کابینت آشپزخانه پله ای؛ مزایا و معایب کابینت‌های پله ای را بدانید



از آنجا که فضای برخی از آشپزخانه‌ها محدود است، برای استفاده بهتر از فضا، تکنیک طراحی کابینت دو پله‌ای کاربرد دارد. به طوری که دیوار آشپزخانه به طور کامل کابینت بندی می‌شود و فقط فضای بین دو کابینت زمینی و هوایی باقی می‌ماند. حتی در برخی از قسمت‌های آشپزخانه می‌توانید از کف تا سقف (شبیه به کمد) از کابینت استفاده کنید. حالا اگر قرار باشد کابینت آشپزخانه پله ای را برای خانه خود اجرا کنید، چه نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کنید؟ در ادامه قصد داریم در همین مورد با شما صحبت کنیم.

 

کابینت پلکانی چیست؟

کابینت‌های دو طبقه یا پله‌ای برای قسمت هوایی یا دیواری کاربرد دارد که در آن دو ردیف کابینت روی همدیگر قرار می‌گیرد. انواع و اقسام کابینت پلکانی در کابینت‌سازی‌ها ساخته می‌شود که برحسب ساختار و شکل آشپزخانه‌ها انتخاب می‌شوند. در این کابینت‌ها، عموما کابینت طبقه اول با عمق کمتر ساخته می‌شود و روی آن کابینت طبق دوم قرار دارد که عمق بیشتر آن باعث می‌شود که به سمت جلو باشد.

 

زمانی که در حال رفت و آمد در آشپزخانه هستید، اگر کابینت‌های دیواری که در طبقه یا پله اول هستند، عمق زیادی داشته و رو به جلو آمده باشند، زمان رفت و آمد مزاحمت ایجاد می‌کنند. برای مثال وقتی در حال آشپزی هستید و مدام سرتان با پله اول کابینت برخورد می‌کند، برایتان آزاردهنده می‌شود. در اینجا ترجیح می‌دهید کابینت‌ها در فاصله بالاتری نصب شود. اما از سوی دیگر زمان باز و بسته کردن کابینت دیواری هم دچار مشکل می‌شوید.

نمونه‌ای از کابینت دو طبقه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

 

کابینت آشپزخانه پله ای

 

مزیت‌های اجرای کابینت آشپزخانه پله ای

این نوع کابینت‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که از فضای آشپزخانه به شکل بهتری استفاده شود. البته وقتی از کابینت پلکانی صحبت می‌شود، فقط دو طبقه روی هم قرار می‌گیرد و دیگر خبری از طبقه سوم نیست. طراحی این نوع کابینت‌ها مزیت‌های زیادی دارد که عبارتند از:

استفاده بهتر از فضای آشپزخانه

یک آشپزخانه U شکل یا L فضای زیادی برای چیدن ظروف و مواد غذایی ندارد. بنابراین مجبور می‌شوید بخشی از ظروف را روی کابینت‌ها قرار دهید. زمانی هم که دیگر فضای کافی نباشد، مجبورید تعدادی از ظروف اضافه را ارزان‌تر بفروشید که آشپزخانه شلوغ و به هم ریخته نباشد. اما در اینجا طراحان کابینت یک پیشنهاد بهتر دارند و آن طراحی کابینت‌های دو طبقه است.

 

در این روش دقیقا تا زیر سقف کابینت نصب می‌شود و می‌توانید از تمامی فضای آشپزخانه به بهترین شکل استفاده کنید. برای آن دسته از آشپزخانه‌هایی که سقف بلندتری دارند، مطمئنا این روش می‌تواند باعث ایجاد قفسه‌های بیشتر برای چیدن ظروف شود.

 

زیباتر شدن محیط آشپزخانه

این روزها هر کسی که به فکر داشتن مدرن‌ترین آشپزخانه برای خانه خود باشد، تکنیک اجرای کابینت پله‌ای را انتخاب می‌کند. زیرا قرار نیست کابینت دیواری فقط قسمتی از دیوار آشپزخانه را پوشش دهد و در بالای آن دیوار خالی بماند. بلکه دیوار آشپزخانه به طور کامل با کابینت‌های خوش‌رنگ و طرح‌دار پوشانده می‌شوند.

