بازی همتا با قیمت گوشی



اخبار,اخبار اجتماعی

بی‌ثباتی در فعالیت سامانه‌ی همتا موجب بی‌ثباتی در بازار گوشی هم شد و حتی اگر روزی قیمت این کالا به دلیل افزایش نرخ ارز بالا نرود، شایعات مربوط به سامانه‌ی همتا، تب گرانی را تندتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که یک سال و نیم از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه می‌گذرد و گوشی از همان ابتدای این طرح هم به دلایلی که مهم‌ترین آن سودجویی برخی فروشندگان و واردکنندگان بود، گران شد و هم‌زمانی اجرای این طرح با افزایش نرخ ارز هم این افزایش قیمت را تشدید کرد، اما در ماه‌های اخیر، داستان باز و بسته شدن سامانه‌ی همتا و شایعات مربوط به رجیستر نشدن گوشی‌های مسافری، گریبان قیمت گوشی را گرفته و راست و دروغ ِ توقف فعالیت این سامانه، هر بار قیمت گوشی‌ها را از حداقل ۵۰۰ هزار تومان تا چند میلیون هم افزایش می‌دهد.

 

اگرچه سایت به گفته‌ی برخی از فروشندگان و فعالان بازار، واردات تلفن همراه مسافری، هر از چندگاهی قطع می‌شود، اما مسؤولان هر بار این موضوع را انکار می‌کنند و پس از چند روز هم فعالیت این سایت از سر گرفته می‌شود. با وجود این، همین توقف‌های چند ساعته تا چند روزه به بازار موبایل شوک وارد کرده و قیمت را افزایش می‌دهد؛ افزایش قیمتی که شاید در بهترین حالت به وضعیت قبلی خود برگردد، اما حتی در چنین شرایطی هم بی‌ثباتی را به بازار حاکم کرده و خریداران را از خرید و فروشندگان را از فروش این کالا منصرف می‌کند.

 

به همین دلیل در حالی که اسفند سال گذشته اخباری مبنی بر بسته شدن سامانه‌ی همتا منتشر شد، بار دیگر این اخبار رد شده و در نهایت فعالیت این سامانه از سر گرفته شد، اما همین شایعات هم در شرایطی که بازار گوشی به دلیل افزایش چندباره‌ی نرخ ارز، رکود در این بازار را باعث شده بود، آتش افزایش قیمت موبایل را تندتر کرد؛ اتفاقی که در روزهای اخیر هم رخ داده و فعالان بازار از افزایش چندصد هزار تومانی قیمت گوشی خبر می‌دهند.

 

البته این بار این موضوع توسط مسؤولان تأیید شده تا جایی که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت: پیرو درخواست‌هایی که داشتید، با مساعدت و پیگیری وزیر محترم کشور، سامانه گمرک برای ثبت تلفن همراه که خدمت‌رسانی را متوقف کرده بود، تا ساعاتی دیگر خدمت‌رسانی را از سر خواهد گرفت.

 

اما کارشناسان و فعالان بازار، همین باز و بسته شدن سامانه‌ی همتا و منتشر شدن اخبار این‌چنینی را موجب بی‌ثباتی در بازار می‌دانند؛ اتفاقی که در کنار رکود حاکم بر بازار و عدم تمایل افراد به خرید گوشی با این قیمت‌هایی که برخی آن را کذایی می‌دانند، کار را برای کسانی که مجبور به خرید گوشی هستند هم دشوار کرده و از طرف دیگر باعث شده فروشندگان هم به جای تلاش برای فروش گوشی، در انتظار برای به ثبات رسیدن بازار این کالا، به تعمیرات روی بیاورند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------