چگونه عاشق مطالعه شویم و با لذت درس بخوانیم؟



راه کاری برای درس خواندن با لذت, روش لذت بردن از درس خواندن, مهارت های درس خواندن با لذت

اموزش درس خواندن با لذت

 

چگونه از درس خواندن لذت ببریم و خستگی را دور بزنیم؟!

اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید حتما این سوال در ذهنتان خطور کرده است اینکه چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ یا چگونه از مطالعه کردن لذت ببریم؟ این سوال یک سوال مشترک بین تمام افراد در حال تحصیل است بنابراین در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت. برای دانستن اینکه چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ همراه ما باشید.

 اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید حتما این سوال در ذهنتان خطور کرده است اینکه چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ یا چگونه از مطالعه کردن لذت ببریم؟ این سوال یک سوال مشترک بین تمام افراد در حال تحصیل است بنابراین در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت. برای دانستن اینکه چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ همراه ما باشید. 

 

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ 

درس خواندن و مطالعه کردن یکی از نیاز های اصلی در دوران تحصیل هر فرد است. شاید خواندن درس برای خیلی از افراد سخت و کسل کننده به نظر می آید اما با یک برنامه ریزی درست و آشنایی با نحوه صحیح درس خواندن می تواند در روند پیشرفت ما در دوران تحصیل موثر واقع شود.

 

گوش فرا دادن در حین آموزش دیدن و مطالعه با دقت و با کیفیت  می تواند درس خواندن را برای شما لذت بخش سازد. ممکن است به ظاهر کار سختی به نظر برسد اما هر فرد با تمرین مداوم و انجام شیوه درست درس خواندن به مرور زمان متوجه خواهد شد که چه روشی برای درست خواندن مناسب تر و درست تر است. بنابراین با دانستن چند اصول متوجه خواهیم شد که چگونه از درس خواندن لذت ببریم.

 

نکات قابل توجه در مورد درس خواندن

داشتن یک برنامه ریزی درست و حساب شده می تواند ما را در قبول و دریافت نمرات عالی کمک شایانی نماید. همه ما در ابتدا باید با دید مثبت به درس خواندن نگاه کنیم و تمام تلاش خود را در زمینه جذاب سازی درس مورد نظر نماییم. چنانچه دید ما به درس مورد نظر منفی باشد آنگاه واقعا درس خواندن نفرت انگیز و یادگیری غیر ممکن خواهد شد.

 

توجه داشته باشید که برنامه ریزی و شیوه درس خواندن برای افراد مختلف، متفاوت است. ما باید در ابتدا توانایی های خود را در زمینه های گوناگون بسنجیم و مطابق با همان یک برنامه ریزی صحیح انجام دهیم. ایجاد انگیزه برای خود یکی از مهم ترین روش ها برای لذت بخش ساختن درس است. 

 

موثرترین روش ها برای لذت بخش ساختن خواندن درس 

موثر ترین روش ها با برنامه ریزی و تمرین میسر واقع می شود بنابراین نباید هرگز درس خواندن را به شب پیش از امتحان موکول نماییم در چنین شرایطی با خستگی بیش از حد بیشتر نسبت به درس خواندن و مطالعه احساس بدتری خواهید داشت. 

 

بهتر است تمام درس ها را در طول سال مرور کنید تا نیازی به خواندن کل کتاب در یک شب نباشد. اگر بخواهیم کل کتاب درسی را در شب پیش از امتحان مطالعه کنیم، استرس ناشی از امتحان مانع از یادگیری درست درس مربوطه خواهد شد. 

 

لذت بخش ساختن خواندن درس, نحوه لذت بردن از مطالعه, چگونه از درس خواندن لذت ببریم

آیا می دانید چگونه از درس خواندن لذت ببرید؟

 

متمرکز بودن به هنگام درس 

متمرکز بودن به هنگام درس یکی از پاسخ های سوال چگونه از درس خواندن لذت ببریم، است. زمانی که شما درس مورد نظر را در کلاس توسط استاد یا معلم متوجه شوید خواندن آن به مراتب ساده تر خواهد شد. یادداشت برداری نکات کلیدی درس یکی از روش های کاربردی و موثر در یادگیری صحیح است. در واقع نوت برداری موجب افزایش تمرکز ما در کلاس یادگیری است. 

 

مشخص نمودن مکان درس خواندن

بهتر است یک مکان مناسب برای درس خواندن مطالعه کردن مشخص نمایید. مکان مورد نظر باید از لحاظ نورگیری و سرو صدا در بهترین حالت باشد. نور مناسب یکی از نکات مهم در درس خواندن است بنابراین حتماً به آن توجه داشته باشید. مکان های شلوغ و پر سر و صدا مانع از برقراری آرامش و تمرکز می شود و نمی توانیم آن چنان که باید از درس خواندن لذت ببریم.