این کابینت‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شوند که ظاهر مدرن‌تری را به آشپزخانه می‌دهند. در بیشتر موارد این کابینت‌ها با دو رنگ متفاوت هستند که نمای شیک‌تری دارند.

 

کابینت پلکانی چیست

 

ایجاد نظم در آشپزخانه

وقتی کابینت‌ها تنها بخشی از دیوار را پوشش می‌دهند، آشپزخانه نامنظم به نظر می‌رسد. یکی از راه‌های نظم بخشیدن به محیط آشپزخانه اینست که تمام آن را با یک اِلمان پر کنید. برای مثال اگر قرار است کابینت بزنید، آن را به طور کامل تا سقف اجرا کنید.

از طرف دیگر وقتی تعداد بیشتری قفسه در آشپزخانه داشته باشید، به این معناست که می‌توانید تمامی وسایل و مواد غذایی را در آن‌ها نگهداری کنید. پس از ریخت و پاش جلوگیری می‌شود. حالا به جای اینکه لوازم برقی یا برخی ظروف را روی کابینت‌های زمینی قرار دهید، آن‌ها را در کابینت‌های پله‌ای جابجا می‌کنید.

 

تمیز شدن سریع آشپزخانه

آشپزخانه‌ای که فضای مخفی بیشتری برای گذاشتن وسایل داشته باشد، سریع‌تر مرتب می‌شود. از طرفی تمیز کردن این آشپزخانه‌ها آسانتر است. وقتی کابینت پله‌ای نصب شده باشد، یعنی دیگر قرار نیست کاشی‌های بالای کابینت‌های دیواری را دستمال کشی کنید که کار دشواری است. بلکه کافیست درب کابینت های پله‌ای را در هفته یک بار دستمال‌کشی کنید تا همه جا تمیز و مرتب شود.

 

کاربردی برای آشپزخانه‌های کوچک

خرید خانه بزرگ به پول بیشتری هم نیاز دارد و قطعا چنین شرایطی برای همه مهیا نیست. اما قرار نیست با داشتن آشپزخانه کوچک به خرید وسایل مورد نیاز خانه فکر نکنید. شما می‌توانید کابینت‌های دو طبقه را در آشپزخانه اجرا کنید و همه وسایلی را هم که نیاز دارید تهیه و در قفسه‌های آن قرار دهید.

 

معایب کابینت‌های پله‌ای آشپزخانه

با وجود تمامی مزیت‌هایی که این نوع کابینت‌ها دارند، نباید معایب آن‌ها را از یاد ببرید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

هزینه بالای کابینت‌های پله‌ای

با توجه به اینکه در ساخت کابینت آشپزخانه پله ای از متریال‌های بیشتری استفاده و زمان بیشتری صرف طراحی و ساخت آن‌ها می‌شود، طبیعی است که هزینه بیشتری داشته باشند. به همین دلیل کسانی که به دنبال خرید کابینت ارزان هستند، کابینت های یک طبقه را ترجیح می‌دهند.

اگر میخواهید در هزینه ی ساخت کابینت صرفه جویی کنید؛ مقاله روش‌های مختلف برای صرفه جویی و کاهش هزینه قیمت کابینت آشپزخانه را بخوانید.

 

تمیز کردن دشوار کابینت‌ها

اگرچه با نصب این کابینت‌ها، تمیز کردن آشپزخانه آسان می‌شود و دیگر مجبور نیستید کاشی‌های بالای کابینت را تمیز کنید. اما باید همچنان کابینت‌های پله بالا را دستمال‌کشی کنید تا چرب و کدر نشوند. از آنجا که این کابینت‌ها ارتفاع زیادی دارند، باید از یک چهارپایه استفاده کنید.

