حق شناس: اجازه نمی‌دهند پرونده‌ام را در دادگاه مطالعه کنیم/ تفکیک آمار مبتلایان کرونا خواسته تمام اعضا شورای شهر است



اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس
محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران می‌گوید: احضاریه‌ای به شورا آمد و به دادسرای رسانه شعبه ۱۲ احضار شدم. وکیل بنده به دادسرا مراجعه کردند، اما اجازه داده نشد که به طور کامل پرونده را بررسی کنند.

به گزارش رویداد 24، با شیوع ویروس کرونا در ایران از ابتدای اسفندماه بسیاری از شهروندان ایرانی نسبت به سهل انگاری مسئولین انتقادهای بسیاری را وارد کردند و سعی کردند با هرتریبونی که در دست دارند این مسئله را بازگو کنند. برخی از فعالین اجتماعی و خبرنگاران در توییتر در واکنش به ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان به ووهان چین در شرایط شیوع شدید ویروس کرونا انتقاد کردند که اعلام شد برخی از آن‌ها توبیخ و برخی دیگر بازداشت شدند.

 

عفو بین الملل نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و نوشت:«برخورد با روزنامه‌نگاران و کسانی که مواجهه‌ دولت‌ها در مبارزه با بیماری ویروس کرونا را نقد می کنند، مانع تلاش‌ها برای مقابله این بیماری است.»

 

نکته عجیب این بازداشت‌ها این بود که مسئولان امنیتی در مصاحبه‌های خود اصرار داشتند که این افراد در زمین دشمن بازی کرده‌اند و اکنون به گناهشان اعتراف کرده‌اند. کافی بود چند روز بگذرد تا مشخص شود مصاحبه‌های ریز و درشت مسئولان قضایی و نظامی تا چه اندازه بی‌اساس بوده است و معلوم شد چگونه موج بیماری چگونه همه ایران را فرا گرفت.

اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس
اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس
اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس
اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس
اخبار,اخبار اجتماعی,محمدجواد حق شناس

 

یکی از افراد محمود شهریاری مجری معروف ایرانی بود که به اتهام انتشار اخبار کذب در موضوع شیوع ویروس کرونا در صفحات مجازی متعلق به خود عنوان شده بود، احضار و بازداشت شد. اتهام نشر اکاذیب سال‌هاست که تبدیل به یک رویه شده و افرادی که صحبت‌هایی مغایر با خواسته‌ برخی از مسئولین دارند سریعا بازداشت و احضار می‌شوند. 

 

احضارها همچنان ادامه دارد! محمد مختاری کاپیتان تیم فوتبال داماش گیلان نیز چندی پیش در استوری صفحه شخصی خود در اینستاگرام آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا را دروغ دانست و نوشت: «در استان گیلان روزانه صدنفر می‌میرند و جایی برای دفن جنازه‌ها نیست و روی هم تلنبار شده اند.» بعد از این صحبت‌ها و کنایه‌هایی که او به نهادهای نظامی زده بود، مختاری بازداشت شد.

 

متاسفانه صحبت درباره ویروس کرونا و درخواست شفاف سازی تعداد مبتلایان و قربانیان از نظر برخی از مسئولین اقدامی ضد امنیت ملی است و صحبت درباره آن نه تنها نشر اکاذیب است، بلکه احضار و بازداشت شما را هم به دنبال دارد و حتی مسئولینی که از سوی رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

 

محمدجواد حق شناس عضو شوای شهر مدت‌ها است که درخواست دارد آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در تهران به صورت جداگانه اعلام شود تا مردم آن را جدی‌تر بگیرند. او صحبت‌های وزارت بهداشت را نوعی آمارسازی وزارت بهداشت خوانده بود و گفته بود برخلاف سخنان وزارت بهداشت، آمار مبتلایان و فوتی‌ها خیلی بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود و حتی با سازمان بهشت زهرا برای دفن اجساد و تعداد آن‌ها نیز در ارتباط هستیم. او بارها و بارها درخواست خود و سایر اعضای شورای شهر را اعلام کرده بود که در نهایتا هفته گذشته از سوی دادسرا به اتهام نشر اکاذیب احضار شد. 

 

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گویی به رویداد۲۴ گفت: احضاریه‌ای به شورا آمد و به دادسرای رسانه شعبه ۱۲ احضار شدم. وکیل بنده به دادسرا مراجعه کردند، اما اجازه داده نشد که به طور کامل پرونده را بررسی کنند، اما کلیات مسئله این بود که موضوع احضار درباره مباحث ویروس کرونا بود و اتهام نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی اعلام شده است. قرار شد برای هفته آینده و زمانی که دادسرا تعیین می‌کند حضور پیدا کنم و کم و کیف موضوع مطلع شوم و از خود دفاع کنم.

 

مردم برای آزادی بیان انقلاب کردند

حق شناس ادامه داد: این رویه که هر مسئولی درباره موضوعی صحبت می‌کند او را احضار یا بازداشت می‌کنند باعث تعجب همه کسانی است که با حقوق عمومی افراد سروکار دارند. مردمی که برای این انقلاب به پا خواستند مهمترین خواسته‌ای که داشتند آزادی بیان بوده و از شعار‌های مردمی بود که تن به استبداد ندادند. اما اکنون فضای کشور به گونه‌ای است که برخی از نهاد‌ها در همه همه حوزه‌ها برای خودشان حق حضور و اظهارنظر تعریف می‌کنند؛ تا جایی که به خود اجازه می‌دهند علیه نماینده مردم طرح شکایت کنند. این موضوع نشان می‌دهد که این فضا فاصله جدی با اهداف مردم و بنیانگذارن آن‌ها دارد. این رویکرد قطعا با قانون و حقوق اساسی فاصله دارد.

 

رئیسی نظارت بیشتری داشته باشد

عضو شورای شهر با بیان اینکه خواسته شفاف‌سازی درخصوص تفکیک آمار و مبتلایان به ویروس کرونا خواسته تمامی اعضا شورای شهر است، تصریح کرد: مهمترین شاخصه مرجع قضایی استقلال قاضی است. امام علی نیژ توصیه‌های بسیاری در این خصوص داده‌اند. متاسفانه رسیدن به جایگاهی که بخواهیم عدل علی را برقرارکنیم در چنین فضایی کاملا دست نیافتنی شده است.

 

حق شناس می‌گوید: ممکن است بسیاری از مواقع سخنان مسئولین و نمایندگان مردم باب میل برخی از افراد و نهاد‌ها نباشد دلیلی ندارد که بخواهند طرح شکایت کنند. از آقای رئیسی می‌خواهم همانگونه که در این مدت اقدامات خوبی از جمله آزادی زندانیان در دوران کرونا را انجام دادند، نظارت بیشتری هم بر زیرمجموعه خود داشته باشند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------