دانش‌آموزان ایرانی در ترکیه چه می‌کنند؟



 دانش‌آموزان ایرانی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

دنیای اقتصاد نوشت: موج مهاجرت در حال تنوع بخشی است. اگر یک روز رتبه‌های خاص دانشگاه‌های برتر کشور راهی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا می‌شدند، بعدتر سرمایه‌ها راه کشورهای آسیایی را پیدا کردند و حالا محصلان از مدرسه، پا به مدارس خارجی می‌گذارند تا ترکیب و تنوع مهاجرت را رنگین‌تر کنند.

 

تاکید بیشتر بر اعزام دانش‌آموزان پسر است، تا پیش از مشمول شدن، مرز را رد کنند. از تعداد محصلان مهاجر عدد دقیقی در دست نیست و هنوز به عنوان یک بحران اعلام نشده است. اما موسسات اعزام دانش‌آموز به کشورهایی نظیر ترکیه در حال فعالیت هستند. شرایط سهل و ساده به نظر می‌آید، البته در ابتدا در ادامه پروژه خرید ملک، به عنوان ساده‌ترین راه نیز در لیست شما قرار داده می‌شود. فهرست موسسات ارسال دانش‌آموز را هم مانند دانشجو به سادگی می‌توان به دست آورد، خوب و بد بودن آن بستگی به تجربیات کسانی دارد که این راه را پیش‌تر رفته‌اند و شانس و اقبال شما که بستگی زیادی به سرمایه و حساب بانکی‌تان دارد که به نظر می‌رسد بخش اصلی ماجرا باشد.

 

زبان صفر دانش‌آموزان 

پیش از مهاجرت به هر کشوری، نخستین نکته‌ای که سفارش و تاکید می‌شود، ارتقای دانش زبان برای سهولت زندگی و برقراری ارتباطات است. وقتی پای تحصیل در میان باشد، این موضوع اهمیت دو چندان پیدا می‌کند، موضوعی که موسسات ارسال دانش‌آموز به کلی آن را رد می‌کنند. البته اگر فرزند شما زبان بداند، وضعیت بهتری دارد. بر اساس نوع مدارس شما می‌توانید مدارس ایرانی که زیرنظر سفارتخانه ایران اداره می‌شود، مدارس خصوصی یا بین‌المللی را انتخاب کنید.

 

یکی از موسسات در مرکز تهران، مدارسی در سه شهر استانبول، آنکارا و ازمیر را پیشنهاد می‌کند. در این شرایط شما ابتدا باید شهر را انتخاب کنید. هر کدام را هم نام ببرید، آنها بسته به موقعیت خود و میزان ارتباطاتی که با مدرسه یا موسسات املاک دارند، شهر دیگری را پیشنهاد می‌کنند و سعی می‌کنند بسته جذاب‌تری ارائه دهند. مثلا اگر بگویید استانبول، آنها می‌گویند: «به اسم و رسم آن نگاه نکنید، شلوغ است و گران، در عوض ازمیر، دقیقا بهشت است. مدارس آن هم نمونه و عالی. هزینه زندگی هم متعادل‌تر و مقرون به‌صرفه است. باز انتخاب با شماست.»

 

تکلیف مدارس ایرانی مشخص است، زبان فارسی و محتویات درسی مشابه ایران است. اما فرزند شما می‌تواند این شانس را داشته باشد که زبان ترکی را در محیط بیاموزد و اگر خیلی مستعد و جویای دانش باشد، می‌تواند در موسسات زبان انگلیسی نیز ثبت‌نام کند. این مهارت احتمالا در آینده او تاثیر چشمگیری خواهد داشت. اما در مدارس بین‌المللی دانش‌آموزان که از هر ملیتی هستند، با هر دانش زبانی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند، زبان انگلیسی و ترکی به صورت مشترک آموزش داده می‌شود. در مدارس دولتی، کلاس‌ها به‌طور کامل به زبان ترکی هستند، در عوض هزینه آن با هر سطح مالی همخوان است.

 

موسسه پیشنهاد می‌دهد حتی در حد چند جلسه هم که شده فرزندتان را تحت آموزش اساتید آنها قرار دهید تا حداقل با الفبا و تعدادی واژه آشنا شود و چندان گنگ نباشد. این موسسه هم‌زمان در حال انجام کارهای اعزام دو خواهر اصفهانی، خواهر و برادری مشهدی و نوجوانی تهرانی است. مدارس ترکیه شرط معدل ندارند و موسسه در هر دوره زمانی آماده ارسال فرزندتان به ترکیه است، به شرط آنکه قرارداد سفت و محکمی ببندید. هزینه قرارداد هزار دلار است که به قیمت امروز حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان می‌شود.

 

۵۰ درصد آن را به محض عقد قرارداد باید پرداخت کنید و ۵۰ درصد باقی‌مانده بعد از ثبت‌نام پرداخت می‌شود. این هزینه برای معرفی مدرسه، انجام پروسه اپلای و انجام کارهای ثبت‌نام در مدرسه است. البته اگر از آن دسته‌ای باشید که نیاز به گروه حمایت‌گر داشته باشید، تیم استقبال به فرودگاه می‌آید، می‌توانند برایتان هتل بگیرند یا خانه‌ای اجاره کنند، هنگام ثبت‌نام در مدرسه در کنارتان باشند و بابت تمام این خدمات هزینه‌هایش را به لیر دریافت کنند.

 

مدرسه پیشنهادی برای دانش‌آموزی در کلاس هشتم، مدرسه‌ای دوزبانه و بین‌المللی در ازمیر است که هزینه سالانه آن ۶۰ هزار لیر است، یعنی عددی حوالی ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان. این مدرسه پیست اسب‌سواری و استخر بزرگی دارد. اگر مشکلی نیست، اول باید ۵۰ درصد قرارداد را پرداخت کنید و بعد دار و ندار خودتان و فرزندتان را به زبان انگلیسی و ترکی ترجمه کنید. از شناسنامه و کارت ملی تا کارنامه‌ها و ریزنمرات. دیگر می‌ماند خرید چمدان و بلیت. بلیتی که مجوز اقامت سه ماهه به شما می‌دهد، البته به شرط آنکه پاسپورت‌تان به اندازه کافی اعتبار داشته باشد. پذیرش مدرسه، هیچ موقعیت ویژه‌ای به شما و فرزندتان نمی‌دهد، بلکه اصلا حالا او نیازمند آن است که شما دست بجنبانید و مجوزی برایش جفت‌وجور کنید تا بتواند درس بخواند. مثلا ملکی بخرید، کسب‌وکاری راه بیندازید، سرمایه‌گذاری کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------