 

زیبایی آشپزخانه با کابینت‌های پله‌ای

فکر می‌کنید چه راه‌هایی وجود دارد تا آشپزخانه خود را با این کابینت‌ها زیباتر کنید؟ مطمئنا راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانید روی کابینت‌های خانه خود اجرا کنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. از جمله روش‌های زیباتر کردن کابینت‌های آشپزخانه پله‌ای باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

انتخاب رنگ خاص برای کابینت‌ها

از آنجا که این کابینت‌ها دو طبقه هستند، برای اینکه بین آن‌ها تفاوت ایجاد کنید که تشخیصشان برایتان راحت‌تر باشد، می‌توانید هر طبقه را از یک رنگ انتخاب کنید. در لینک زیر نمونه‌ای از کابینت پله ای آشپزخانه را مشاهده می‌کنید که رنگ پله اول و دوم با همدیگر متفاوت هستند.

در واقع دست شما برای داشتن یک آشپزخانه مدرن و لوکس باز است تا هر رنگی را که بخواهید روی کابینت‌های آشپزخانه خود اجرا کنید.

 

اجرای کابینت شلفی پله ای

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید شما می‌توانید بدون اینکه از روش قفسه‌بندی و یا ساخت کابینت درب‌دار استفاده کنید، کابینت پله‌ای درب باز داشته باشید. شلف‌هایی که در تصویر زیر دیده می‌شود نمای فوق‌العاده زیبایی را به آشپزخانه می‌دهند. در این قسمت‌ها می‌توانید وسایل تزئینی مثل گلدان، قاب عکس و ... را قرار دهید.

 

مزیت‌های اجرای کابینت آشپزخانه پله ای

 

نورپردازی کابینت دو طبقه

یکی دیگر از روش‌های زیباتر کردن کابینت آشپزخانه پله‌ای، اجرای نورپردازی است تا فضای آشپزخانه روشن‌تر شود. از طرفی این نورها بیشتر برای زیباسازی است و روی دکوراسیون خانه تاثیر می‌گذارد. در واقع نورپردازی به کابینت پله ای در زمان شب نمای سه بعدی می‌دهد و حتی زمانی که تمام چراغ‌های خانه روشن است، با تماشای نورهای مخفی کابینت‌ها می‌توانید در فضای آشپزخانه کار کنید.

در لابه‌لای کابینت‌های دو طبقه از ریسه‌های نوری و یا چراغ‌های کوچک LED استفاده می‌شود که نور را فقط در یک قسمت متمرکز می‌کنند.

 

انواع متریال برای ساخت کابینت پله ای آشپزخانه

این کابینت‌ها با استفاده از ورق‌های MDF، نئوپان، هایگلاس و یا چوب و شیشه تهیه می‌شوند. هر یک از این متریال‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

 

ساخت کابینت پله‌ای با MDF

یکی از بهترین ورق‌ها برای ساخت کابینت MDF است که در برابر رطوبت و گرما مقاومت زیادی دارد. متریال ام دی اف در مقایسه با چوب، هایگلاس یا ممبران ارزان‌‌تر است و به همین دلیل همیشه مشتریان زیادی دارد. با توجه به اینکه طراحی و ساخت کابینت پله‌ای زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، می‌توانید با سفارت کابینت MDF پول کمتری بپردازید.

 

کابینت هایگلاس

ورق‌های هایگلاس قیمت بسیار بالایی دارند که یکی از دلایل آن می‌تواند به خاطر مرغوب بودن این ورق‌ها باشد. از طرفی روکش این ورق‌ها شیشه‌ای و شفاف است و اگر بخواهید کابینت‌های خانه خود را از این ورق تهیه کنید، نمای فوق‌العاده زیبایی را به آشپزخانه شما می‌دهد.

برای مشاهده جدید ترین ترکیب رنگ کابینت های گلاس در 2024 به سایت روماک مراجعه کنید.

حتی برخی سلیقه بیشتری به خرج می‌دهند و کابینت‌های هایگلاس را با متریال‌های دیگری مثل شیشه ترکیب می‌کنند. برای مثال پله اول کابینت از جنس شیشه و پله دوم را از ورق هایگلاس تهیه می‌کنند.

 

ممبران

کابینت‌هایی که با استفاده از ممبران تهیه می‌شوند، نسبت به MDF مقاومت بیشتری دارند. در واقع ورق‌های ممبران با استفاده از ام‌دی اف تهیه می‌شود که روی آن‌ها روکش‌های مقاوم قرار می‌گیرد. این کابینت‌ها نیز زیبایی خاص خود را دارند و می‌توانند به شکل پله‌ای طراحی و اجرا شوند.

