اولین تصاویر کاوشگر جدید ژاپن از ماه



ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
فرودگر SLIM ژاپن که به تازگی به مدار تنها قمر زمین رسیده، تصاویری از ماه را قبل از فرود روی این کره به تصویر کشیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، فرودگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه موسوم به SLIM پس از رسیدن به مدار ماه در روز کریسمس، حالا اولین تصاویر خود را از سطح ماه منتشر کرده است.

 

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) تصاویر تک رنگ اما بسیار دقیق از سطح ماه را در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) منتشر کرده است.

 

این تصاویر پس از قرارگیری موفقیت آمیز این فضاپیما در مدار ماه در روز دوشنبه 25 دسامبر گرفته شده است.

 

مقامات آژانس فضایی ژاپن نوشتند: کاوشگر SLIM با موفقیت وارد مدار ماه شد و اکنون تصاویری از ماه ارسال کرده است.

 

کاوشگر رباتیک SLIM در تاریخ 6 سپتامبر همراه با ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی پرتوی ایکس(XRISM) به فضا پرتاب شد.

 

سپس در حالی که تلسکوپ XRISM در مدار زمین باقی ماند و مأموریت خود را برای بررسی منابع پرتوی ایکس کیهانی آغاز کرد، کاوشگر SLIM سیاره ما را برای قرارگیری در یک مدار بیضی‌شکل به دور ماه ترک کرد و اکنون تقریباً هر 6.4 ساعت یک بار دور تنها قمر زمین می‌چرخد.

 

این مدار، کاوشگر را تا فاصله 600 کیلومتری به سطح ماه نزدیک می‌کند و در دورترین فاصله نیز در فاصله 4000 کیلومتری از آن قرار می‌گیرد.

 

این فضاپیمای 2.7 متری قرار است در تاریخ 24 ژانویه(4 بهمن 1402) روی ماه فرود آید.

 

اگر فرود SLIM روی ماه موفقیت آمیز باشد، ژاپن پس از اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، چین و هند به پنجمین کشوری تبدیل خواهد شد که فرودی موفقیت آمیز روی کره ماه داشته‌اند.

 

به گفته آژانس فضایی ژاپن، کاوشگر SLIM پس از فرود موفقیت‌آمیز بر روی ماه، فناوری مورد نیاز برای فرود روی ماه و سیارات منظومه شمسی و همچنین بررسی‌های نزدیک و شخصی از سطح ماه را با یک کاوشگر در مقیاس کوچک انجام می‌دهد.

 

آژانس فضایی ژاپن در شرح ماموریت خود نوشت: با ایجاد فرودگر SLIM، انسان‌ها تغییری کیفی به سمت فرود در جایی که ما می‌خواهیم انجام می‌دهند و نه فقط در جایی که فرود آمدن در آن آسان است. با دستیابی به این امر، فرود بر روی سیاراتی که منابعی غنی‌تر از ماه دارند نیز امکان پذیر خواهد شد.

 

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، SLIM پس از لمس سطح ماه، دو مینی‌کاوشگر را روی سطح ماه مستقر خواهد کرد. مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن می‌گویند: این کاوشگرها به اعضای گروه ماموریت در نظارت بر وضعیت SLIM کمک خواهند کرد و یک سیستم ارتباطی مستقل را برای ارتباط مستقیم با زمین ارائه خواهند داد.

 

SLIM اولین کاوشگر ژاپنی نیست که به مدار ماه می‌رسد. کاوشگر «هیتن»(Hiten) این کار را در سال ۱۹۹۰ انجام داد و به دنبال آن کاوشگر «سلن»(SELENE) در سال ۲۰۰۷ به مدار ماه رسید.

 

همچنین فرودگر «هاکوتو-آر»(Hakuto-R) ساخت شرکت «آی‌اسپیس»(ispace) در مارس سال گذشته به مدار ماه رسید. این فرودگر یک ماه پس از پرتاب تلاش کرد ماه را لمس کند، اما پس از اینکه حسگرهای آن به خاطر لبه یک دهانه ماه گیج شدند، روی ماه سقوط کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------