کشف یک حشره ۳۵ میلیون ساله در یک کهربا



 حشره ۳۵ میلیون ساله,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان حشره‌ای ناشناخته را که در یک کهربا به دام افتاده است، کشف کرده‌اند که قدمت آن را بین ۳۵ تا ۴۷ میلیون سال تخمین می‌زنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، به لطف یک همکاری تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا، گونه‌ای از حشره که قبلاً توصیف نشده بود در یک سنگ کهربا کشف شده است و اکنون Calliarcys antiquus نام گرفته است.

 

آرنولد استانیچک از موزه تاریخ طبیعی ایالتی اشتوتگارت می‌گوید، این حشره که متعلق به گونه‌های مگس یک‌ روزه است، در تکه‌ای از کهربای بالتیک کشف شده است که بین ۳۵ تا ۴۷ میلیون سال قدمت دارد.

 

یک‌روزه‌ها با نام علمی Ephemeroptera نام یک راسته از زیررده بال‌داران است. به‌خاطر اینکه عمر این حشرات بالغ بسیار کوتاه و یک یا دو روز است و بیشتر از سه روز زنده نمی‌مانند، به آنها یک‌روزه‌ می‌گویند.

 

یک‌روزه‌ها حشراتی با بال‌های غشایی و تعداد زیادی رگ‌بال هستند و عموما بال‌های عقبی آنها کوچک‌تر از بال‌های جلویی است. حشرات بالغ در انتهای بدن دارای زائده‌های بلندی هستند و تا قبل از بلوغ درون آب زندگی می‌کنند و از انواع گیاهان مختلف داخل آب تغذیه می‌کنند. بدن این حشرات در طرفین دارای زوائد برگ‌مانندی است که در واقع همان پیوست‌های تنفسی هستند که به وسیله آن اکسیژن محلول در آب را جذب می‌کنند. آنها در انتهای بدن نیز دارای پیوست‌هایی هستند.

 

یک روزه‌ها از نظر تغذیه ماهی‌ها دارای اهمیت فوق‌العاده زیادی هستند و یکی از بخش‌های مهم در جیره غذایی ماهی‌ها در آب‌های شیرین هستند.

 

 حشره ۳۵ میلیون ساله,اخبار علمی ,خبرهای علمی

این حشره جدید به لطف تخصص و همت پروفسور خاویر آلبا-ترسدور از بخش جانورشناسی دانشگاه گرانادا که از میکروتوموگرافی برای تولید عکس‌های واضح از این حشره استفاده کرد، توانست به طور کامل مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

 

پروفسور آلبا-ترسدور در یک بیانیه در مورد کشف این حشره توضیح داد: حفظ‌شدگی نمونه‌های به دام افتاده درون کهربا اغلب عالی است و شفافیت موادی که آنها را احاطه کرده است، ما را قادر می‌سازد تا آنها را زیر میکروسکوپ با جزئیات زیاد مورد مطالعه قرار دهیم. اما در موارد دیگر، سطح شفافیت خوب نیست و زمینه‌های تیرگی مانع از بررسی جزئیات خاص می‌شود.

 

هنگامی که شفافیت محدود کننده است، میکروتوموگرافی اشعه ایکس(تکنیکی شبیه به روشی که در بیمارستان‌ها برای مطالعه اندام‌های بیماران استفاده می‌شود) در مطالعه نمونه‌های فسیلی حفظ شده در کهربا بسیار ارزشمند است.

 

این گونه از حشره که قبلاً توصیف نشده بود، سپس با مقایسه با گونه‌های موجود از این جنس به لطف دانش تخصصی رومن گودونکو از مؤسسه حشره‌شناسی آکادمی علوم چک مورد مطالعه قرار گرفت.

 

علاوه بر این، با توجه به اهمیت مطالعات مولکولی در توصیف گونه‌ها و تعیین موقعیت تکاملی آنها، دانشگاه لودز در لهستان نیز مورد مشورت قرار گرفت.

 

 حشره ۳۵ میلیون ساله,اخبار علمی ,خبرهای علمی

سرانجام این تیم تحقیقاتی، تحقیقات خود را با تجزیه و تحلیل DNA حیوانات زنده از این جنس به پایان رساندند.

 

محققان می‌گویند: به طور خلاصه، همه چیز با کشف یک حشره زیبای حفظ شده در کهربا شروع شد که توجه چشمان ریزبین یک دانشمند را به خود جلب کرد و این در نهایت مستلزم همکاری مشتاقانه و کارآگاهی پنج دانشمند مستقر در مراکز تحقیقاتی واقع در چهار کشور بود.

 

پروفسور آلبا-ترسدور می‌گوید: تیم تحقیقاتی ما پس از به کارگیری جدیدترین تکنیک‌ها، سرانجام توانست حشره‌ای را توصیف کند که میلیون‌ها سال درون یک قطعه کهربا محبوس شده است.

 

این مطالعه در مجله "ساینتیفیک ریپورتز"(Scientific Reports) منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------