 

انواع طرح‌های کابینت پله‌ای آشپزخانه

کابینت‌های دو طبقه می‌توانند به اشکال مختلفی طراحی شوند که به سلیقه شما و ساختار آشپزخانه بستگی دارد. برخی از طرح‌هایی که در حال حاضر برای این کابینت‌ها اجرا می‌شود عبارتند از:

کابینت‌های پله‌ای همراستا

قرار نیست همیشه یکی از طبقات این کابینت‌ها عمق بیشتر و دیگر عمق کمتری داشته باشد. در برخی از انواع این کابینت‌ها به هر دو پله دارای عمق یکسان هستند و در یک راستا قرار می‌گیرند. نمونه این نوع کابینت‌ها را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

 

کابینت‌های پله‌ای همراستا

 

این کابینت‌ها بیشتر از آنکه پله‌ای به نظر برسند، دو طبقه هستند که کل دیوار آشپزخانه را پوشش می‌دهند.

 

کابینت‌های پله‌ای شلف‌دار

در این کابینت‌ها به جای اینکه هر دو طبقه دارای درب باشد، یکی از آن‌ها بدون درب طراحی می‌شود. در تصویر زیر یک نمونه از این نوع کابینت پله‌ای را مشاهده می‌کنید:

شلف‌های این کابینت‌ها می‌توانند با عمق بیشتر از طبقه بالا باشند تا بتوانید وسایل بیشتری را روی آن‌ها جابجا کنید.

 

کابینت پله‌ای ناموزون

این کابینت‌های دو طبقه درست شبیه به یک پله طراحی می‌شوند که پله اول دارای عمق کمتر است و پله دوم با عمق بیشتری ساخته می‌شود. از آنجا که عمیق بودن پله اول برای رفت و آمد در آشپزخانه دردسرساز می‌شود، آن را کم عمق در نظر می‌گیرند. برای مثال وقتی در حال شستشوی ظروف هستید، باز شدن درب کابینت طبقه اول می‌تواند در رفت و آمد مشکل ایجاد کند و وقتی در حال راه رفتن هستید، باید مدام مراقب باشید که با درب کابینت برخورد نکنید.

 

نکات مهم برای تهیه کابینت آشپزخانه پله ای

برای داشتن یک آشپزخانه لوکس، زیبا و استاندارد لازم است زمان طراحی این نوع کابینت به نکات زیر توجه داشته باشید:

* برای زیباتر شدن آشپزخانه بهتر است دو رنگ را انتخاب کنید. اگرچه برخی این کابینت‌ها را به صورت تک رنگ انتخاب می‌کنند، اما نمای زیبایی ندارد و انگار برای آشپزخانه شما کابینت‌های یک طبقه طراحی شده است.

 

* اگر عمق کابینت‌های دیوار زیاد باشد، وزن زیادی را روی دیوار ایجاد می‌کند. از طرفی وزن کابینت‌ها هم سنگین می‌شود که ممکن است دردسرساز شود. بنابراین باید عمق این کابینت‌ها نسبت به کابینت‌های یک طبقه کمتر در نظر گرفته شود. به طوری که پله اول با عمق 30 سانتیمتر و پله دوم با عمق 40 سانتیمتر باشد.

 

* اگر به کابینت‌های بدون دستگیره علاقه دارید، نوع دستگیره مخفی را انتخاب کنید. تمیز کردن اثر انگشت روی کابینت مدل مگنتی سخت‌تر است.

 

در آخر

زیبایی آشپزخانه تاثیر زیادی در کل محیط خانه دارد. به همین دلیل باید در انتخاب کابینت برای آشپزخانه با دقت زیادی عمل کرده و انواع و اقسام مدل‌های کابینت را بررسی کنید. این روزها مدل‌های زیادی در بازار وجود دارد که باید با توجه به ابعاد، متراژ و ساختار آشپزخانه انتخاب شوند. امیدواریم اطلاعاتی که درباره کابینت آشپزخانه پله ای ارائه دادیم برایتان مفید بوده باشد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024