طراحی اتاق بازی كودكان



دکوراسیون اتاق کودک یکی از متنوع ترین مکان ها در طراحی داخلی است زیرا هر روز شاهد سبک و شیوه ای جدید در نوع چیدمان و تزیین دکوراسیون این اتاق ها هستیم.

کودکان روح بسیار لطیف و حساسی دارند. بنابراین آرامش و امنیت آنها به ویژه هنگام خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است زیرا کودکان دوست دارند در اتاقی بازی کنند که بر اساس موضوعات مورد علاقه‌ی آنها طراحی شده باشد.

 

کودکان دوست دارند در اتاقی بازی کنند که بر اساس علاقه‌ی آنها طراحی شده باشد


از استیکرهای دیواری گوناگون گرفته تا تخت خواب های لوکس و شیک همگی در ایجاد این گستردگی نقش زیادی ایفا می کنند. اما مدل هایی که از همه لحاظ یگانه و تک باشند نیازمند دقت و نقشه ریزی درست هستند،  مدل هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد از بین همین نمونه های یگانه و منحصر بفرد انتخاب شده که با طراحی ویژه خود هیچ وقت فراموش نمی شوند.

زمانی که به طراحی داخلی اتاق کودک می رسیم، استفاده از سبک مدرن و ساده همیشه جزء بهترین روش ها خواهد بود. مسلما وسایل اتاق کودک نقش مهمی در تعیین سبک مدرن اتاق دارند بنابراین باید در انتخاب لوازم اتاق، بخصوص مبلمان مانند تخت خواب و کمدها دقت زیادی بخرج دهید.
 
پس از تهیه وسایل اصلی، چیدمان آنها مهم ترین نکته در طراحی دکوراسیون اتاق است. بنابراین قفسه های نگهداری لوازم و اسباب بازی های کودک یک وسیله لازم و ضروری برای اتاق بحساب می آید.

در طراحی اتاق بازی کودکان حتما با آنها همفکری کنید تا ببینید در ذهنش دنبال چه چیزی برای این‌ فضا است. وقتی خودشان در طراحی اتاق دست داشته باشند، می توانند ارتباط بهتری با فضای آن برقرار کنند.

یک طراحی تک رنگ با زمینه سرد مناسب اتاق پسران. اتاق زیر تمی سیاه و سفید دارد که با میزان کمی رنگ سبز ترکیب شده است. جالب ترین قسمت طراحی اتاق استفاده از دیوار تخته سیاه در قسمت میز تحریر است. این کار در رشد ذهن خلاق کودکان بسیار تاثیر گذار است و توصیه می شود حتما در اتاق کودکانتان چه پسر و چه دختر از آن استفاده کنید. با توجه با اینکه اتاق فضای کمی دارد، تخت خواب به صورت تاشو طراحی شده تا در مواقع غیر ضروری به داخل دیوار رفته و جمع شود. با این کار فضای بیشتری با بازی کودک آزاد می شود.

نکته هایی برای دکوراسیون و چیدمان اتاق کودک


قفسه ‌های مخصوص اسباب بازی در اتاق خواب کودک
آن قفسه های چوبی مخصوص اسباب بازی کودک که داخل آن ها سطل های پلاستیکی با رنگ های روشن جا داده شده است و شما آن ها را معمولا در مهد کودک ها یا مراکز پیش دبستانی می بینید فقط مخصوص این مکان های اداری و تجاری نیستند، بلکه شما هم می توانید در اتاق خواب کودک خود از آن‌ها استفاده کرده و وسایل بازی آن ها را در این قفسه ها قرار دهید. برخی از والدین ممکن است خودشان دست به کار شده و چنین قفسه های زیبا با کارکردی شگفت انگیز را بسازند، اما اگر در این کار مهارت ندارید می توانید آن ها را از فروشگاه های وسایل کودک خریداری کنید.

