آلمان تلسکوپ خود را روی ماهواره روسیه خاموش کرد



تلسکوپ آلمان،اخبار علمی،خبرهای علمی
آلمان با خاموش کردن تلسکوپ رصد سیاه‌چاله خود که روی یک ماهواره روسی قرار دارد، تمامی همکاری‌های علمی و فضایی خود با روسیه را به دلیل حمله به اوکراین متوقف کرد، اما همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی ساخت آلمان که بزرگترین نقشه از سیاه‌چاله‌های جهان را می‌سازد، پس از توقف همکاری‌های علمی آلمان با روسیه در اعتراض به تهاجم این کشور به اوکراین، خاموش شد.

 

این تلسکوپ شکارچی سیاه‌چاله‌ها به نام "ایروزیتا"(eROSITA) در سال 2019 از پایگاه پرتاب فضایی "بایکونور" در قزاقستان بر روی ماهواره ساخت روسیه موسوم به "اسپکتروم رونتگن گاما"(Spectrum-Roentgen-Gamma) به فضا پرتاب شد. این ماموریت به طور مشترک توسط مرکز هوافضای آلمان(DLR) و آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) انجام شد.

 

سخنگوی موسسه "ماکس پلانک" آلمان درامور فیزیک فرازمینی که "eROSITA" را ساخته و آن را مدیریت می‌کند، اعلام کرد که این تلسکوپ در هنگام برقراری تماس با زمین در روز شنبه 26 فوریه در حالت ایمن قرار گرفته است.

 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان در روز جمعه (25 فوریه) اعلام کرد که تمامی همکاری‌های قدیمی موجود در زمینه علمی و تحقیقاتی با روسیه فوراً متوقف خواهد شد.

 

مرکز هوافضای آلمان نیز روز گذشته بیانیه خود را صادر کرد و تأیید کرد که تمام همکاری‌ها با روسیه را متوقف می‌کند.

 

در بیانیه مرکز هوافضای آلمان آمده است: با توجه به تجاوز روسیه به اوکراین، هیئت اجرایی مرکز هوافضای آلمان تصمیم گرفت همکاری در پروژه‌های در حال اجرا و برنامه‌ریزی شده در آینده را متوقف کند و از این پس هیچ پروژه و برنامه جدیدی با موسسات تحقیقاتی روسیه انجام نخواهد شد.

 

آلمان پیش از این در سال 2013 با روسیه در مأموریتی به نام "Bion M" همکاری کرده بود و 45 موش و چندین گونه مارمولک، ماهی و حلزون را به یک سفر فضایی یک ماهه فرستاده بود.

 

این دو کشور همچنین در زمینه توسعه فناوری‌های رباتیک برای اکتشافات فضایی همکاری داشته‌اند.

 

به گزارش رویترز، در اواخر سال 2021، آلمان یک محقق روسی را که در دانشگاهی در بایرن کار می‌کرد، به دلیل افشای اطلاعات برنامه پرتابگر "آریان 5" اروپا به سازمان اطلاعات روسیه دستگیر کرد. آلمان پیش از این به دلیل نگرش سهل‌آمیز خود در قبال روسیه پس از الحاق نظامی کریمه اوکراین در سال 2014 مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 

مهم‌ترین جنبه این تصمیم آلمان شاید این واقعیت است که این کشور بزرگترین کمک کننده به بودجه آژانس فضایی اروپا(ESA) است که شامل مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز می‌شود که شامل همکاری کشورهای روسیه، ژاپن و ایالات متحده است. در حال حاضر، "ماتیاس مائورر" فضانورد آلمانی همراه با "پیوتر دوبروف" و "آنتون شکاپلروف" فضانوردان روسی و "کایلا بارون"، "مارک ونده هی"، "راجا چاری" و "توماس مشبرن" فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی حضور دارند.

 

مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی سالیان سال است که فراتر از سیاست در نظر گرفته شده است، اما با تشدید تجاوزات روسیه به اوکراین، سؤالاتی در مورد آینده آن مطرح شده است. البته روسیه قبلاً گفته بود که قصد ندارد با کشورهای غربی در اکتشافات فضایی آینده فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری کند.

 

در حال حاضر، همکاری در ایستگاه فضایی بدون تغییر ادامه دارد. آژانس فضایی فرانسه نیز در یک بیانیه بیان کرد که همکاری کشورها در ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت همه شرکا ادامه دارد.

 

آژانس فضایی فرانسه در این بیانیه گفت که چندین مشارکت تحقیقاتی با روسیه در ایستگاه فضایی متمرکز بر پزشکی فضایی دارد.

 

آژانس فضایی فرانسه که پایگاه پرتاب‌های فضایی "کورو" واقع در گویان فرانسه را اداره می‌کند، در حال حاضر در حال بررسی امکان جایگزینی موشک "سایوز" روسیه در چندین ماموریت برنامه‌ریزی شده اروپایی با موشک "وگا"(Vega) یا "آریان 5"(Ariane 5) است که ساخته اروپا است. این ماموریت‌ها شامل پرتاب دو ماهواره ناوبری اروپایی برای استقرار صورت فلکی "گالیلئو" است که مشابه ماهواره‌های GPS ایالات متحده است و پرتاب آنها برای اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شده بود.

 

شرکت ارائه دهنده پرتاب‌های اروپایی به نام "آریان‌اسپیس"(Arianespace) از سال 2011 تاکنون تا تکمیل پرتابگرهای سبک "وگا" و "آریان 5" از موشک روسی "سایوز" استفاده کرده است.

 

بیانیه آژانس فضایی فرانسه در پی تصمیم روسیه در اوایل این هفته مبنی بر توقف فوری پرتاب موشک "سایوز" از گویان فرانسه به دلیل اعمال تحریم علیه روسیه صورت گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------