کشفیات تازۀ شگفت‌انگیز در مصر؛ مقبرۀ کاهنان و کارگاه‌های مومیایی



 مقبرۀ متعلق به کاهنان مصری  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
به تازگی در منطقۀ سقارۀ مصر سه کارگاه باستانی مومیایی کردن مردگان و دو مقبرۀ متعلق به کاهنان مصری کشف شده است. 

باستان‌شناسان مصری سه کارگاه باستانی برای مومیایی کردن اجساد انسان‌ها و حیوانات را به همراه دو مقبره در گورستان سقاره در جنوب قاهره کشف کرده‌اند. این خبر را مقامات مصری در روز شنبۀ همین هفته اعلام کردند.

 

به گزارش فرادید؛ مقبره‌های کشف شده دیواره‌هایی نقاشی شده دارند که تصاویری از زندگی روزمره مصری‌های باستان و صحنه‌هایی از شکار و کشاورزی بر روی آن‌ها نقش بسته است. این اکتشاف به دنبال کاوشی یک‌ساله در نزدیکی معبد «باستت» و دخمۀ گربه‌های مومیایی در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره اتفاق افتاد.

 

 مقبرۀ متعلق به کاهنان مصری  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(نقاشی روی دیوار مقبره)

 

از سه کارگاه مومیایی کشف شده، دو مورد مربوط به مومیایی کردن حیوانات مقدس و یک مورد مربوط به انسان‌ها بوده است. باستان‌شناسان در این کارگاه‌ها چندین اتاق یافته‌اند که در آن‌ها تخت‌های سنگی برای قرار دادن اجساد نصب شده‌اند.

 

 مقبرۀ متعلق به کاهنان مصری  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(تخت‌های سنگی و خمره‌های نگه‌داری اندام‌ها)

 

در انتهای هر کدام از این تخت‌های سنگی ناودانی قرار دارد که در جریان مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. به علاوه، مجموعه‌ای از ابزارها و ظروف دیگر از جمله خمره‌های سفالی نیز در این مکان کشف شده است که برای نگه‌داری امعاء و احشا و اندام‌های مردگان استفاده می‌شده‌اند.

 

دو مقبرۀ کشف شده در این کاوش نیز متعلق به دو کاهن هستند؛ یکی از آن‌ها ۴۴۰۰ سال و دیگری ۳۴۰۰ سال قدمت دارد. مقبره قدیمی‌تر متعلق به کاهنی به نام «نِهِسوت با» بوده که ظاهرا در دورۀ پنجمین سلسله از پادشاهی قدیم، رئیس کاهنان هوروس و مات بوده است.

 

 مقبرۀ متعلق به کاهنان مصری  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

مقبرۀ دوم در درون سنگ کنده‌کاری شده و بر روی دیوارهای آن تصاویری از خود شخص نقش بسته است؛ این فرد کاهنی به نام «مِن‌خِبِر» از دورۀ پادشاهی جدید بوده است. در این مقبره یک مجسمۀ مرمری حدودا یک متری هم یافت شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------