گرمایش هوا، علت افزایش آلاینده ازن/تهران گرم تر می شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه افزایش گرمای هوا در سال‌های گذشته باعث افزایش غلضت آلاینده ازن در پایتخت شده است، توصیه کرد: گروه‌های حساس در ساعات آفتابی در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

همزمان با روز جهانی محیط زیست هوای تهران برای سومین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفت.

 

آلاینده ازن بالاتر از حد مجاز و بر روی عدد 104 قرار گرفته است و مابقی ذرات از جمله مونواکسیدکربن، ذرات کمتر معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در حد مجاز است.

 

آلاینده ازن، را می‌توان آلاینده‌ جدید هوای کشور عنوان کرد که حدود ۳ سال است هوای بهاری و تابستانی آلوده می‌کند تا به تعداد روزهای آلوده بیافزاید.

 

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ازن یک آلاینده ثانویه است که از ترکیب مواد شیمیایی در معرض نور خورشید و گرما ایجاد می‌شود گفت: مهمترین پیش‌ساز این آلاینده دی‌اکسید نیتروژن و گازهای آلی فرار هستند که وقتی در محیط افزایش یابند با ترکیب نور خورشید  آلاینده ازن را به وجود می‌آورند.

 

وی ادامه داد: با افزایش دمای هوای در ۳ سال اخیر و کاهش قطر ذرات معلق، نور خورشید بیشتر به سطح زمین می‌تابد و این مساله باعث بالاتر رفتن شاخص آلاینده ازن در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران شده است.

 

رستگاری با بیان اینکه قرار گرفتن شاخص آلاینده ازن بر روی عدد ۱۰۴  مخاطراتی برای گروه‌های حساس (سالمندان، کودکان و زنان باردار) به دنبال دارد، توصیه کرد: این افراد در ساعات گرم یعنی میانه ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

 

وی با تاکید بر اینکه آلاینده ازن، آلاینده مهمی است، اظهار داشت: این آلاینده سال گذشته هم باعث آلوده شدن ۱۵ روز از سال شده بود.

 

رستگاری با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی محیط زیست «کاهش آلاینده‌ها و پسماند؛ آسمان آبی، زمین سبز» تعیین شده است، به توضیح وضعیت آلاینده‌های هوا در کشور و برنامه‌های موجود برای مقابله با آن پرداخت و گفت: آلودگی هوا یک موضوع چند وجهی است، ما در سال‌های اخیر توانستیم با به‌روز‌رسانی قوانین مربوط به آن، و تدوین قانون هوای پاک و تصویب آن در مجلس کنترل بیشتری بر منابع آلاینده داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه  اجرایی شدن قوانین هوای پاک روند کیفیت هوای در تهران را نسبت به سال گذشته بهتر کرده است، ابراز داشت: از سال ۹۳ که به صورت جدی برنامه‌های کنترل آلودگی هوا اجرایی شد تا به امروز وضعیت هوا رو به بهبود بوده به طوریکه سال گذشته حتی یک روز ناسالم هم نداشتیم.

 

وی افزود: هرچند ناپایداری‌های اقلیمی و  بارندگی‌ها بر بهبود کیفیت هوا تاثیرگذار بوده اما نمی‌توان این شرایط را که به صورت یک روند ادامه‌دار دانست و تنها متکی به شرایط اقلیمی بود.

 

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از میان برنامه‌های در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی کلانشهرها، یکی از موثرترین و مهم‌ترین روش‌ها نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درنظر گرفته شده بود که با ایجاد تحریم‌های ظالمانه اجرای آن تقریبا متوقف شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت هوای پایتخت با اجرای قوانین‌های کاهنده آلودگی هوا نسبت به کلانشهرهای دیگر جهان قابل قبول است، پاسخ داد: از نظر استانداردهای روزانه الاینده‌های هوا وضعیتمان رو به بهبود است اما در برخی شاخص‌ها مثل دی‌اکسید نیتروژن و گوگرد بالاتر از میانگین قرار دارد که باید کاهش یابد.

 

رستگاری با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا با وجود وضع تحریم‌ها نباید رها شود گفت: نباید وضعیت مناسب هوا در سالهای گذشته باعث شود که به کنترل آلاینده‌ها نپردازیم.

 

وی خاطر نشان کرد: با افزایش جمعیت و خودروهای کلانشهرها بخصوص شهر تهران، هر روز به تعداد منابع آلاینده ساکن و متحرک افزوده می‌شود.

   

هوای تهران گرم تر می شود

 هواشناسی استان تهران اعلام کرد که روند افزایش دما چند روز آینده در پایتخت ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا از این اداره کل، بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۵ روز آینده جوی نسبتاً آرام در استان تهران حاکم بوده و آسمان صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد ملائم و در ساعت بعد از ظهر با افزایش ابر خواهد بود و در ارتفاعات استان گاهی بارش پراکنده پیش بینی می شود.

 

بر این اساس تا روز شنبه روند افزایش تدریجی دما خواهیم داشت که بعد از ظهر روز شنبه وزش باد شدید و در روز یکشنبه در ارتفاعات استان رگبار و رعد و برق دور از انتظار نخواهد بود.

 

کمینه و بیشینه دمای هوای استان تهران در روزها چهارشنبه ۲۴ و ۳۶، پنج شنبه ۲۵ و ۳۷، جمعه ۲۷ و ۳۸ و شنبه ۲۵ و ۳۹ و یکشنبه ۲۴ و ۳۷ خواهد بود.

 

فیروزکوه با ۹ درجه سانتیگراد و ورامین وبا ۳۷ درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------