اتاق کودک باید فضاهایی داشته باشد که وسایلش را در آنها بگذارد. جاهای مختلفی از اتاق را در نظر بگیرید و هر بخش را به یکی از وسایلش (اسباب‌بازی، لباس، کتاب و نظایر آن) اختصاص دهید. این فضاها باید طوری انتخاب شوند که در دسترس کودک باشند. به او آموزش دهید پس از هر بار استفاده از وسایلش آنها را به جای خود برگرداند. نحوه ی سازمان دهی وسایلش را به او یاد بدهید.

وسیله ها و اسباب بازی های قدیمی را از چرخه اسباب بازی هاى کودک خارج کنید
این یکى از مهمترین اصول طراحى اتاق بازی کودکان است. برای جلوگیری از شلوغی و در هم ریختگی اتاق، باید هر از چند گاهى اسباب ‌بازیها و ‌وسیله هایى که دیگر مناسب سن فرزندتان نیستند را به کسان دیگرى ببخشید، همانگونه که لباس هاى قدیمى را می بخشید. اگر کودک شما به مدت ۶ ماه با چیزى بازی نکرد، آن وسیله را به فرد دیگرى بدهید.

اگر فکر می کنید ممکن است که فرزند شما بعدها سراغش را بگیرد، آنها را براى مدتى پیش خود نگه دارید، اگر فراموششان کرد، سپس به فرد دیگری ببخشید. البته این قانون شامل حال همه وسیله هاى قدیمی کودک می شود.


برای دکوراسیون اتاق کودک می توانید از اسباب‌ بازی‌ های خودش استفاده کنید
اسباب بازی های کودکان معمولا رنگارنگ هستند و شکل ها و اندازه های مختلفی دارند. با استفاده از اسباب بازی های کودک به عنوان تزئینات اتاق، هم در هزینه و هم در فضای اتاق صرفه جویی خواهید کرد. البته در نوع چیدن آنها باید کمی سلیقه به خرج دهید. اسباب بازی های بزرگ را با قلاب آویزان کنید و اسباب بازی های کوچک تر را در قفسه ها قرار دهید.

 

اتاق بازی کودک را با اسباب بازی های خودش تزیین کنید


استفاده از وسایل آموزشی در دکوراسیون اتاق کودک
آموزش کودک یکی از مهم ترین کارهایی است که همیشه باید در مرکز توجه تان قرار بگیرد. بنابراین در طراحی اتاق، سعی نکنید فقط به جنبه تفننی و زیبایی آن اهمیت دهید. در کنار وسایل تزئینی، کتاب ها و اسباب بازی های آموزشی اش را نیز قرار دهید. با این کار، کودک هم آموزش می بیند و هم تفریح و سرگرمی خواهد داشت.

پوشش کف اتاق باید مناسب باشد
کودکان دوست دارند هنگام بازی روی زمین بخزند. بهتر است کف اتاق را فرش کنید که از پا، زانو، دست و سایر قسمت های بدنش محافظت کند. حتی می توانید به جای فرش، از تشک های لاستیکی مخصوص استفاده کنید.

 

برای کف اتاق کودک پوشش مناسبی استفاده کنید


به دنبال پالت رنگی و تم خاصی نباشید
درست است که در حال حاضر فرزند شما احتمالا علاقه بسیار زیادی به یک شخصیت کارتونى و یا یک رنگ خاص دارد ولی سلیقه او خیلی زودتر از آن چیزی که فکر کنید عوض می شود. بنابراین به جای اینکه یک شخصیت کارتونی را روی دیوار نقاشی کنید، از استیکرهایى که به راحتى از دیوار جدا می شوند استفاده کنید.

اگر واقعا دوست دارید از یک رنگ خاص براى این فضا استفاده کنید، پیشنهاد می کنم که فقط یک دیوار را رنگ بزنید. اینکار جلوه خاص به اتاق می دهد و هر وقت از آن رنگ خسته شدید، فقط کافیست این دیوار را رنگ کنید.


گردآوری: بخش مد بیتوته

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------