کاوشگر چینی مریخ نخستین عکس از این سیاره را ارسال کرد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, مریخ
آژانس ملی فضایی چین اعلام کرد، کاوشگر مریخ این کشور به نام «تیان ون یک» موفق به ارسال نخستین عکس از این سیاره منظومه شمسی شده است. 

به گزارش ایرنا از "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین، کاوشگر مریخ این کشور تا روز گذشته /جمعه/ چهارمین تصحیح مدار خود را انجام داده است.

 

«تیان ون ۱» تا کنون به مدت ۱۹۷ روز در فضا پرواز کرده و حدود ۴۶۵ میلیون کیلومتر مسافت طی کرده است. اکنون این کاوشگر با کره زمین حدود ۱۸۴ هزار کیلومتر و با کره مریخ یک میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومتر فاصله دارد.

 

مأموریت تیان ون-۱ اولین گام چین برای انجام اکتشافات مستقل در سیاره مریخ است. در این ماموریت پرواز در مدار مریخ، فرود بر مریخ و گشت روی سطح این سیاره انجام خواهد شد.

 

وزن کلی کاوشگر تیان ون-۱ حدود ۵ تن است که از یک مدارگرد و یک دستگاه گشت تشکیل شده است. دستگاه گشت شامل سفینه ورود و یک مریخ نورد است.

 

چین طی سال ‌های اخیر در علم فضا پیشرفت چشمگیری داشته است، اما بر اساس قوانین آمریکا از همکاری ناسا با چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری می شود. همین موضوع باعث شده است چین به دنبال ایجاد یک ایستگاه فضایی برای خود باشد.

 

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ، سرمایه گذاری کرده است.

 

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

 

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

 

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

 

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی به عنوان اولین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمۀ پنهان ماه بنشیند.

 

در صورت موفقیت چین در فرود آوردن کاوشگر روی سطح مریخ، این کشور وارد کلوپ نخبگان فضا خواهد شد. فرود روی مریخ کار بسیار دشواری است و تا کنون تنها ایالات متحده توانسته است فضاپیماها را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد. در حال حاضر همچنان دو کاوشگر «این‌سایت» و «کنجکاوی» هر دو متعلق به ناسا، روی سطح مریخ مشغول فعالیت هستند.

 

شش فضاپیمای دیگر نیز (سه فضاپیمای آمریکایی، دو اروپایی و یک هندی) هم اکنون از مدار مریخ، در تلاش برای کسب دانش بیشتر درباره این سیاره هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------