شناسایی گونه‌ای جدید از هشت‌پا بوسیله‌ی روش‌های غیرتهاجمی



هشت پا،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان به تازگی گونه‌ای جدید از هشت‌پاها را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از آلرت، تایید کشف یک گونه‌ی جدید از هشت‌پاها معمولا با بررسی‌های آزمایشگاهی و تشریح همراه است اما در مورد هشت‌پایی به نام "Grimpoteuthis imperator dumbo" این طور نبوده است. این هشت‌پا به تازگی به‌ وسیله‌ی اسکن غیرتهاجمی شناسایی شده است.

 

محققان این هشت‌پا را به وسیله‌ی اسکن ام‌.آر.آی و توموگرافی میکرو محاسباتی(micro-CT) در قسمت شمالی "رشته‌کوه زیردریایی هاوایی-امپراتور" مکانی در زیر اقیانوس آرام کشف کردند و بررسی‌هایی غیرتهاجمی بر روی نمونه‌هایی از بافت آن انجام دادند.

 

اندازه‌گیری‌های استاندارد و تصاویر دیجیتالی نیز مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند تا محققان مطمئن شوند این هشت‌پا یک گونه‌ی منحصر به فرد و جدید است.

 

محققان در مقاله‌ی منتشر شده خود نوشتند: در علم جانورشناسی، توصیف گونه‌ها به انجام روش‌های تهاجمی وابسته است که اغلب باعث آسیب دیدن گونه‌ها می‌شود و تنها می‌توان بخشی از ساختار پیچیده آنها را درک کرد.

هشت پا،اخبار علمی،خبرهای علمی

 

ما از روشی غیرتهاجمی و روشی با حداقل آسیب استفاده کردیم که امکان توصیف گونه‌ها را به شکلی جامع‌تر فراهم می‌کند.

 

با توجه به اینکه تعداد این هشت‌پاها کم است هر چه تشریح کمتری انجام دهیم بهتر است. با این حال به رغم تعداد کم این موجودات نقش مهمی در زیستگاه‌های اعماق دریا، در عمقی حدود هفت هزار متر ایفا می‌کنند.

 

جزئیاتی که در مورد این هشت‌پا کشف شد از جمله شکل پوسته، آبشش‌ها، دستگاه گوارش و گوناگونی سیستم عصبی و اندام‌های حسی آن باعث شد که این موجود به عنوان گونه‌ای جدید شناخته شود. برخی از ویژگی‌های آن مانند شکل قلب سیستمیک آن پیش از این در گونه‌های دیگر هشت‌پا دیده نشده بود.

هشت پا،اخبار علمی،خبرهای علمی

 

انواعی از فناوری‌های غیر تهاجمی که برای شناخت این گونه استفاده شد پیش از این برای گونه‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما این تحقیقات نشان می‌دهد که از این فناوری‌ها می‌توان برای گونه‌های بزرگ‌تر نیز استفاده کرد.

 

اینکه همه‌ی موجودات بتوانند مانند این هشت‌پا پس از بررسی به زندگی طبیعی خود بازگردند تغییری بزرگ در جهت دست نخورده نگه داشتن این نوع اکوستیستم‌ها خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------