل شده که فسیل شدن آنها را دشوار می‌کند. محققان اظهار داشتند که برای شناسایی این فسیل کرم ۲۰ میلیون ساله از داده‌های ریخت شناسی، رسوب شناسی و ژئوشیمیایی از لایه‌های میوسن در شمال شرقی تایوان استفاده کرده‌اند.

 

محققان به طور مشخص‌تر، گودال‌های L شکل این گونه را کشف کردند که طول آنها حدود ۶.۵ فوت(۲ متر) و قطر آنها تقریباً یک اینچ(دو تا سه سانتی متر) بود. طول گونه‌های امروزی این کرم‌ها معمولاً بین ۲ تا ۴ فوت(۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر) کاهش یافته است، در حالی که برخی از گونه‌ها تا ۱۰ فوت(۳ متر) نیز رشد می‌کنند.

 

آنها فسیل کرم تازه کشف شده خود را "پنیچنوس"(Pennichnus) نامیدند و توضیح دادند که چگونه ۳۱۹ نمونه کمیاب را که در رسوبات ماسه سنگی در سراسر ژئوپارک "Yehliu" در تایوان حفظ شده بودند، مطالعه و بررسی کردند. آنها در نهایت کشف کردند که این کرم باستانی دارای برخی از عادات شکار و تغذیه متمایز و نسبتاً غیرمعمول بوده است.

 

محققان نوشتند: این گودال‌های L شکل رفتارهای شکار کرم‌های بابیت را نشان می‌دهد. آنها بعد از هر بار شکار، دوباره حفره‌ای ایجاد می‌کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------