 

مطالعه گروهی

چنانچه شرایط مهیا است بهتر است مطالعه کردن به صورت گروهی را تجربه کنید زیرا بسیار روی یادگیری و لذت بخش شدن درس موثر است. در واقع با جمع شدن در کنار هم و انتقال اطلاعات به هم می توانیم درس خواندن را برای یکدیگر لذت بخش نماییم. تصور کنید جمعی از دوستان در کنار هم مشغول درس خواندن هستید مسلماً تمرکزتان بیشتر خواهد شد و هنگامی که یک فرد بخشی از درس را متوجه نشد فرد دیگر می تواند برای وی توضیح دهد بدین صورت بخش های مختلف یک کتاب ممکن است چندین مرتبه تکرار گردد و این خود موجب یادگیری سریع تر خواهد شد. 

 

مطالعه هوشمند

ما باید به صورت هوشمندانه با تمرکز کافی درس بخوانیم. خواندن درس به مدت طولانی اما بی کیفیت انسان را نسبت به درس خواندن دلسرد خواهد کرد. بهتر است به هنگام درس خواندن امکانات لازم را برای خود فراهم کنید و با لذت و تمرکز تمام درس خواندن را آغاز کنیم. سعی کنیم درس خواندن را به منظور یادگیری و افزایش اطلاعات ادامه دهیم نه صرفاً برای دریافت نمره و بالا رفتن سطح مدرک .

 

تاثیر ورزش 

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد ورزش کردن موجب افزایش قدرت یادگیری خواهد شد. می توانیم بدین منظور پیش از درس خواندن و مطالعه کردن چندین دقیق ورزش نماییم تا تعریق موجب خون رسانی به مغز گردد و راحت تر درس را متوجه شویم.

 

تغییر محل مطالعه 

چنانچه مکان مطالعه کردن برایتان تکراری و کسل کننده شد می توانید محل مطالعه خود را تغییر دهید. در واقع با این کار می توانیم مغز خود را به چالش بکشانیم . می توانید شما در چندین مکان مختلف از منزل درس خواندن را امتحان کنید در هر مکان که احساس راحتی بیشتری داشتید درس خواندن را ادامه دهید. راحت بودن محل مطالعه نقش موثری در یادگیری و لذت بخش شدن درس دارد. 

 

ایفای نقش معلم

آموزش درس به دیگری بسیار در یادگیری بهتر موثر است. در واقع آموزش درس خوانده شده به فرد دیگر موجب می شود مطالب در ذهن شما برای همیشه ثبت گردد. حتی در صورت حضور نداشتن کسی می توانید برای خود در نقش معلم درس را توضیح دهید . همانطور که پیش تر گفتیم روش های مختلفی برای لذت بخش کردن درس وجود دارد اما این روش ها برای افراد مختلف، متفاوت می باشد.  ما می توانید روش های مختلف را امتحان کنیم و از بین روش ها یکی را که بیشتر دوست داشتیم ادامه دهیم.

 

لذت بردن از درس خواندن, مهارت های درس خواندن با لذت, لذت بخش ساختن خواندن درس

راهکارهایی برای لذت بردن از درس خواندن

 

استراحت کردن در بازه زمانی مناسب 

برخی از افراد گمان می کنند خواندن درس به صورت مداوم بدون هیچ استراحتی موثرتر خواهد بود. درس خواندن بدون استراحت موجب خستگی شدید مغز می گردد و ما را از یادگیری بازمی دارد. مغز برای یادگیری مطالب به استراحت نیاز دارد . 5 دقیقه استراحت بین درس خواندن می تواند تاثیر مثبت فراوانی روی یادگیری داشته باشد پس شما نیز از این موضوع با اهمیت غافل نشوید.

 

مشاهده و بررسی تصاویر

تصاویر و جداول موجود در کتاب درسی برای خیلی از افراد بی اهمیت است اما در صورتی که تصاویر گویای بسیاری از مطالب مهم هستند بنابراین اگر بتوانیم به تصاویر موجود در عکس دقت کنیم مسلماً مطالب خوانده شده بهتر و راحت تر در ذهنمان باقی می ماند. توجه داشته باشید تمام مطالب موجود در کتاب درسی حتی تصاویر مهم هستند و بیخیال از کنارشان رد نشوید. 

 

مدیریت صحیح

ما باید به هنگام درس خواندن مدیریت زمان داشته باشیم در غیر این صورت ممکن در آخر وقت کم بیاوریم. برنامه ریزی بر اساس زمان داشته می تواند بسیار برای دانش آموز یا دانشجو مفید واقع شود. 

 

مهارت های درس خواندن با لذت, لذت بخش ساختن خواندن درس, نحوه لذت بردن از مطالعه

از درس خواندن لذت ببریم؟

 

جمع بندی 

خیلی از افراد با معضل درس خواندن دست و پنجه نرم می کنند اما واقعاً با یک برنامه ریزی صحیح و بهره گیری از روش درس خواندن مورد علاقه می توانیم درس خواندن را برای خود لذت بخش سازیم.

 

گردآوری : بخش روانشناسی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------